Anar al contingut
Deu coses que cal saber de Gwyneth Paltrow

Deu coses que cal saber de Gwyneth Paltrow

Núria Marrón

L’actriu, que ha tornat a encendre les xarxes i els metges amb un altre consell de salut tòxic i delirant, obrirà ben aviat un consultori a Netflix. De moment, broda el seu paper de mare ‘pija’ i ‘new age’ a ‘The Politician’. 

1. Ha aixecat un imperi a base de ‘haters’ i ‘branding What The Fuck’

L’última bomba de Goop –aquest marca seva consagrada als estils de vida i al benestar aspiracional– ha revoltat, una vegada més, la comunitat mèdica amb una peça en què es recomana «ser a l’extrem més baix del rang de pes», la qual cosa ve a ser alguna una cosa així com estar el més prim possible ‘sense necessitat’ de morir. Esbojarrat, sí, però gens nou, almenys pel que fa a banalitat i trolejar posterior a les xarxes, dues claus, contra tot pronòstic, del seu màrqueting. A base de rifada viral i de productes i teràpies WTF –que tan aviat inclouen pólvores sexuals per a l’esmorzar que repel·lents contra «vampirs psíquics» de 27 euros–, l’actriu ha aixecat un gegant valorat en 227 milions.  

2. Si és car, millor

Els preus exclusius –per exemple: samarretes imperi de 175 euros i vibradors de 12.000– són sant i senya d’una marca el nom de la qual va néixer d’afegir a les inicials de l’actriu, GP, dues O, «una característica de totes les companyies d’èxit d’internet», li havia explicat la llegenda del ‘branding’ Peter Arnell. I a ella li va semblar que el resultat –Goop– era prou «estúpid i divertit».  

3. Obrirà un consultori a Netflix

«¿On és la nostra gent?», rumiaven Paltrow i el seu equip. ¿On hi ha sempre sarau?, es va haver de preguntar la plataforma. Així que l’audiència (Netflix) i la gresca (Goop) s’han unit per obrir un consultori que se sumarà a la ja diversificada línia de negocis de l’actriu, que inclouen una pàgina web, comerç ‘online’, podcasts, audiollibres i botigues. Un filó, el de ‘trobar-se bé’, que mou 3,8 bilions d’euros a l’any a tot el món.  

 

4. Prioritza la seva agenda d’executiva

El seu marit, Brad Falchuk, productor de ‘The Politician’, la va haver de convèncer perquè acceptés afegir-se al repartiment de la sèrie, en què broda una versió d’aquest personatge ‘ultrapijo’ i banal que ella mateixa ha interpretat els últims anys. Les seves objeccions, però, no derivaven tant del sarcasme autoreferencial del paper (Paltrow té substància), com del seu frenesí empresarial, així que fins i tot li han retallat diàlegs per conciliar la sèrie i els negocis. «Tinc una reunió de junta d’aquí dos dies, sisplau no m’obliguis a fer això», li va dir assenyalant una reguitzell de frases voluminós.  

5. Pertany a l’aristocràcia de Hollywood

Filla del productor Bruce Paltrow –jueu asquenazita amb un avantpassat rabí de cognom Paltrowicz– i de l’actriu quàquera Blythe Danner, Paltrow no té cap altre credo que aquesta «espiritualitat» consagrada al ioga i als equips de ‘coachs’ tan de moda a Hollywood. Fillola de Steven Spielberg –que li va reservar un paper a ‘Hook’ quan, després del primer semestre, va deixar els seus estudis d’Història de l’Art i va dir que volia ser actriu–, el seu marit és el productor de ‘Glee’ i d’‘American Horror Story’, i Drew Barrymore, Stella McCartney i Cameron Diaz formen part de la seva colla. A més, el seu germà Jake és director de cine i la seva cosina Rebekah, fundadora de WeWork juntament amb el seu marit, Adam Neumann, ha passat de celebrar festes de 40 milions de dòlars a acabar desnonada de la llista ‘Forbes’ i de la seva ‘start-up’ dedicada al ‘coworking’ després de la seva ruïnosa sortida a borsa. 

Amb el seu pare, Bruce Paltrow, i la seva mare, Blythe Danner, el 1999 a la gala en què va guanyar l’Oscar. / LUCY NICHOLSON (AFP)

   

6. Ha sigut set vegades Pepper Potts

El febrer passat va anunciar que ‘Los vengadores: endgame’ era l’última vegada que feia de Pepper Potts, la secretària-després-nòvia d’Iron Man, perquè, va dir, ja era «vella» per anar amb vestit i, a més, ni tenia massa clares les pel·lícules de Marvel en què havia participat ni portava al dia les trames. «Ho sento, però soc una mare de 47 anys», va dir.

7. Ha sigut una figura clau en el ‘cas Weinstein’

Segons han explicat les periodistes que van destapar el cas a ‘The New York Times’, Paltrow va ser la primera actriu que va trencar la barrera del silenci i va animar-ne altres perquè també ho fessin. La seva posició era especialment pantanosa: després de fitxar per ‘Emma’, el productor la va trucar un dia a la seva ‘suite’ i li va posar les mans a sobre mentre li parlava de fer-se «massatges». Ella se’n va escapar; Brad Pitt, que llavors era el seu nòvio, va amenaçar Weinstein de «trencar-li les cames» si la tornava a molestar –«en aquell temps jo només era un noi de Missouri i així era com afrontàvem les coses al pati de l’escola», va dir dies enrere–, i l’actriu es va convertir en el rostre d’una productora, Miramax, la fabulosa maquinària publicitària de la qual va tenir un gran pes en l’Oscar que va guanyar per ‘Shakespeare in love’.

La imatge amb què Paltrow va comunicar que es «desconnectava conscientment» de Chris Martin.

8. No se separa, sinó que fa «desconnexions conscients»

Almenys, aquest és el concepte que va fer servir per comunicar la seva ruptura amb Chris Martin, pare dels seus fills, Apple i Moses. A la pràctica, el terme ha significat que s’avenen i que cadascun disposa d’una habitació a casa de l’altre. 

9. Viu amb el seu marit quatre dies a la setmana

El consell, diu, l’hi va donar el seu «entrenador de vida» per mantenir viu el nervi de la relació i no alterar «la vida quotidiana dels nens». 

10. Lidera el sector de les ‘yummy mummies’

Així es coneixen les emprenedores que, com Paltrow, Jessica Alba o Gisele Bündchen, s’han inventat un sector econòmic al voltant del fet de ser empresàries, mares i tenir pinta de modelasses, una intersecció que elles marquetinitzen en forma de consells, webs, llibres de receptes, marques de roba i productes de salut i bellesa. ¿Vivim o no l’edat d’or de les distopies?