Anar al contingut
Posa't el lleopard i rugeix

Posa't el lleopard i rugeix

L''animal print' es converteix en un bàsic de tardor-hivern

Noelia Sastre

«Un món sense lleopard, ¿qui voldria viure-hi?», es preguntava Diana Vreeland, la llegendària editora de moda tan fan de l’ ‘animal print’ que el va triar per a la moqueta del seu despatx. Si hagués viscut fins avui, aquest any seria per a ella un festival. Lleopard, serp, zebra, tigre. Vivim en una jungla urbana domesticada (on també hi ha lloc per a les vaques) des que el ‘low cost’ va prendre nota de les desfilades tardor-hivern 2018 i va començar a omplir les botigues d’estampats animals per, tot seguit, inundar-ne els carrers.

El reclam de l’‘animal print’ és recurrent. Arriba cada dues o tres temporades com si fos l’última coca-cola del desert, tot i que sempre hi ha sigut. El que canvia aquest any és que anem de ‘total look’. I a més barregem estampats: pitó i taques felines, ratlles de zebra i flors. I textures: seda estampada amb cuir, punt amb ras, ‘denim’ amb bruses ‘lady’.

La ‘celebrity’ Kendall Jenner s’ha convertit en una de les reines de l’‘animal print’. / el diari

Si abans el trobàvem en petites pinzellades, ara se li ha perdut la por i el bategen com la tendència de la tardor, el nou negre, el nou neutre, un bàsic com el ‘little black dress’ i la camisa blanca. O como diu Heidi Klum: «Un nou clàssic que mai passa de moda. El lleopard és fort, salvatge, misteriós; en porta la meva mare però jo també. Moltes dones no es gastarien 500 euros en un vestit de lleopard, però per 35 poden intentar-ho i veure què passa».

I amb aquesta pauta l’hem vist fins i tot a l’estiu, adaptat en camises, pantalons, minifaldilles, vestits, samarretes i biquinis, avançant-se a la imatge hivernal de l’animal print que van anunciar les desfilades de Tom Ford en vestits i leggings; Diane Von Furstenberg amb estampats grocs en els seus wrap dresses; Victoria Beckham i Calvin Klein amb abrics espectaculars, i Carolina Herrera, que a la seva última col·lecció abans de passar-li el testimoni a Wes Gordon va omplir els seus vestits de taques felines.

Vestit de lleopard de Tom Ford, presentat a la Setmana de la Moda de Nova York. 

D’aristòcrates a raperes

Celebritats i models com ara Kendall Jenner, Lady Gaga, Olímpia de Grècia i Chiara Ferragni ja llueixen els seus total looks al carrer i a les desfilades. Cardi B, amant dels extrems, va veure la desfilada de Dolce & Gabbana a Milà asseguda a primera fila, amb ‘animal print’ de la casa italiana de cap a peus. La rapera del Bronx es va emportar tot el protagonisme del front ‘row’ amb la seva elecció: un abric vestit amb estampat de tigre, mocador a joc al coll, botes amb mitges per completar l’efecte i ulleres de peluix com una picada d’ullet als dissenyadors.

Però l’‘animal print’ no és per a tothom. O no ho era, tenint en compte la invasió de peces amb etiqueta de Zara (i la resta del grup Inditex), Mango, H&M, & Other Stories i la resta de l’univers de la moda ràpida que té segrestats els carrers d’estampat animal en vestits, sabates i bosses.

Jayne Mansfield, al 1967. / el periódico

Aquesta temporada, dones que segurament no associem al lleopard com Audrey Hepburn serien més Jayne Mansfield que mai. Vam veure amb abric de taques a Jackie Kennedy en els 60 i a la seva nora Carolyne Bessette en els 90. Icones com Debbie Harry continuen demostrant que aquelles malles no perden poder. Recordem Anne Bancroft a El graduat, pel·lícula en la qual la feina de la dissenyadora Patricia Zipprodt va ser clau per crear atmosfera, amb el maquillatge ‘cat eye’, la faldilla de zebra i l’abric de lleopard que porta Mrs. Robinson. I clar, també hi ha Kate Moss, tot i que ella està en totes.

Kate Moss, una fan incondicional. / EL PERIÓDICO

El lleopard va arribar a l’armari de les riques europees als anys 20 i 30, quan Jeanne Paquin va dissenyar abrics amb la pell de l’animal per a les seves clientes, entre les quals hi havia actrius i membres de la reialesa. Va ser una més de les creacions d’aquesta pionera de la moda, que va apostar per l’expansió internacional des del seu ‘atelier’ a París, obrint sucursals a Londres, Buenos Aires, Nova York i Madrid. També és seva la primera desfilada de moda amb música, i va col·laborar amb els grans figures del moment, com ara Paul Poiret Charles F. Worth, impulsor de l’alta costura. També Coco Chanel lluïa barrets de lleopard als anys 30.

La cantant Aitana, amb un top de Stradivarius. / el periódico

Dior, 1947

Però l’autèntic introductor de l’estampat, ja en tela i allunyat de la pelleteria, va ser Christian Dior a la seva col·lecció primavera-estiu del 1947, amb un vestit de dia que va batejar com a 'Jungle' i un altre de nit al qual va anomenar 'Afrique'. En aquesta aparició hi va tenir molt a veure la seva col·laboradora Mitzah Bricard, a qui anomenaven «la dona pantera» perquè no es treia de sobre l’‘animal print’. Aquell 1947 també va ser l’any del New Look que Dior va presentar a la seva primera col·lecció d’alta costura: cintura de vespa, tul, taló d’agulla i faldilla llarga per tornar el glamur, el luxe i la feminitat a l’armari de la dona després de l’austeritat de la segona guerra mundial.

Tornant a la seva musa Mitzah, a qui la casa francesa va dedicar un perfum l’any passat, d’ella se’n sap poc: es va casar primer amb un diplomàtic romanès i després amb el president d’uns laboratoris, era una esteta amb molt olfacte per a l’elegància i va entrar a la casa el 1946. Vivia al Ritz i mai arribava a la ‘maison’ abans de les dues del migdia. "Bricard és una d’aquestes persones extremadament rares que fa de l’elegància la seva única raó de ser", va dir d’ella el mestre en el seu llibre 'Christian Dior y yo'. El color lila i l’estampat de lleopard van ser les grans aportacions d’aquesta dona que es va mantenir a la casa després de la mort del fundador, en els anys de Yves Saint Laurent, amb el seu llegat sempre present en les èpoques de Marc Boham, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons i Maria Grazia Chiuri.

Cardi B va acudir així a la desfilada de Dolce & Gabbana a Milà. /Elel periódico

Poder tribal

Després de Dior, Roger Vivier va portar el lleopard a sabates i bosses en els 50. Balmain, als pantalons i Saint Laurent, a les jaquetes en els 60. Roberto Cavalli va apostar per ell en els 70 i Christian Lacroix en els 80. Azzedine Alaïa Thierry Mugler el van conquerir en els 90. Dolce & Gabbana des que existeixen.

Tots li deuen molt a aquest 'print' que a l’Àfrica és símbol de fortalesa i poder tribal, tal com demostra la sèrie 'Leopard' de la fotògrafa Émilie RégnierElsa Schiaparelli, Sophia Loren i Marilyn Monroe el van defensar amb passió, per exòtic i sexi. Diana Vreeland, que va morir el 1989 als 85 anys, va sentenciar: «No he vist mai un estampat de lleopard que no m’agradés».