El combat metropolità contra la contaminació de l'aire

Es tracta d'una mesura pionera a tot l'Estat que integra cinc municipis de la metròpolis de Barcelona: l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Esplugues, Cornellà i Barcelona ciutat.

Des de la seva posada en marxa s’ha aconseguit reduir els principals contaminants. Les emissions de partícules PM10 dels vehicles s’han reduït un 20% i les de Diòxid de Nitrogen (NOX), un 50%. De fet, l’Agència Europea de Medi Ambient calcula que l’establiment de la ZBE Rondas BCN redueix prop d’un 30% les emissions contaminants a Barcelona.

Aquesta mesura es va posar en marxa el 2020 de forma progressiva i actualment altres municipis de la metròpolis com Sant Cugat del Vallès o Sant Joan Despí l’estan aplicant amb èxit. La ZBE limita, de dilluns a divendres laborables, entre les 7.00h i les 20.00h els vehicles més contaminants, és a dir, els que no disposen d’etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). L’AMB va dissenyar i va aplicar una senyalització que la DGT ha establert ja com a oficial per a totes les ZBE d’Espanya.

Per garantir el compliment d’aquesta mesura, la ZBE Rondes BCN compta amb un Model 2.0 de control automatitzat amb més de 120 càmeres de matrícules, un verdader desplegament tecnològic punter a tot el país.

Model europeu

En virtut de la nova Llei de Canvi Climàtic, totes les ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants estan obligades a instaurar ZBE per millorar la qualitat de l’aire. Són 148 grans nuclis urbans que seguiran el model implantat per l’AMB. Nombroses ciutats europees també estan implantant aquesta mesura però la de Barcelona, amb una superfície de 100 Km2, és la més gran del Sud d’Europa.

"Hi ha relació directa entre contaminació i neurodegeneració"

Natalia Vilor-Tejedor
Investigadora a la Fundación Pasqual Maragall

Mesures alternatives
per facilitar el canvi

La contaminació suposa un problema greu de salut per a la població i ja s’ha establert un vincle directe amb la reducció de l’esperança de vida. Són moltes les mesures de mobilitat que s’han anat implantant per millorar la qualitat de l’aire, afavorint el transport públic i l’ús de vehicles menys contaminants. 

En aquest sentit, l’AMB ja ha atorgat més de 14.000 T-Verda Metropolitana, un títol que dona accés a tres anys de transport públic gratuït per desballestar un vehicle contaminant. I això equival a 11.635 turismes, 619 ciclomotors i 1.344 motocicletes que ja s’han retirat de les carreteres.

Una altra de les mesures afavorides per incentivar l’ús del transport públic és la creació de nou aparcaments d’intercanvi Park & Ride, que estan disponibles en set municipis (Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Papiol, Cervelló, Cornellà i Viladecans), facilitant un total de 579 places i amb  prop de 7.900 usuaris registrats.

Un total d’11 electrolineres i unes altres 11 fotolineres faciliten prop de 15.500 recàrregues a 8.554 usuaris de la metròpolis.

Menys motor

Si es tracta de reduir la contaminació, una de les vies és abandonar el vehicle privat motoritzat. I és per aquest motiu que l’AMB està impulsant i afavorint l’ús de la bicicleta amb una aposta pel sistema públic Bicibox, 175 estacions d’aparcament segur per a cicles, 6 espais de gran capacitat i prop de 17.700 usuaris en 21 municipis.

Per incentivar la mobilitat sostenible s’implantarà l’AMBici, el nou sistema de bicicleta pública metropolitana compartida. A més, la Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana, compta amb més de 500 km de carril bici, dividits en 9 grans eixos: 4 verticals (nord a sud) i 5 eixos horitzontals (est a oest).

Item 1 of 2

Existeix un problema de salut amb la contaminació que genera la mobilitat, segons exposava el director de serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Carles Conill, i insistia que “s’ha preparat el terreny durant anys per facilitar alternatives en aquest àmbit”. 

Publicat a EL PERIÓDICO el 6 d'octubre de 2022
Text: Núria Bonet
Producció: Estela Piñeiro

Contingut elaborat amb la col.laboració de: