ICONA DE LA MODA

Mickey Mouse: un ratolí 'fashion' que compleix 90 anys

L'aniversari del rosegador més famós del món ha desencadenat la 'mickeymania'. Les firmes de moda, de luxe o 'low cost', celebren amb ell les seves nou dècades

20181118 415235 mickeycumplee 1 1 / periodico

5
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

“Només espero que mai oblidem una cosa: que tot va començar amb un ratolí”, va dir Walt Disney als anys 50 durant la construcció del seu primer parc a Califòrnia, Disneyland Park, l’únic dissenyat i supervisat directament pel creador de Mickey Mouse. Ell mai ho va oblidar. Ni el personatge ni com va néixer. 

Mickey va ser el successor d’'Oswald, el conill afortunat’, que Disney havia creat per al productor Charles Mintz, distribuït pels estudis Universal. Quan va perdre els drets sobre el conill, a més de dibuixar el ratolí i rellançar la seva pròpia empresa, va tenir clar que mai més se li escaparia cap altre personatge, que el 'copyright’ ho seria tot en la seva companyia. I així ha arribat fins avui, 90 anys després que el curt 'Steamboat Willie', protagonitzat per Mickey, s’estrenés a Nova York el 18 de novembre de 1928 com una paròdia de la pel·lícula muda de Buster Keaton, 'Steamboat Bill, Jr.' 

 

Imatge de les campanyes en defensa dels drets d’autor, el ratolí té fins i tot la seva pròpia llei als Estats Units, coneguda popularment com a Mickey Mouse Protection Act per la pressió que Walt Disney Company va exercir durant la presidència de Bill Clinton per aprovar-la el 1998. Amb aquesta llei, el ‘copyright’ es va estendre fins a 70 anys després de la mort de l’autor (com a Espanya). En el cas d’“autoria corporativa”, 120 des de la creació o 95 després de la seva publicació, la que abans acabi, la qual cosa vol dir que Mickey serà de domini públic l’any 2023. 

Marca registrada

Però també llavors hauran de demanar permís per utilitzar-lo: Mickey és una marca registrada sense data de venciment, vàlida fins que l’empresa decideixi deixar d’utilitzar-la. I, jutjant pels beneficis que obté del ratolí, potser mai passa. El grup Walt Disney va tancar l’any fiscal 2018 amb uns ingressos de gairebé 60.000 milions de dòlars i uns beneficis de 12.598 milions, la qual cosa suposa un 40% més que a l’exercici anterior gràcies a la bona marxa dels parcs temàtics i la divisió d’estudis de cine. Disney encapçala la llista de companyies més poderoses del món del Brand Strength Index 2018, i competeix amb Canon com la quarta amb millor reputació en un grup encapçalat per Rolex, Lego i Google. La firma està centrada en la integració de la 21st Century Fox i en el llançament, a finals del 2019, del pròxim gran competidor de Netflix: el nou servei de 'streaming' Disney+. 

Aliança amb la moda

I ara arriba el 90è aniversari del ratolí, la 'mickeymania' més desmesurada i boja. Miris on miris, és allà, en samarretes, dessuadores, texans, caçadores, arrecades, collarets, bosses, llenceria, calçat, motxilles, estotjos, gorres... Disney s’alia amb la moda, la de Gucci i la d’Inditex, per omplir webs i aparadors de col·leccions dedicades al ratolí, començant per la mateixa botiga Disney, que ven en exclusiva una col·lecció d’edició limitada. Des del 18 d’octubre passat i aquest mateix dia de cada mes es traurà un peluix, un pin i una tassa amb una nova temàtica sobre Mickey, emblema de la casa i una mina de vendes des que Walt Disney en persona va comercialitzar el 1955 un casquet de feltre amb les orelles del ratolí. Orelles, per cert, que es venen com xurros als seus parcs americans, una de les principals destinacions de lluna de mel entre els nord-americans, i al parisenc, favorit de 'millennials' i famílies.

Proposta de la dissenyadora Karen Walker.

Va ser precisament al Disneyland d’Anaheim (Califòrnia) on la factoria va organitzar el 1978 una desfilada de moda batejada 'L’evolució de la dona americana'. Quaranta anys després, els fundadors de la marca novaiorquesa Opening CeremonyCarol Lim i Humberto Leon, van presentar la seva col·lecció de primavera el 7 de març en aquest mateix escenari, iniciant aquesta cascada de col·laboracions amb la moda a tot el planeta. Ja a partir dels 2000 van arribar les adorades samarretes de Supreme i les camises de Comme des Garçons. El portal Yoox.com ven edicions limitades de Vans, Olympia Le Tan, Christopher Kane, American Tourister i Moleskine per celebrar el gran aniversari. I hi ha també les bosses de Coach i de Gucci, amb la forma del cap del ratolí. 

Mires on
miris, és allà
, en samarretes,
texans, joies,
dessuadores,
bosses, sabates...

Karen Walker, la dissenyadora 'preppy-chic’ que va saltar als mitjans quan Meghan Markle va portar un abric de la marca durant el seu viatge a Nova Zelanda, treu una divertida col·lecció càpsula. «Quan Disney ens va proposar formar part de la celebració, vam respondre que sí al segon. Mickey és una icona que ha inspirat algunes de les ments més creatives del món, com Andy Warhol Roy Lichtenstein, així que va ser un honor per a Karen reinterpretar aquest personatge”, diuen des de la firma.  

Moschino va esgotar en poques hores les samarretes de Mickey, Minnie, Donald i Daisy que es van posar a la venda el 8 de novembre, a la seva col·lecció per a H&M. El dissenyador de la firma, Jeremy Scott, és molt fan de Mickey: ell va crear les ulleres amb orelles que Lady Gaga va lluir en el vídeo 'Paparazzi' i les botes d’Adidas el 2009. 

Lady Gaga llueix ulleres ratadores al clip de ‘Paparazzi’.

De Desigual a Inditex

Model de Desigual.

Vestit de Zara Kids.

Asos té una col·lecció d’orelles de Mickey i Minnie. Levi’s tampoc podia faltar a la cita. Ni Amazon, Uniqlo, Forever 21 i PrimarkClarks proposa el seu model 'Desert Boot' amb un original gravat de 'Steamboat Willie' al taló. Superga, una col·lecció càpsula inspirada en els anys 20. La danesa Pandora, els seus 'charms' i joies. I les marques espanyoles ho donen tot. Desigual ha reeditat la seva clàssica caçadora texana, ara anomenada 'The iconic jacket Mickey'. El Ganso presenta les dessuadores dissenyades pel seu director creatiu, Cosme BergarecheAlvarno posa avui a la venda les seves samarretes. Women’s Secret estampa el ratolí en pijames i necessers. I el grup Inditex va en gran amb Zara nens, Lefties, Bershka i Stradivarius, que s’ha emportat les 'influencers' a Disneyland París.

Dessuadora de Bershka.

Samarreta de Stradivarius.

“És una icona
que ha inspirat
 ments tan
creatives com la d’
Andy Warhol”,
diuen a la firma 
Karen Walker

Notícies relacionades

 També l’art vol bufar les espelmes amb Mickey. A Nova York s’ha inaugurat l’exposició 'Mickey: The true original exhibition', que es pot visitar fins al 10 de febrer en un espai 'pop up' del Meatpacking, amb obres de Keith Haring i l’espanyol Javier Medina, entre d’altres. I l’editorial Taschen presenta el segon volum de 'Walt Disney’s Mickey Mouse: The ultimate history', amb 1.200 imatges. El ratolí és Déu als 90. Què serà als 100.