Entre Portugal i Catalunya

La Barcelona 'connection' de Salvador Sobral

L'últim vencedor d'Eurovisió, que acaba d'interrompre la seva carrera per problemes de salut, segueix vinculat a la banda Noko Woi, que va fundar a la capital catalana

zentauroepp38419635 portugal s salvador sobral performs the song  amar pelos doi170906183206

zentauroepp38419635 portugal s salvador sobral performs the song amar pelos doi170906183206 / GLEB GARANICH

4
Es llegeix en minuts
CARLES SAVALLS

Influència del pop clàssic, de l’electroacústica i del jazz. I, per al seu segon disc, una mica de ritme llatí. Així defineix la seva música la banda barcelonina Noko Woi, nom que en warao, una llengua nativa veneçolana, significa «escoltar al voltant». El grup és un dels projectes en què fins fa molt poc ha estat ficat Salvador Sobral, últim guanyador del Festival d’Eurovisió, però els greus problemes cardíacs de l’artista, que necessita un trasplantament, l’han obligat a abandonar momentàniament la seva carrera.

Noko Woi va néixer el 2014, quan el Sónar va convidar el músic i productor Leo Aldrey a formar part del seu cartell. Nascut a Veneçuela però català d’adopció, Aldrey va voler aprofitar l’oportunitat per teixir un projecte artístic que combina composició musical, el virtuosisme vocal del vencedor d’Eurovisió i les crea­cions en videoart que acompanyen les seves actuacions. «Els nostres concerts són multidisciplinaris», assegura Sobral en la conversa amb EL ­PERIÓDICO.

Va estudiar al Taller de Músics, on va fer amistat amb Leo Aldrey, amb qui encara compon

Ell i Aldrey es van conèixer quan estudiaven al Taller de Músics de Barcelona. «Vaig sentir Salvador en una jam session davant l’escola i em vaig quedar com boig. Mai havia vist una persona tan jove cantar jazz amb tant de 'feeling' i expressivitat. L’endemà me’l vaig trobar a la cafeteria i em vaig adonar que, a més, era simpàtic, obert i sincer. Li vaig dir: ‘¡Fem música junts!’», explica Aldrey a aquest diari. I és el que van fer. La posada a punt de la banda abans del seu ­debut al Sónar va ser molt precipitada. Noko Woi només havia assajat tres vegades. Després arribarien el debut discogràfic, el novembre del 2014, amb un concert a la Sala Barts, i el premi com a finalista del festival Bala Perduda 2016, organitzat per la Sala Apolo.

La victòria a Eurovisió havia omplert l’agenda de Sobral amb una gira de concerts per tot Portugal, que ara es veurà interrompuda. Per això, el grup, els últims mesos, ha ­estat treballant en la composició de nous temes en lloc d’actuar. Aldrey i Sobral es van reunir a Lisboa al mes de juny, on van gravar els pròxims dos 'singles' de la banda, que seran un avanç del seu nou disc, i van treballar en un altre parell de temes que el portuguès inclourà en el seu repertori com a solista quan torni a l’arena.

Tret que els seus problemes de salut l’hi impedeixin, el triomf a Eurovisió no ha variat el plantejament que el portuguès fa de la seva carrera: «M’agradaria continuar amb tots els meus projectes». Com posar veu a l’últim disc de la banda Alexander Search o interpretar amb el grup Alma Nuestra grans clàssics de la música cubana i argentina. Sobral no es veu component en solitari, ni per a ell ni per a Noko Woi: «Tinc moltes limitacions; soc molt més bon intèrpret que compositor. En això compto amb Leo Aldrey, que té un talent increïble i sempre m’empeny i em motiva perquè escrigui». El duo ja va escriure set de les 12 cançons d’'Excuse me', el primer disc de Sobral, publicat l’agost del 2016.

El valor del directe

A Sobral, Eurovisió el va sorprendre per l’ús que fa de la música en pro de l’espectacle televisiu. El va xocar veure que alguns països «posaven els cors cantant darrere l’escenari; ara ­està de moda que només el cantant estigui allà dalt, de manera que els coristes ja no són 'background singers' sinó 'off-the-stage singers'. És preocupant; els coristes són molt importants i així queden completament relegats». El cantant dona valor al directe, que inclou interactuar amb els músics i les veus de suport; una màgia que permet a un pianista improvisar notes, i a l’intèrpret, veus.

Notícies relacionades

És el seu concepte d’art, el mateix que ha volgut transmetre Noko Woi. Les declaracions de Sobral després d’aconseguir la victòria a Eurovisió van ser explosives: «La música no és foc d’artifici». Un dard enverinat dirigit a la música comercial. «Avui tothom segueix cantant música que, segons la meva opinió, no és bona i no té cap significat. A la ràdio, només t’escupen música del tipus ­xiclet, que t’entra però que et cansa al cap de dos minuts».

A Eurovisió, Sobral va batre el rècord de punts cantant un tema gens festivaler en portuguès, sol a l’escenari i sense cap més veu que la seva durant la seva actuació, sense coreografies ni efectes visuals. Reivindica un canvi «en la mentalitat dels consumidors; que no necessitin saber coses sobre la vida privada dels artistes i que comencin a escoltar música amb una miqueta de contingut; música per la música i no per la figura que hi ha al darrere de qui la interpreta». Per això, conclou, «m’agrada pensar que haver guanyat Eurovisió és un pas endavant de la música s­eriosa. Si la meva victòria va ajudar, encara que només sigui un 0,2%, a canviar aquesta dinàmica, doncs ¡benvinguda sigui!».