Viya Huang: la reina de la telebotiga xinesa

Domina tant el 'livestreaming' que Kim Kardashian l'ha fitxat per vendre les seves essències

zentauroepp51032126 mas periodico fotos de la  influencer  china viya  para  m s191127114747

zentauroepp51032126 mas periodico fotos de la influencer china viya para m s191127114747

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Kim Kardashian només se li resistien els xinesos i va anar a la Viya. El seu diàleg en un ‘streaming’ compartit va ser àrid, amb els traductors suant per descriure les essències i ingredients dels seus tres perfums i avançar en assumptes més prosaics com el menjar xinès, però la missió va quedar complerta: van col·locar 15.000 flascons en uns minuts.  «Kim, has d’enviar-nos més existències», va riure la Viya.

És Viya Huang, la reina xinesa de les vendes i la galàctica d’Alibaba,  el gegant xinès del comerç electrònic. No hi ha producte que no col·loqui en quantitats industrials. Des de la companyia de Jack Ma recorden que setmanes enrere va elevar el rècord diari de vendes fins als 353 milions de iuans (uns 45 milions d’euros). La de la Viya és una improbable història d’èxit que l’ha empès des de la seva anodina província rural d’Anhui a la seu de la multinacional d’Alibaba a Hangzhou.

La Viya venia els productes propis a Taobao, la plataforma que connecta particulars i ha creat milions de petits empresaris a la Xina, quan els cercatalents d’Alibaba van intuir en aquella jove de veu aspra i sense bellesa remarcable una massiva venedora en potència. La van fitxar per a un canal experimental de la divisió Tmall, la de les empreses, i després d’unes precipitades nocions elementals de ‘streaming’ la van col·locar davant la càmera. En el seu debut va vendre un miler de pastissos en un segon. Havia nascut una estrella.

Guardaespatlles i ‘selfies’

«Al principi em preocupava per sortir guapa, però aviat em vaig adonar que els meus seguidors valoraven que parlés de qüestions quotidianes», afirmava en una recent entrevista a periodistes estrangers a Hangzhou. Va ser succinta. Va coincidir amb el Dia dels Solters i, després de diversos minuts alliçonant sobre l’espontaneïtat, l’honradesa i altres llocs comuns, va tornar corrent al ‘set’ de rodatge blindada per diversos guardaespatlles de les peticions de ‘selfies’ i autògrafs dels seus seguidors.

Avui anuncia cosmètica i moda, arròs i altres aliments mundans, entrades per al cine i descomptes hotelers, marques nacionals i estrangeres com Lancôme, fins i tot productes agrícoles en campanyes per alleujar la pobresa a les regions rurals. El set és un caòtic frenesí. Costa evitar els articles escampats per terra. Mitja dotzena d’assistents amb instruccions anotades en papers voletegen al voltant de la Viya mentre contesta els dubtes d’algun dels seus nou milions de seguidors a través d’una enorme pantalla de plasma corbada. Ara es calça una sabatilla i es cargola per mostrar-la a càmera, després s’estén una crema hidratant a la cara. La llista de productes pendents a la pissarra suggereix una llarguíssima jornada per davant.

200 empleats

Notícies relacionades

La Viya, de 33 anys, ja és una indústria. Compta amb 200 empleats dividits en tres grups que filtren les propostes rebudes: el primer n’examina reputació, n’investiga els ingredients i el tercer ho prova durant dies. La Viya donarà el vistiplau final, diuen des d’Alibaba.

Cap país ha abraçat el ‘livestreaming’ amb més passió que la Xina. El canal d’Alibaba va generar el 2018 més de 100.000 milions de iuans (gairebé 13.000 milions d’euros), el quàdruple que l’anterior. Hi han germinat celebritats com la Viya o Li Jiaqi, conegut com ‘el germà pintallavis’ per la seva velocitat per emprovar-se’ls i vendre’ls. Les marques paguen fins a 100.000 iuans (gairebé 13.000 euros) per una presentació de 10 minuts i els estudis de mercat els jutgen més rendibles que qualsevol campanya de publicitat tradicional.