¡Alfombra i acció!: vestits que han fet història en els Oscars

De Grace Kelly a Penélope Cruz i de Barbra Streisand a Octavia Spencer, vet aquí una antologia dels vestits que han fet història

fcasals47036140 combo vestidos  oscars190220164919

fcasals47036140 combo vestidos oscars190220164919

7
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

Tothom recorda la seva primera vegada als Oscars. Suposem. Tret que siguisAngelina Jolie,Nicole KidmanoMeryl Streep, que amb tantes edicions a les espatlles segurament confonen els ‘looks’. O no. Pot ser que també a elles els intimidin els llums, els nervis del discurs, la indecisió de les joies o la vora del vestit. Aquestes dones, actrius de l’elit de Hollywood que cada any es reuneixen sota el mateix sostre per als Oscars, també fan història en la moda. Aquest dilluns a la matinada escriuran un nou capítol.

Grace Kelly va recollir l’‘oscar’ el 1955 amb un vestit d’Edith Head. / AP

1955. Grace Kelly, fidel a Edith Head

Així com Audrey Hepburn tenia en Givenchy el seu dissenyador fetitxe dins i fora de la pantalla, en els Oscars i en vuit pel·lícules com 'Esmorzar amb diamants’, Catherine Deneuve va ser la musa de Yves Saint Laurent, i Marilyn Monroe, de William Travilla (seu era el vestit blanc que volava sobre les reixetes del metro novaiorquès), Grace Kelly tenia una relació especial amb Edith Head. La gran dissenyadora del Hollywood daurat que va inspirar el personatge d’Edna Nora en 'Els increïbles' va rebre 35 nominacions, va guanyar vuit ‘oscars’ (per 'Vacances a Roma' o 'Sabrina') i va vestir la futura princesa de Mònaco quan el 1955 va recollir la seva estatueta a millor actriu per 'La angustia de vivir'. Head va crear per a ella el vestit de setí blau verdós que ha passat a la història de l’alfombra vermella. Seus eren també els dissenys d’'Atrapa un ladrón', 'La finestra indiscreta' i 'Los puentes de Toko-Ri'.

1969. Barbra Streisand i les seves transparències

Quan Streisand va guanyar l’‘oscar’ a la millor actriu per 'Funny girl' el 1969 va causar una certa commoció entre els assistents vestida d’Arnold Scaasi, el dissenyador de les primeres dames nord-americanes. L’actriu tenia dos models per elegir a la seva habitació d’hotel. “Un era preciós, però molt conservador. L’altre, un vestit pantalons amb lluentons i punys d’esmòquing”, explica a 'W Magazine'. Es va decidir per aquest últim i va ser un dels vestits més comentats dels premis, memorable per un petit detall del qual Streisand no era conscient.“No tenia ni idea que era completament transparent quan l’enfocaven els llums. Vaig pensar que guanyaria dos ‘oscars’ en la meva vida, així que la pròxima vegada seria més prudent”. I va encertar. Per recollir la seva següent estatueta a la millor cançó per ‘Ha nacido una estrella’ el 1977 va portar unvestit acordió de coll alt dissenyat per ella mateixa.

Whitney Houston i Bruce Springsteen, en la gala del 1994. / GETTY 

1994. Whitney Houston es posa pantalons

Habitual de l’alfombra vermella, els temes que interpretava van rebre diverses nominacions i un ‘oscar’ a la millor cançó ('When you believe', escrita per Stephen Schwartz i interpretada per Whitney Houston i Mariah Carey). El 1994 Houston va presentar el premi que va guanyar Bruce Springsteen per 'Streets of Philadelphia'. Ho va fer de blanc, amb pantalons enmig de tant vestit. Amb jaqueta nuada a la cintura, escot, sostenidor negre de punta, sandàlies de taló i 'choker' –el collaret més famós dels 90–, la cantant negra de la veu prodigiosa va demostrar que tot torna amb aquell dos peces que bé podríem veure aquest 2019 en la 91a edició dels Oscars al teatre Dolby de Los Angeles. També Janet Jackson va elegir pantalons i jaqueta blancs el 1994, tot i que el tall del vestit, el cardatge i el maquillatge són lluny de repetir-se avui, tret que ho facin potser personatges com Céline Dion.

Paltrow, de rosa, amb l’‘oscar’ que va guanyar el 1994 per 'Shakespeare enamorado’. / Rene Macura (AP)

1999. Gwyneth Paltrow: tot al rosa

El vestit de tafetà rosa més famós dels Oscars(i el més imitat en els balls de graduació de l’època) el va dissenyarRalph Laureni el va lluirGwyneth Paltrowel 1999 per recollir la seva única estatueta fins ara per ‘Shakespeare enamorado’. Tan rossa, tan polida, amb els cabells recollits en un monyo baix, collaret, braçalet i arracades de diamants de Harry Winston, era la pura imatge de la dolçor i una icona d’estil en construcció que s’ha fet milionària venent productes orgànics, ous de quars “per afavorir l’energia sexual” i lavatives de cafè “per alleujar la depressió”.  

Björk, amb el seu cigne al coll en la gala del 2001. / GARY HERSHORN (REUTERS)

2001. Björk es penja un cigne

Entre els més recordats, el vestit cigne de l’artista islandesa el va firmar el macedoni Marjan Pejoski. Björk es va deixar fotografiar encantada amb el seu cigne al voltant del coll, el mateix que va lluir en la portada del seu àlbum 'Vespertine' i en el 'tour' que va seguir el disc. La cantant es va quedar amb una de les dues versions del vestit. L’altra es va subhastar per a Oxfam per 9.500 dòlars el 2005. La seva aparició en els premis la van seguir crítiques i aplaudiments. I, sobretot, molt soroll, al qual Björk va respondre: “Només és un vestit», donant raons molt dispars sobre la seva elecció, entre un homenatge als musicals deBusby BerkeleyiEsther Williams, la seva obsessió per l’hivern i la fertilitat (va simular que posava un ou a la seva arribada a l’alfombra vermella).

2009. Penélope Cruz prefereix un ‘vintage’

Quan Penélope Cruz va recollir l’‘oscar’ a la millor actriu de repartiment pel seu paper a 'Vicky Cristina Barcelona' ho va fer amb una peça 'vintage' d’alta costura de Pierre Balmain que va comprar ella mateixa en una 'boutique' de Los Angeles. El vestit ivori, un paraula d’honor drapat d’organdí brodat en plata, el va firmar el modista francès el 1949. L’actriu l’havia vist vuit anys abans a Lily et Cie, botiga de Beverly Hills coneguda per les seves luxoses peces 'vintage', i quan va tornar decidida a comprar-lo seguia al penjador. El va acompanyar amb joies de Chopard, monyo baix i serrell per fer història en el cine espanyol i de passada un homenatge a les grans dames de la pantalla, com ara Sofía Loren, per a les quals Balmain era el modista de capçalera.

Blanchett, el 2011, de Givenchy. / Elizabeth Goodenough Everett Collection

2011. Cate Blanchett és perfecta

L’australiana Blanchett és una de les més encertades a l’alfombra vermella. El 2011 va lluir un Givenchy Haute Couture en blanc, malva i groc amb l’esquena descoberta, combinat amb joies de Van Cleef & Arpels. I el 2014, quan va recollir el seu segon ‘oscar ’per ‘Blue Jasmine’, va escollir un Armani Privé amb ‘paillettes’, vidres Swarovski i joies de Chopard. “Corre riscos, tria dissenys atrevits i ha creat el seu propi estil. Té un lloc assegurat en la llista de millor vestides”, diu d’ella Giorgio Armani. També Julianne Moore destaca per les seves eleccions. El 2015 (millor actriu per 'Sempre Alice') va brillar amb un Chanel blanc i negre fet a mida. Elaborat en organdí i amb més de 80.000 lluentons brodats, les ‘petites mains’ que treballen als 'ateliers’ de la 'maison' van tardar 1.000 hores a confeccionar-lo.

Lupita Nyong'o, de Prada, el 2014. / Mario Anzuoni (reuters)

2014. Lupita Nyong'o, de blau Nairobi

“El color em recorda a la meva ciutat, Nairobi”, deia una somrientLupita Nyong’oa l’alfombra vermella del 2014, abans de recollir la seva estatueta com a millor actriu de repartiment pel seu paper a '12 anys d’esclavitud’. El seuvestit blau de Prada fet a mida, amb tall en V al pit i a l’esquena i faldilla de plecs, va ser un dels més aplaudits de l'edició. El va acompanyar amb joies ‘vintage’ de Fred Leighton, diadema d’or i diamants inclosa. La caiguda, el vol, la fluïdesa del disseny de Prada recordava el que va lluir Lauren Hutton el 1975, gran exemple del glamur relaxat de Roy Halston, el modista americà que va reinventar la moda en els 70. 

Lady Gaga, amb els 'guants mems’ que va portar en la gala del 2015. / Mike Nelson (Efe)

2015. Lady Gaga: quatre 'looks’ i un grapat de mems

Notícies relacionades

El dissenyador tunisiàAzzedine Alaïava crear els quatre ‘looks’ que va lluir en els Oscars del 2015, tant a l’escenari com a l’alfombra vermella. Sens dubte el que més va sorprendre va ser el de la seva entrada al teatre, un vestit blanc i brillant acompanyat de guants vermells de pell que van donar per a un bon grapat de mems. Eran els primers Oscars per al modista establert a París i l’artista estava desitjant mostrar les seves peces. Cèlebre pel seu extravagant armari, Gaga va preferir “seguir un camí més clàssic com a musa d’Alaïa”. En aquesta edició serà una de les grans protagonistes amb dos nominacions: millor actriu i cançó original per 'Ha nacido una estrella'.

2017. Octavia Spencer: andanada de talles i raça

La majoria de les actrius reunides per als Oscars tenen una cosa en comú: ni formen part del col·lectiu de talles grans ni de les minories. Gairebé totes són blanques i primes. Tampoc fan papers d’esclaves o criades al sud segregat. Octavia Spencer és l’actriu negra més nominada (tres vegades), junt ambViola Davis. El seu discurs quan va guanyar l’‘oscar’ a millor secundària per 'Criadas y señoras’ el 2012 va ser emocionant. Com ho és veure-la cada any a la catifa vermella amb els seus vestits. El platejat del 2017 va ser molt comentat: coll barco i faldilla coberta de plomes i vidre firmat per Marchesa.