Contractació nadalenca: poca i precària

El comerç, que espera una bona campanya de vendes, anuncia un augment de la contractació per a aquestes dates, però les xifres que s'ofereixen són enganyoses.

No són contractes temporals per a tota la campanya, sinó que en molts casos són contractes per setmana o, fins i tot, per dies

3
Es llegeix en minuts
GLORIA SÁNCHEZ. Secretària sectorial de comerç de la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum de la UGT de Catalunya

D'aquí pocs dies s'encendran els llums de Nadal i començarà oficialment la campanya nadalenca, l'època de més consum de l'any, que pot representar per als comerços fins a un 25% o 30% de les vendes anuals i pot suposar assolir els pressupostos anuals.

Enguany, els comerciants es mostren molt optimistes respecte de la campanya nadalenca. Tot i que van manifestar que la tensió política dels últims mesos havia frenat les vendes i els feia pensar en un escenari molt dolent, finalment s'ha acabat restablint la normalitat pel que fa al consum i tornen a tenir unes expectatives molt elevades.

D'aquesta manera, els empresaris esperen xifres rècord de vendes aquest Nadal per diferents motius. Primer, perquè tenen en compte l'increment del consum que s'ha anat registrant durant l'any i, en conseqüència, esperen que aquesta tendència de creixement es mantingui. Segon, perquè confien que l'auge del comerç electrònic tingui fruits en aquesta època i es dispari la venda en línia.

A més a més, hem de pensar que el fet que cada any s'avanci més l'inici de la campanya nadalenca ha d'afavorir forçosament un augment del consum. Fa uns anys es va implantar a Catalunya i la resta de l'Estat el Black Friday, una promoció comercial provinent dels Estats Units que consistia a oferir grans ofertes l'últim divendres del mes de novembre. Aquesta promoció inicial s'ha anat modificant i adaptant als nostres costums i actualment s'ha convertit en una promoció que comença l'última setmana de novembre i que significa en realitat el tret de sortida del Nadal.

Aquest bons resultats esperats han tingut un efecte immediat: les empreses del sector han manifestat un augment de la contractació, fins i tot es parla en alguns casos d'un 12% de creació d'ocupació i d'aproximadament 22.000 nous contractes a tot l'Estat.

Malauradament, des de la UGT de Catalunya no compartim aquest entusiasme respecte de la contractació en la campanya de Nadal, principalment perquè considerem que aquestes xifres que es presenten mediàticament són enganyoses.

D'una banda, hem de ser conscients que quan les empreses anuncien aquesta gran quantitat de creació d'ocupació nova per Nadal no estan parlant de contractes temporals per a tota la campanya, sinó que en molts casos són contractes només per setmanes o, fins i tot, per dies, i majoritàriament a temps parcial. Així, les condicions de l'ocupació durant aquest dies de Nadal són un reflex de les característiques del mercat laboral actual, amb un alt nivell de temporalitat i parcialitat.

Per tant, si tots aquest contractes es traduïssin realment en contractes temporals per a tota la campanya nadalenca a jornada completa, possiblement la xifra de creació d'ocupació es reduiria a menys de la meitat.

D'altra banda, considerem que aquesta contractació és totalment insuficient tenint en compte un altre factor rellevant: s'està informant que les vendes aquest Nadal seran molt semblants a les que es van registrar els anys anteriors a la crisi, però el nombre de treballadors i treballadores del sector és molt diferent.

Així, l'any 2008 la població ocupada al sector de comerç a Catalunya era aproximadament de 425.000 persones, en canvi actualment els treballadors i treballadores en aquest sector no arriben a 330.000. Per tant, d'aquestes dades en podem extreure una ràpida conclusió: s'haurà d'abordar la mateixa càrrega de treball amb 100.000 treballadors menys.

A aquesta manca de personal hi hem d'afegir les condicions laborals del comerç. No ens podem oblidar que parlem d'un sector molt precaritzat, amb salaris baixos, feina en festius sense compensació, jornades irregulars, i compost majoritàriament -en un 70% del total- per dones, de les quals al voltant del 72% són mares. Circumstàncies, totes elles, que fan pràcticament impossible la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

Notícies relacionades

Per tot això, des del Sector de Comerç de la UGT de Catalunya denunciem una manca de contractació per a aquesta campanya de Nadal, tot entenent que seria necessari, d'una banda, que la creació d'ocupació equiparés el volum de treballadors i treballadores amb els que hi havia amb anterioritat a la crisi, i d'altra banda, que aquesta ocupació sigui de qualitat, és a dir, contractes que en la seva majoria siguin susceptibles, un cop finalitzada la campanya, de transformar-se en indefinits, contractes a jornada completa i, per descomptat, contractes que incorporin la inexcusable formació.

No es pot preveure un increment del consum i voler-lo consolidar durant tot l'any sense fer una gran aposta d'inversió envers la professionalització del sector. Tenim el ferm convenciment que és imprescindible una feina de qualitat i unes persones treballadores ben formades si pretenem millorar la qualitat del servei, professionalitzar el sector del comerç i fidelitzar els clients perquè les properes campanyes nadalenques siguin un èxit.