ARRENCA EL MUNDIAL DE MOTOGP

Sàpiga per què la Ducati és la millor moto per molt

  • L’italià ‘Pecco’ Bagnaia, flamant campió del món, pilota una nova ‘Desmosedici’, millor que la del 2022, que va guanyar 12 de les 20 carreres disputades

  • Ducati no només va arriscar en el disseny de la seva moto, també va apostar per tenir vuit màquines a MotoGP, els pilots de les quals ofereixen una informació privilegiada

Sàpiga per què la Ducati és la millor moto per molt

EMILIO PÉREZ DE ROZAS

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Això comença a la paraula de ¡ja! I comença a Portimao. I arrenca amb un campió, l’italià ‘Pecco’ Bagnaia, a qui tots donen com a principal favorit. Bé, com a únic favorit. Totes les altres coses són suposicions... que si Fabio Quartararo (Yamaha) pot haver solucionat els seus problemes de velocitat, que si Aprilia ha fet el pas petit que li faltava en l’esprint final del 2022 i acompanya Aleix Espargaró amb millor estructura i organització tècnica i amb una moto «totalment nova», que si Marc Márquez posarà tot el que li falta a la seva Honda, que és massa... tot són suposicions, però l’única realitat és que la Ducati va guanyar, l’any passat, 12 de les 20 carreres i, tot just posar en pista la seva ‘Desmosedici’ GP23, ja és millor que l’anterior.

«Mira, quan tu estàs a la pista, quan serres les dents i lluites per ser al davant i, de sobte, et passa una Ducati, cinc corbes després te’n passa una altra i, quan completes la volta, et passa una tercera Ducati, és evident que aquesta moto és molt superior a les altres», assenyala Aleix Espargaró (Aprilia). ¿I en què és superior?, doncs, com reconeix Marc Márquez, «en el paquet, en tot, han aconseguit la moto més completa i, a sobre, amb un paquet aerodinàmic molt especial i eficaç».

Aerodinàmica decisiva

«Si vols tenir un motor atòmic has d’invertir una quantitat de diners brutals», explica Carlo Pernat, descobridor de Valentino Rossi i mànager que porta un munt de dècades al pàdoc, però si inverteixes diners, no gaires, en aerodinàmica, aconsegueixes avenços brutals que, a més, sorprenen els teus rivals i fan que la teva moto sigui molt més eficaç. Això és el que ha sabut fer, com ningú, Ducati».

«La moto em va semblar encertadíssima des del minut u en què la vaig pilotar a Sepang», assegura, sense embuts, Bagnaia. «Tenim, potser, una mica menys de velocitat, però aquesta moto és molt més fàcil de pilotar. Abans em faltava adherència als revolts i, ara, el pas per revolt és formidable. Jo crec que vam aprendre dels errors de la pretemporada de l’any passat, que va ser molt deficient i preocupant, i aquesta moto s’adapta, ja de sortida, perfectament al meu pilotatge. Som favorits, sí, d’acord, però s’ha de demostrar a la pista».

«Des del minut u de pretemporada vaig comprovar que la Ducati d’aquest any ja era millor que la del 2022»

‘Pecco’ Bagnaia / Campió del món amb Ducati

«Una cosa està clara: qualsevol pilot que puja a la Ducati és ràpid, cosa que demostra que és la moto perfecta», diu Luca Marini, el germà de Valentino Rossi. «No només això, no», afegeix el més gran dels Espargaró, «són pilots ràpids amb estils diferents, amb tècniques diferents, amb motos del 2021, 2022 i del 2023, amb posades a punt diverses... ¡una bogeria!, insisteixo. És una gran moto».

Hi ha qui diu i no els falta raó que l’equip tècnic, dirigit pel pillo Gigi Dall’Igna, van saber trobar els racons, els trucs, les trampes ‘legals’ en l’últim reglament tècnic mentre que els japonesos, sempre tan japonesos, es van ajustar al que descrivia la llei. I es van estancar. Com afirma Alberto Puig, màxim responsable de l’equip Repsol Honda, «van ser més agressius, més valents, van arriscar més i van aconseguir una millor moto».

«Una cosa que no hem d’oblidar», explica amb llestesa el principiant Raúl Fernández (Aprilia), «Ducati treballa amb quatre equips diferents, amb motos de l’any passat i d’aquest, amb vuit pilots diferents, amb vuit enginyers diferents i, és clar, quan acaben els entrenaments, Dall’Ignia i tot el seu ‘staff’ tècnic té milers i milers de dades de com es comporten les seves motos en cada revolt, perquè han passat mil vegades vuit pilots per allà. I, l’endemà, això es tradueix, fins i tot la nit de dissabte, és clar, que tots, tots, porten una posada a punt ideal, compendi de tot el descobert, analitzat i posat a la moto».

Lluint el número 1

Notícies relacionades

«¡Uf!, és un altre món, sens dubte, per a mi millor, és clar», assegura el bicampió Àlex Márquez, que ha deixat Honda per abraçar la millor Ducati, la del campió Bagnaia, és a dir, la del 2022 «tot i que si ho faig bé, espero que em regalin la d’aquest any». I es parteix de riure, mostrant la satisfacció del canvi. «Aquesta Ducati és una altra història, no té res a veure amb l’Honda. És fàcil de pilotar i, a més, no et traeix. Amb la Honda no entenies per què feia les coses que feia, tenia tot un punt de desconcert, de bogeria. Amb la Ducati tot està molt més controlat. El motor, a més, és potent, previsible i et facilita molt, molt, la vida».

Bagnaia ha decidit que, després de molts anys (Casey Stoner, Ducati, 2012), la graella de MotoGP tornarà a veure en acció una moto amb el número 1. «El títol mereix que el lluim a la pista», diu ‘Pecco’, al que tots veuen repetint, «cosa que només han aconseguit Valentino (Rossi) i Marc (Márquez)».