Anar al contingut
Tyler Mitchell: el fotògraf de l''star-system' negre

ARTISTA DE LA CÀMERA

Tyler Mitchell: el fotògraf de l''star-system' negre

Amb 24 anys, és el retratista més sol·licitat per les revistes i les marques

Juan Fernández

A l’última edició de la Gala Met, el pompós sarau que cada any reuneix el més selecte de la moda i els famosos nord-americans a Nova York per recaptar dòlars i congratular-se d’haver-se conegut, es va veure deambular divertit i curiós un rostre juvenil amb aires de polissó. Amb 23 anys, el fotògraf Tyler Mitchell (treient el cap rere la còmica Tracee Ellis Ross a la fotografia que encapçala aquest article) conserva l’empremta del que s’intueix infiltrat en una festa en què no estava convidat. No en va, tot just fa tres anys es dedicava a retratar ‘skaters’ de carrer sense que ningú sabés res d’ell i avui se’l disputen les revistes i marques de moda més prestigioses, boges per contractar els serveis del seu objectiu.

La història de Mitchell és un conte de la Ventafocs ambientat en els temps d’Instagram, en què passar de l’anonimat més absolut a la glòria més divina és una qüestió de confiança, talent i viralitat. I també de l’ajuda d’una fada padrina ‘influencer’ que es fixi en tu i et converteixi en l’escollit. 

L’última pàgina d’aquest relat és la seva agenda del maig, més pròpia d’un fotògraf amb pedigrí que d’un nouvingut. Als quioscos nord-americans és possible trobar aquest mes la seva firma a les portades de les revistes de moda i tendències I-D i ‘Dazed’, i també serà seva la foto de l’actriu i cantant nord-americana Zendaya que obrirà l’edició del juny de ‘Vogue’. Com si d’un retratista consagrat es tractés, des de mitjans d’abril es poden veure els seus treballs a l’exposició retrospectiva que li ha organitzat el museu de fotografia Foam d’Amsterdam, titulada ‘Et puc fer sentir bé’.

Zendaya, al pròxim ‘Vogue’, firmat per Mitchell.

Des del suburbi

Ell ja es trobava bé al principi del conte, quan vivia a Marietta, al suburbi d’Atlanta en què va néixer, va créixer i va conèixer la seva primera passió, anar amb monopatí, i on més tard va descobrir que el que de veritat era divertit no era patinar, sinó gravar els seus amics ‘skaters’ amb la Canon digital que es va comprar als 15 anys. 

Detall de la portada de ‘Dazed’, amb la model Alek Wek, fotografiada per Mitchell.

Convençut que el que li agradava era la imatge i no la velocitat, va estudiar art multimèdia a la Tisch School de Nova York i es va especialitzar a captar instants quotidians de la cultura juvenil afroamericana amb retrats i vídeos saturats de color que després pujava als seus comptes de Tumblr i Instagram, on cada vegada tenia més seguidors. Sent encara estudiant va rebre el seu primer encàrrec professional: gravar un clip musical per al raper Kevin Abstract. També es va autoeditar el primer llibre, ‘Paquete’, amb les fotos que va fer a l’Havana, on va viure mig any. 

Gir definitiu

Els caçatalents de la imatge no van tardar a fixar-se en aquest fotògraf desconegut que retratava amb tanta honestedat i bellesa la identitat racial dels joves negres nord-americans. Mitchell va començar a publicar instantànies a revistes i participar a exposicions col·lectives, però la fada padrina que acabaria fent un gir definitiu al seu conte no seria un personatge qualsevol, sinó algú de primera fila. Convidada a editar l’últim número del setembre del ‘Vogue’ nord-americà, Beyoncé va respondre a la revista que només hi accediria si les fotos les feia el retratista de vint anys.

Detall de la portada de ‘Vogue’ protagonitzada per Beyoncé, captada per la càmera de Mitchell.

Convertit de sobte en el fotògraf de moda, els últims mesos ha despatxat vídeos i fotos per a diverses campanyes publicitàries de Marc Jacobs, Givenchy, Converse, Nike, Ray-Ban, Calvin Klein, Prada o Mercedes Benz. El contracten pel magnetisme que desprenen les seves imatges, però ell, que encara conserva la innocència dels principiants, diu perseguir una missió de més calat. “Amb el meu treball vull elevar i dignificar el cos negre”, avisa.