Sense internet no hi ha venda

La conjuntura econòmica a Espanya és positiva, hi ha creixement i tenim una situació millor de l'ocupació i de la renda, cosa que fa preveure que el consum serà positiu aquest Nadal.

La compra 'on line' va guanyant quota i, per poder competir, el comerç tradicional ha de comptar amb una millor experiència de compra

4
Es llegeix en minuts
JAVIER GUERRA. Soci i responsable de l'àrea de Consumer, Retail and Leisure de Signium

S'acosta el Nadal i el Cap d'Any i, sens dubte, és el moment d'analitzar les tendències del consumidor de cara a aquestes dates tan especials, així com de conèixer quin serà el comportament per a l'any 2018. La situació econòmica a Espanya és positiva, i per això mateix és de preveure que les vendes per Nadal i en el món del consum en general seran bones, amb un creixement positiu en tots els àmbits, no només a internet.

És obvi un èxit més gran del món d'internet, ja que es va perdent la por de comprar-hi, el temor al desconegut en alguns sectors, i tot fa vaticinar que les compres on line d'aquest hivern seran molt importants i creixents respecte als anys anteriors. Tal com comentava, la situació econòmica a Espanya és millor, malgrat la situació que s'està vivint a Catalunya, que ens afecta a tots, i per descomptat, també afecta la motivació de compra. No obstant, la situació positiva de l'economia espanyola en aquest moment fa preveure que les vendes de Nadal en general i en el món del consum seran bones, i en ressalta, sobretot, sectors com l'electrònic, la telefonia o els viatges. En el sector electrònic, els llançaments de productes internacionals fan que aquest sector repunti. No obstant, en els últims mesos, altres sectors com la producció de roba o calçat estan sent una mica més complicats, però s'espera que, a finals d'any, també puguin aflorar.

Cal destacar que també abans de finalitzar l'any es produirà un fenomen molt important, el famós Black Friday, que està afectant aquest novembre les vendes de la mateixa temporada nadalenca, i això fa que es faciliti la prova de compra, ja que els consumidors avancen aquestes compres possibles de Nadal.

Respecte a la despesa que els espanyols estan disposats a fer, hi ha una tendència a un consum més gran. Com en tot, depèn de les circumstàncies de cadascun. Però en termes generals, l'economia ha anat molt millor aquest any, les dades econòmiques així ho representen, i per tant sí que s'espera que la despesa sigui més gran degut també en part a aquesta necessitat de demostrar i traslladar l'afecte als éssers estimats.

Experiència de compra

Un factor molt important a l'hora de motivar una experiència més gran de compra és, sens dubte, la creativitat de les empreses. Les companyies han de generar aquesta il·lusió, atraure el consumidor amb una presència diferent, oferir productes diferents, amb propostes de vendes encreuades perquè puguin atraure el client. I per això mateix la creativitat per part de la distribució és un pilar fonamental per aconseguir aquesta experiència de compra i captar l'atenció de l'usuari.

Sobre si el consumidor compra més per internet o en botiga física, s'observa que cada vegada l'ús d'internet es va obrint a tota classe d'edats, no només als més joves, és a dir, s'ha perdut aquesta por a fer transaccions, i les compres on line vanguanyant pes. Des del meu punt de vista, aquesta dada hauria de servir com una oportunitat per millorar l'experiència de compra en els seus punts de venda. És a dir, per poder competir amb el món internet, han de ser centres on el client vegi un element diferenciador, que desperti el seu interès, on el servei que es presti sigui diferencial. Es percep que, al llarg d'aquesta temporada, els centres comercials a les ciutats fan accions promocionals i també de presència de millora dels seus productes, precisament per animar els clients a no utilitzar tant el canal on line.

La decisió de compra d'un producte és també un element a destacar. Moltes persones consulten cada vegada més internet per comparar, buscar productes o veure quins productes són més interessants, però després en molts casos la compra es fa en el mateix establiment. Jo animaria precisament a això, a disfrutar del moment de la compra. No obstant, la decisió de compra succeeix indiferentment. L'usuari consulta internet, i més tard, ho prova a la botiga, o tempteja primer a l'establiment per després comprar pel canal on line.

Notícies relacionades

Prenent com a base tot això, podem dir que les tendències de consum per a l'any 2018 no variaran. Hi ha perspectives de creixement econòmic, una situació millor de l'ocupació i de la renda, cosa que fa preveure que el consum serà positiu. No observarem grans canvis, i la tendència a curt termini serà una requota més gran de mercat per part d'internet. No obstant, crec que la clau està en el fet que el comerç tradicional, els centres comercials de les ciutats han de canviar lleugerament i adonar-se que han de comptar amb una millor experiència de compra per competir contra el canal on line. De fet, ja estan produint iniciatives en aquest context, ja que grans cadenes que estaven ubicades als afores se n'han anat al centre de les ciutats amb l'objectiu de recobrar aquest moviment de la part lúdica de la compra, del gaudi...

Personal creatiu i intuïtiu

Amb l'objectiu d'aconseguir futurs consumidors, a més de tot el que he destacat, el sector consum ha de comptar amb personal amb una gran capacitat creativa, intuïtiva, per descomptat amb dots comercials, però, sobretot, que sigui capaç de captar el que va en el subterrani dels moviments socials, dels moviments de marques, que són part de la societat, del context sociopsicològic en què es mou. Persones amb els ulls molt oberts, i un gran coneixement tècnic, ja que en aquest sector les grans empreses competeixen per petits detalls. En conclusió, un professional que pugui avançar trends, modes i que sàpiga treballar en equip, i estigui disposat a tenir una actitud activa davant les coses.