Anar al contingut

L'ADEU D'UN DELS MAGNÍFICS

Pedrosa intueix que aquest any es trencarà la seva ratxa triomfadora a MotoGP

El pilot català, de 33 anys, encadena 12 anys guanyant com a mínim un GP per temporada, una marca que ni tan sols té Rossi

"He tingut molt males sensacions a totes les pistes i serà difícil guanyar a Malàisia o València", reconeix Dani

Emilio Pérez de Rozas

Pedrosa intueix que aquest any es trencarà la seva ratxa triomfadora a MotoGP

El món de les motos, el Mundial, el pàdoc, la MotoGP i fins i tot ell mateix, tenen la sensació que el gran, l’immens, el tremend Dani Pedrosa (Sabadell, 29 de setembre de 1985) deixarà el campionat de la màxima categoria i la seva vida competitiva trencant la millor ratxa que mai cap pilot ha pogut assolir. Sí, cert, no en títols, ja que li faltarà el de la cilindrada reina (va ser campió de 125cc, el 2003 i bicampió de 250cc, el 2004 i el 2005), en el campionat del món al ser l’únic pilot que ha aconseguit guanyar, com a mínim, un gran premi cada any. Ni tan sols el gran Valentino Rossi ho ha aconseguit, ja que els seus dos anys a Ducati (2011 i 2012) van ser un autèntic fracàs, amb tan sols tres modestos podis.

Pedrosa, que en la seva temporada de comiat de l’equip Repsol Honda, no aconsegueix agafar les regnes de la RC213V i, per tant, amb prou feines està contribuint amb els seus resultats que Honda guanyi el Mundial de constructors, el que més li interessa, i el ‘team’ el campionat d’escuderies, va expressar els seus dubtes, a preguntes d’El Periódico, sobre la possibilitat, encara existent (queden dues carreres, Malàisia aquest diumenge i València, a mitjans de novembre), d’aconseguir aquesta victòria per poder tancar 13 anys formidables en MotoGP i 18 temporades en el Mundial de motociclisme, des del seu debut, el 2001 al Japó.

Un any molt complicat

“Aquest any està sent molt difícil. Estic tenint molt males sensacions en general amb la moto en gairebé totes les pistes. Mai m’he sentit còmode sobre la moto i mai ho he tingut tot al seu lloc, a més de les conegudes lesions, que segueixen allà. Això sí, l’actitud continua sent la mateixa, provant de lluitar i millorar la moto cada dia”, va comentar Pedrosa, que fa ja diverses carreres ha deixat de comptar amb l’ajuda de l’expilot català Sete Gibernau, que el va assessorar en la primera part del campionat, sense gaire sort. A la pregunta directa sobre si creia que podia guanyar a Sepang o a Xest, Pedrosa va ser molt clar: “Mai s’ha de perdre l’esperança, però, insisteixo, amb aquestes sensacions és més difícil pensar que pots guanyar. No sé si seré capaç de canviar-ho tot de cop en aquestes dues últims cites”. Diumenge, a Phillip Island, va caure i no va poder acabar la carrera.

Al llarg d’aquesta temporada i, des de l’arribada del seu exmànager i protector, Alberto Puig, a la direcció esportiva d’Honda, el nom de Pedrosa ha anat en boca de tots. En els primers mesos, per si existia encara la possibilitat que renovés una temporada més, cosa que hauria pogut passar si el mallorquí Joan Mir hagués acceptat seguir un any més (2019) a Moto2, adquirir encara més experiència, i agafar l’Honda de Pedrosa el 2002. Però Mir va dir a Honda que volia fer el salt ja a MotoGP en una moto oficial i va acceptar l’oferta de Suzuki. Després, hi va haver la possibilitat que fos el pilot estrella de la nova i futura escuderia Petronas Yamaha de MotoGP. Tampoc va passar. A continuació, es va dir que Pedrosa es podia quedar com a provador d’Honda, però, al final, la sobtada i inesperada arribada del tricampió Jorge Lorenzo al ‘team’ Repsol Honda, va fer que Dani acceptés l’oferta de provador que li va oferir KTM, disposada a fer un salt més en la seva persecució de les grans marques japoneses.

"Estimo les motos, és la meva passió, ho faig bé i per això vull contribuir a la millora de KTM a MotoGP. El risc sempre hi serà"

Dani Pedrosa

Pilot oficial de l’equip Repsol Honda

Pedrosa, que va fer la sensació que deixaria les motos després de fer-se molt mal i durant molt temps, ha decidit continuar jugant-se el tipus al convertir-se en el provador d’una marca que vol créixer. El risc és gairebé igual que continuar competint, la pressió, sí, moltíssim menor, però els provadors han de provar les peces i les evolucions de les seves motos al màxim, a altíssimes velocitats, altrament és impossible saber si la millora existeix o no.

“Sempre que vas amb moto hi ha risc, això és clar, però has de trobar un equilibri. Les motos són la meva passió i és clar que he tingut moltes lesions, però m’agrada anar amb moto, ho faig bé i, tot i que sempre hi haurà risc, tampoc puc deixar d’anar amb moto per por de lesionar-me”, va assenyalar Pedrosa.

Dani Pedrosa saluda unes hostesses al podi d’Indianapolis el 2012. / GETTY / MIRCO LAZZARI

Fa la sensació, per tant, que Pedrosa mai s’ha plantejat, al llarg d’aquest difícil any, atapeït de dubtes i amb males sensacions i prestacions a la pista, la possibilitat de penjar el casc i dedicar-se a una altra cosa. “M’encanten les motos, és la meva passió des de petit i m’agrada anar amb moto. Sens dubte, acceptar ser provador de KTM és una manera diferent d’enfocar la meva professió, molt diferent, però tinc moltes ganes d’intentar-ho. Es tracta d’un projecte molt jove, els seus promotors tenen molta ambició i jo tinc ganes de saber si els puc ajudar a créixer”.

Una vida més relaxada

Sobre quina pot ser la seva aportació (Pol Espargaró, pilot de KTM, diu que “coneixement i experiència”), Pedrosa assenyala: “Espero disfrutar amb aquesta nova feina i que ells puguin rebre part de la meva experiència, ajudant-los a millorar la moto en la direcció que ells esperen. KTM sempre ha creat projectes guanyadors, venen del motocròs, en què han triomfat, tenen molta experiència en les categories petites del Mundial, en què també han guanyat en Moto3 i Moto2, però en MotoGP encara no tenen aquesta experiència i veurem si els puc ajudar”.

Pedrosa està convençut que canviar el tipus de pressió, de tensió, d’estrès, de la responsabilitat que comporta pilotar per a una gran marca, l’obligació de guanyar, per ajudar a millorar, a evolucionar, una moto amb ambicions li farà bé, li millorarà la vida i, sobretot, li permetrà continuar vinculat a les motos, la seva passió, i a involucrar-se en un projecte nou, diferent. “El calendari dels tests, la manera d’enfocar els entrenaments, és diferent de la competició permanent. Per cert, no penso córrer cap gran premi com a convidat, cap. Això ja li ha quedat clar a KTM i, per tant, crec que tindré temps per fer altres coses al marge de les motos”.

31 victòries en 12 anys a MotoGP

Dani Pedrosa va córrer, diumenge passat, a Phillip Island (Austràlia) el seu gran premi número 293. D’aquests, n’ha guanyat 54, ha aconseguit 49 ‘poles’, 64 voltes ràpides en carrera i 153 podis, és a dir, s’ha passat la meitat de la seva vida i la meitat de les seves carreres al calaix.

Pedrosa, creació d’Alberto Puig amb aquell campionat de promoció denominat Movistar Cup, és tricampió del món, ceptres que va aconseguir en tres temporades consecutives: el 2003, es va proclamar campió de 125cc i, en els dos següents anys, va dominar amb mà ferma la categoria de dos i mig.

El pilot català, de 33 anys (vuit més que el seu company d’equip i heptacampió, Marc Márquez, posseïdor de cinc títols de MotoGP), va estar a punt d’aconseguir el seu somni, ser campió de la màxima categoria en tres ocasions quan només va poder ser subcampió: el 2007, quan el títol va ser per a Casey Stoner, i el 2010 i el 2012, quan el campió va ser Jorge Lorenzo.

La ratxa triomfadora, mai aconseguida per ningú a MotoGP, en què fins ara sempre ha guanyat com a mínim un GP per temporada, és aquesta: 2006 (2 victòries), 2007 (2), 2008 (2), 2009 (2), 2010 (4), 2011 (3), 2012 (7), 2013 (3), 2014 (1), 2015 (2), 2016 (1) i 2017 (2).

Temes: Dani Pedrosa