Anar al contingut
Paulina Rubio torna a la càrrega

Paulina Rubio torna a la càrrega

La mexicana fa coincidir el seu nou disc, 'Deseo', amb la seva entrada com a 'coach' a 'La voz'

Jordi Bianciotto

En l’esport, tan propi a les xarxes socials, d’expressar amor i odi, alternativament o tot alhora, cap a les figures públiques, Paulina Rubio acumula rodatge. Des que va saltar a l’arena de la música comercial ha despertat tanta adoració com tírria, ha venut milions de discos mentre es recordava la seva discreció vocal i la seva incapacitat per compondre. Tot i que, ¿no n’està ple el pop, d’estrelles que, si les mires de prop, tenen un balanç semblant de prestacions?

A Paulina Rubio l’acompanya un glamur d’alt llinatge des del seu mateix naixement: filla de Susana Dosamantes, actriu popular a Mèxic pels seus rols tant a la gran pantalla com en les telenovel·les, va ser famosa, com a ella li encanta dir, des del dia en què va venir al món. Habituada que càmeres i focus segueixin els seus gràcils moviments, amb deu anys va fer el salt als escenaris com a integrant del grup infantil Timbiriche. Durador artefacte (gairebé una dècada) de gran impacte popular, en el qual Paulina va compartir files amb dues figures més a les quals s’intuïen maneres, Sasha Sökol i Thalía.

Thalía, enemiga íntima

Amb Thalía ha mantingut sempre delicioses tibantors, amb dards recíprocs en la premsa per a diversió de l’afició. El mal rotllo ve de lluny: en una ocasió, quan totes dues tenien 17 anys, en plena actuació de Timbiriche, Pau li va desendollar el micro a Thalía, que quan se’n va adonar va anar cap a ella i totes dues es van barallar en un bronca pública (amb l’audiència dividida i aclamant l’una i l’altra) que va seguir als camerinos entre improperis i esgarrapades. Les bones vibracions seguirien amb els anys. “Tinc moltes coses importants per fer per perdre el temps responent les tonteries que diu Paulina”, va ventilar Thalía temps enrere quan la seva rival la va acusar de poc gust en el vestir.

Tot i que Thalía se li va avançar llançant el seu primer disc en solitari als 19 anys, el 1990, Paulina va recuperar terreny amb el seu debut, ‘La chica dorada’ (1992), que li va donar fins a quatre èxits en les llistes llatines nord-americanes. Un disc de pop lleuger i ballable, que incloïa una desconcertant versió de ‘La escoba’, de Los Sírex.

Formidablement frívola

Des d’aleshores, tot i que mai ha pogut (o volgut) desprendre’s de la seva aura de nena bé, formidablement frívola i preocupada sobretot per mantenir el rínxol perfecte de la seva cabellera rossa, la seva obra discogràfica ha anat amb el vent a favor. Sobretot, arran del seu supervendes ‘Paulina’ (2000), que li va donar un parell de bombes: ‘Lo haré todo por ti’ i la molt exitosa ‘Y yo sigo aquí’, composició de Fabio Alfonso Salgado, ‘Estéfano’ (del dominador duo llatí Donato & Estéfano) que barrejava un incisiu ritme house amb picades d’ullet al folklore mexicà i en què Paulina cantava amb la veu distorsionada amb ‘autotune’ a l'estil de Cher.

Ja té 11 discos de material original, en els quals ha surfejat sobre les onades del moment, del dance-pop modernet amb girs llatins, valent-se de compositors com Xabi San Martín, de La Oreja de Van Gogh. Seva és una altra peça d’èxit, ‘Ni una sola palabra’, del disc ‘Ananda’ (2006), que a Catalunya va tenir una sorprenent segona vida en la veu del cantautor Roger Mas, que discretament la va colar en els seus concerts en versió catalana (i va arribar a incloure-la en un disc, ‘Cançons estranyes’), en una demostració de com els arranjaments, la interpretació i els prejudicis poden ser determinants per a disfrutar una cançó.

Del pop al reggaeton

Després de passar una temporada més atenta al seu procés de divorci (de l’espanyol Nicolás Vallejo-Nájera; abans va compartir anys bojos amb Ricardo Bofill Jr.) que a la seva carrera discogràfica, Pau està de tornada amb ‘Deseo’, el seu primer disc des del 2011, amb nova ració de videoclips descarats a l'estil Kylie Minogue. Aquí combina el pop amb incursions en el reggaeton i trama complicitats amb el badaloní Juan Magán, el jove grup colombià Morat i els productors de ‘Despacito’, Mauricio Rengifo i Andrés Torres.

Sempre buscant la connexió amb el moment, i valent-se ara de l’eina promocional més poderosa: un ‘talent show’ com és ‘La voz’ (Antena 3)on es va estrenar aquesta setmana com a ‘coach’ desencadenant la malvolença dels odiadors de les xarxes, que van fer notar el poc èxit que té en comparació amb el dels seus col·legues Pablo López, Luis Fonsi i Antonio Orozco. Potser no n’hi havia per tant (després del primer programa, dos concursants han triat la mexicana), però, com dèiem, en el gran joc del desballestament públic de celebritats, Paulina té una cosa especial que la fa una aposta guanyadora.