Anar al contingut
Kris Jenner: la mare en cap de la celebritat

EL PERSONATGE DE LA SETMANA

Kris Jenner: la mare en cap de la celebritat

Núria Marrón

Si una cosa caracteritza el clan Kardashian, i més encara la seva CEO, ideòloga i matriarca, Kris Jenner, és que qualsevol cosa –i per 'qualsevol cosa' s’entén des d’un atracament en què a la teva filla li roben 10 milions en joies fins a com et pot quedar la cara després d’una mala sessió de bòtox– sempre pot ser metabolitzada en favor dels comptes d’aquest fabulós conglomerat. Un imperi econòmic en què família i marca són sinònims i la fórmula del qual –drama guionitzat; audiències milionàries en xarxes, i patrocinis i vendes ‘online’– s’ha convertit en la forma de la celebritat monetaritzada i turbocapitalista del segle XXI.

L’antic mànager d’O. J. Simpson assegura ara que l’esportista i l’empresària van tenir un embolic

Així que s’haurà de veure com Kris, que sol desfer-se de les polèmiques amb un «no visc en aquest espai d’energia negativa», rendibilitza l’últim precipici que la maquinària mediàtica ha obert aquesta setmana davant els seus peus. Per si no porten al dia la tirallonga de guilladures recreatives del clan: al documental Who killed Nicole? –sobre l’assassinat de la dona de l’esportista, del qual aquest va ser declarat no culpable, amb tota la prova en contra–, l’antic mànager d’O. J. Simpson  ha dit que Kris, íntima de la víctima, va mantenir en un jacuzzi una trobada sexual amb l’estrella (els estalviarem els detalls truculents) quan ella encara estava casada amb Rob Kardashian, primer marit, pare dels seus quatre fills grans i advocat defensor de Simpson. I tot això la mateixa setmana que la dona, de 63 anys, convocava a la cuina les càmeres del 'reality' familiar 'Las Kardashian' i, amb la torradora per testimoni, posava una mica de llàgrima a les relacions familiars recriminant a la seva prole l’animadversió que senten pel seu nòvio, Corey Gamble, de 38.

Relacions guionitzades

“¿Vols deixar de convertir qualsevol cosa en una trama?”, li va dir una vegada Kendall, la penúltima de les seves filles, abans de convertir-se en la model més ben pagada del món i entendre com funcionen les coses sota el signe de la K, que és la de Kris, però també el de les seves filles –Kim, Khloe, Kourtney, Kendall i Kylie– i que, bàsicament, consisteix a mostrar molta agitació davant de les càmeres; ser ambaixadores d’un estil de vida que uneix luxe i 'trash', i treballar durament per convertir el dia a dia en una fabulosa telebotiga global.

Autodidacta, sol dir que una part del que sap ho va aprendre veient com el seu segon marit "munyia" els seus dos dies de glòria olímpica

Quan a la mare i mànager del clan –que es fa anomenar 'momager' des que va fer alguna cosa molt 'kardashian': registrar la paraula com a marca– li pregunten com una hostessa d’American Airlains ha acabat convertint-se en la productora executiva més poderosa de la telerealitat, ella contesta que tot el que sap ho va aprendre a les recepcions que oferia el seu primer marit –en les quals somreia, processava i aprenia– i observant com el seu segon marit, Bruce Jenner –avui Caitlyn, com a hores d’ara sabrà tot el món que tingui irrigació sanguínia i una pantalla a prop–, “va munyir” durant anys els seus dos dies de glòria olímpica.

Vídeo sexual

Així que l’oportunitat va saltar quan Kris –que va obrir una agència de comunicació per gestionar la carrera de Jenner i l’experiència televisiva del qual se cenyia a aparèixer sobre una cinta de fitnes de la telebotiga del marit– va veure el ‘reality’ familiar dels Osbourne. ¿Que potser no voldrien els executius del canal E! un programa de telerealitat en el qual tres noies de Calabasas inicien una carrera guillada cap a la Ivy League de la celebritat i no tenen objeccions en mostrar “les seves vulnerabilitats”, els va prometre la mare? En aquell temps, Kim només era una amiga de Paris Hilton que li gestionava l’armari, però... tenia un vídeo sexual que va ser convenientment difós en el llançament del xou.

"Crec que, finalment, tot el que ella volia, ha passat", afirma Kim Kardashian de la seva mare

Dotze anys més tard, els 'Mèdici' de la celebritat contemporània han guanyat una guanyat fortuna (setmanes enrere, 'Forbes' aclamava Kylie com la milmilionària més jove gràcies als seus productes labials) a força de publicitar i/o vendre qualsevol cosa: des de cosmètics i fragàncies fins a línies de roba per a mares treballadores i articles dietètics. La seva influència és tan gran que la seva audiència a Instagram dobla els habitants dels EUA i fins i tot ha emergit una poderosa indústria ‘low-cost’ que, amb només un clic i per menys del que costa demanar una pizza, et porten a casa qualsevol article –pantalons i ulleres ciclistes, tops, vestits fluor o sabates de taló i pues– que sigui del seu estil o hagi mostrat a Instagram. Així, quan, setmanes enrere, The New York Times va preguntar a Kim quin balanç fa la seva mare de l’empresa familiar, aquesta va contestar: “Crec que tot el que ella volia, finalment ha passat”.