PREMI PRINCESA D'ASTÚRIES DE LES ARTS

Les obsessions de Scorsese

El cineasta ha abordat, en els seus 24 llargmetratges de ficció, temes recurrents, com ara la violència, Nova York i el cristianisme

zentauroepp45348395 mas periodico martin scorsese dirigiendo jo  que noche en 19181011190253

zentauroepp45348395 mas periodico martin scorsese dirigiendo jo que noche en 19181011190253

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

1

ANTIHEROIS. És igual que siguin gàngsters, policies, taxistes, còmics fracassats o genis bojos, gairebé tots els personatges de Martin Scorsese persegueixen obsessivament una versió impossible del somni americà, i en el procés pateixen a causa de les temptacions, les tendències destructives i les males influències.

2

FE CRISTIANA. Les batalles internes causades per la fe són un tema que vertebra tota la seva filmografia. El seu primer llargmetratge, '¿Quién llama a mi puerta?', parlava d’un noi que lluita contra la culpa catòlica; l’última a estrenar-se, 'Silencio', explora el dubte i la devoció que caracteritza aquells perseguits per la seva fe.

 

3

NOVA YORK. Scorsese va créixer a Little Italy; porta Nova York a la sang. I ha mostrat la seva faceta més fosca i perillosam però també més vibrant en títols com ‘Mean streets’, 'New York New York', ‘Al límite’ i ‘Quina nit!’, entre d’altres. En aquests treballs, el paisatge extern és un reflex del tumult intern dels seus personatges.

 

4

PARES SUBSTITUTS. Els personatges de Scorsese busquen el pare que mai van tenir. A ‘Infiltrats’, Billy Costigan el troba en Frank Costello; a ‘Un dels nostres’, Henry Hill fa el mateix amb Jimmy Conway, i a Gangs of New York, el mateix li passa a Amsterdam amb Bill el Carnicer. Gairebé sempre, aquestes figures paternes surten carbassa.

 

5

SOLITUD. En el cine de Scorsese, aquest és un sentiment consubstancial a l’existència humana. Pel·lícules com 'L’aviador', 'Taxi driver', 'Toro salvatge', 'El rey de la comedia' i 'Al límite’ parlen d’homes que fracassen a l’hora de connectar amb l’entorn i de les conseqüències dràstiques, i sovint tràgiques, que això té.

 

6

TRAÏCIONS FRATERNES. Charlie i Johnny Boy a ‘Mean streets’, Ace i Nicky a 'Casino', Jordan i Donnie a 'El lobo de Wall Street'... Moltes de les pel·lícules del novaiorquès són retrats d’homes units per la sang o per vivències compartides, que constantment posen a prova les seves lleialtats mútues i coquetegen amb la traïció. 

 

Notícies relacionades

7

VIOLÈNCIA. Atès que els seus més icònics personatges són criminals, assassins i mafiosos, és lògic que bona part del seu cine estigui banyat en sang. Són éssers que tarden a morir i Scorsese es recrea amb els seus cossos mentre reben cops o trets. És una violència hiperbòlica però no gratuïta, que diu molt dels qui la practiquen.