Anar al contingut
Jodie Comer, un talent letal

Aimee Spinks BBCAmerica

GUANYADORA DEL BAFTA

Jodie Comer, un talent letal

L'actriu britànica, premiada per la seva encarnació de la deliciosa assassina Villanelle a 'Killing Eve', va descobrir la seva vocació en un concurs escolar

Juan Manuel Freire

Diguin-li justícia còsmica. O britànica, a seques. Després de no haver rebut ni tan sols una trista nominació en els Emmy del 2018, Jodie Comer (Liverpool, 1993) ha vist recompensada la seva tasca en la sèrie 'Killing Eve' (aquí a HBO) amb el BAFTA a la millor actriu de televisió, categoria en la qual ja va estar nominada fa dos anys per la trastornada Ivy Moxam de la minisèrie 'Thirteen'.

No és el primer premi, en realitat, ni serà l’últim que Comer rebi per la seva composició de Villanelle (nom real: Oksana Astankova), glamurosa assassina rodamon que engloba crueltat i lleugeresa, eficàcia i innocència. La lleugeresa i la innocència venen en gran part de la mateixa Comer, segons expliquen els qui l’han entrevistat. Quan millor comença a caure’t, malgrat tot, la Villanelle assesta algun cop mortal i el teu somriure es congela.

És la classe de personatge, d’heroïna, que interessa a Phoebe Waller-Bridge, que es va encarregar en un primer moment d’adaptar les novel·les curtes de Luke Jennings. Com la protagonista de 'Fleabag', la Villanelle/Oksana és una jove dona plena de contrastos que, en el fons, només busca una mica d’amor. 

Com la Fleabag, la Villanelle el busca al lloc inapropiat: s’obsessiona amb l’agent del MI5 que segueix els seus passos, Eve Polastri (Sandra Oh), que al seu torn també comença a tenir massa sentiments per la seva presa. ¿És desig el que hi ha entre aquestes dones? En el cas de la bisexual Villanelle, segur. En el final de la primera temporada, l’Eve li diu a la Villanelle: "Penso en tu tot el dia". I la Villanelle replica: "Em masturbo molt imaginant-te". Però hi ha en joc, a més, qüestions de respecte professional o, fins i tot, d’afecte maternofilial. És complicat. I Comer ha sabut perfilar cada matís i donar credibilitat a cada moviment de la seva perfeccionista sicària.

Llarga carrera televisiva

Això sí, no parlem de revelació, sinó de consagració. Això no ha sigut un arribar i vèncer. 'Killing Eve' és la feliç desembocadura d’un camí iniciat en un concurs de talents escolar i prosseguit en ràdio i, sobretot, televisió, mitjà en el qual Comer brilla des de fa més d’una dècada.

Els fans de les
sèries 'british' 
ja la tenien en
alta estima pel
seu treball a ‘Thirteen’
i
‘My mad fat diary’

Els adeptes de les sèries ‘british’ ja la tenien ben considerada des d’abans de 'Killing Eve'. Sobretot, pel seu paper d’amiga afavorida de noia amb complexos a 'My mad fat diary', però també per l’esmentada 'Thirteen', 'El estrangulador de Rillington Place' o la magnífica 'Doctora Foster', en què, com a amant del marit de la protagonista (una no menys excel·lent Suranne Jones), aconseguia fer-nos patir per un personatge que havia de ser l’enemiga.

Tampoc va passar desapercebuda com l’Elisabet de York de 'La princesa blanca', però no va tenir gaire sort amb la seva primera pel·lícula: parlem d’'England is mine', l’oblidat biopic del Morrissey pre-The Smiths, en què feia d’una noia interessada (en va) per la futura icona pop.

L’any pròxim,
la veurem en
el cine juntament amb
Ryan Reynolds
en la cinta
d’aventures
‘Free guy’

Per sort, de seguida va arribar la proposta de 'Killing Eve'. I quan va fer la seva primera prova de química actoral amb Sandra Oh (aquella escena en la qual les nostres noies a la fi es coneixen i sopen sobres de pastís de carn), el paper era seu. Naixia una meravellosa relació platònica, una estranya parella clàssica del nostre temps... Un història molt perillosa, què diables.

Conquerida de ple la televisió, Comer té pendent sacsejar el cine, però segur que no tarda a fer-ho també. L’any que ve la veurem compartir pantalla amb Ryan Reynolds en la cinta d’aventures 'Free guy', dirigida per l’impenitent faedor d’èxits Shawn Levy.

Temes: Sèries