Benvinguts al món de les experiències

Els mil·lennistes estan revolucionant la manera que tenim de viatjar. Busquen experiències diferenciadores, vivències autèntiques, interactuar amb els locals i, per descomptat, compartir-ho a les xarxes socials.

El sector turístic s'ha de posar les piles.

Benvinguts al món  de les experiències_MEDIA_1

Benvinguts al món de les experiències_MEDIA_1 / ALBER BERTRAN

4
Es llegeix en minuts
RICARD SANTOMÀ. DEGÀ, DIRECTOR I PROFESSOR ASSOCIAT DE LA FACULTAT DE TURISME I DIRECCIÓ HOTELERA SANT IGNASI (ESADE-URL)

Fa temps que els tenim rondant per aquí, i alguns no se n'han adonat. La generació del mil·lenni, aquells que s'han fet grans en el canvi de segle, ja estan amb nosaltres. Una generació que el 2020 ja serà més de la meitat de la població mundial i un 75% el 2040. Qui no estigui preparat per rebre'ls, per allotjar-los o per oferir-los serveis, ja pot afanyar-se perquè està arribant molt tard. I preparar-se per rebre'ls consisteix, en primer lloc, a conèixer-los.

Aquesta generació està revolucionant la manera que tenim de viatjar. És una generació que, caricaturitzant i sense ànim d'ofendre, busca likes en xarxes socials, que ja no s'aconsegueixen fent el mateix de sempre. Una passejada per la Rambla de Barcelona, o una foto amb l'ós i l'arboç a Madrid no aconseguiran que augmenti la seva popularitat social ni els permetrà sorprendre els seus amics. No obstant, un esmorzar en un bar local en què puguin provar un entrepà de calamars xerrant amb gent del lloc pot ser un pla excel·lent. Oblidem-nos per tant dels hotels tradicionals, d'una atenció poc personalitzada, de no esprémer al màxim la recerca d'experiències diferenciadores, de no interactuar amb els locals per oferir vivències autèntiques. Posar-se les piles és una obligació per poder exercir bé el nostre paper d'amfitrions.

Els mil·lennistessón la generació del now (ara): vull això, ho vull ara i a sobre vull poder compartir-ho amb tots els meus seguidors en xarxes socials. La tecnologia té, per tant, un paper fonamental. Compartiran la seva experiència a través de l'smartphone i, lògicament, necessitaran una connexió sense fil i gratuïta, a més a més d'un endoll on poder carregar la bateria. Adéu als ordinadors i a les connexions de pagament: necessitaran una connexió USB i una wi-fi veloç per poder penjar la seva experiència com més aviat millor. Potser a la piràmide de Maslow, la wi-fi i la connexió USB són ara més importants que la cobertura de les necessitats bàsiques com menjar i dormir.

I com a generació now que són, no comprenen com, per exemple, a l'hora de fer una reserva de restaurant no poden tenir la confirmació instantània i al seu smartphone, o si volen anar a visitar un museu, per què no poden comprar les entrades des d'una pàgina web adaptada al seu telèfon intel·ligent i sense haver-les d'imprimir.

La generació mil·lennista ja no es fia dels missatges que reben de les organitzacions i empreses: van néixer durant el boom de la publicitat i s'han sentit enganyats. Per això, el seu màxim referent són els seus iguals. A l'hora de viatjar es fiaran molt més de l'opinió que doni un conegut (o no) que publiqui alguna cosa a internet que de les meravelles que pugui explicar-li un destí o una empresa. Els referents com TripAdvisor són, ara, un dels reptes més importants del sector turístic.

Aquesta recerca d'experiències i poder compartir-les és la tònica en la seva manera de viatjar. S'allotgen en espais en què puguin socialitzar-se (a vegades sense parlar amb ningú fora del món on line); valoren més els espais comuns amplis i moderns davant d'una habitació estàndard d'hotel; a l'hora de menjar esperen trobar autenticitat, i fugen de l'esmorzar continental que poden trobar a qualsevol lloc del món.

Els mil·lennistes busquen el sentit del viatge i de l'experiència que viuran. Valoren molt més fer un viatge amb sentit que un de consentit. És per això que les filosofies de l'eco friendly o social care són altament valorades. És una generació que està vivint en la seva pell la degradació del planeta, i no vol formar part d'aquest joc.

Canvi de filosofia

Notícies relacionades

En la recerca d'aquestes experiències, la indústria turística té el repte de la innovació: ha de ser capaç de reflexionar i d'oferir coses noves, de plantejar-se el viatge com una experiència, i no només com una activitat típica que estem fent des de fa temps i que ens ha sortit bé. S'ha de treballar, i molt, i exercir de bons amfitrions. El nostre objectiu ha de ser sorprendre'ls i cocrear conjuntament amb ells. Passar d'oferir a fer junts és un canvi de filosofia que la indústria turística haurà d'incorporar per garantir aquesta experiència que els mil·lennistes estan buscant.

I, potser el més important, encara que en aquesta reflexió estiguem parlant de mil·lennistes com de generació, molts autors ja s'ho plantegen com una actitud. No cal haver nascut el 1990 per ser mil·lennista, aquesta actitud cada vegada està més incorporada per moltes persones que es veuen atretes per aquesta vivència d'experiències. Tal com vaig llegir fa uns dies, «els mil·lennistes naixem quan volem». Per tant, ja no es tracta de preguntar als nostres hostes quan van néixer, sinó d'adonar-nos que cada vegada més tenim un hoste, client o consumidor que busca àvidament viure la vida i poder compartir-la. ¿Estem preparats?