ELS LÍMITS DE LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL

El futur del toro blau

Mikel Urmeneta s'enfronta aquesta setmana a un judici que pot acabar prohibint-li dibuixar els seus cèlebres animalets, plens d'humor, simplicitat i color, arran del contenciós que manté amb l'actual propietari de Kukuxumusu. El dissenyador defensa el seu dret a seguir desenvolupant el seu art i a mantenir-se fidel al seu estil.

6
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Mikel Urmeneta (Pamplona, 1963) dibuixa toros des que va aprendre a agafar un llapis. En va pintar a l'escola, quan era un nen, i va seguir fent-ho a l'institut, quan una incipient vocació d'il·lustrador el va animar a dotar-los d'originals formes i a omplir-los de color. Va inventar un toro de traç gruixut, ulls sortits i panxa blava, al qual va posar el nom de Testis, i amb ell va guanyar el concurs de cartells dels Sanfermines del 1990 abans de convertir-lo en un dels emblemes de Kukuxumusu (en eusquera, «el petó de la puça»), la marca d'articles de souvenir que acabava de fundar amb dos amics.

Durant 26 anys, l'il·lustrador ha estat dibuixant toros, vaques, micos, ovelles i tota mena d'animals i criatures diverses en infinitat d'actituds plenes d'humor, senzillesa i color per als milers de tasses, samarretes i peces de regal que Kukuxumusu ha venut arreu del món i paral·lelament en les seves obres d'artista, d'autor independent. Des de fa un any, aquest univers creatiu, tan desbordant i frondós com el mateix Urmeneta, dona tonalitat als articles de Katuki Saguyaki, la firma que l'il·lustrador va posar en marxa a principis del 2016 amb els cinc dibuixants que, com ell, van decidir abandonar Kukuxumusu per desavinences amb el seu nou propietari.

La voluntat d'Urmeneta per pintar animals amb colors vius i actitud sorpresa no ha canviat en aquest temps, constitueix una expressió més de la seva personalitat, un tic que practica en tiquets de la compra mentre parla per telèfon o sobre un tovalló quan espera que li serveixin una canya. També és la seva forma de guanyar-se la vida, però la setmana que ve s'enfronta a un judici que pot acabar prohibint-li dibuixar els seus cèlebres éssers multiformes sobre un suport comercial.

LLIBERTAT CREATIVA

La vista tindrà lloc en una sala del jutjat Mercantil de Pamplona, les parets del qual estan acostumades a sentir parlar de disputes comptables i controvèrsies financeres, però el que es dirimeix al tribunal transcendeix els marges del cas i afecta el debat sobre els límits de la propietat intel·lectual i la llibertat creativa. Al final, es tracta de dilucidar si un artista té dret a seguir desenvolupant el seu art després de trencar amb el seu anterior patrocinador i si els personatges que apareixen en aquella obra pertanyen a l'empresari que la comercialitza o a l'artista que els va concebre. Encara més: ¿un creador que decideix ser fidel a un estil es copia a si mateix quan continua creant per a nous clients?

«És kafkià, absurd, demencial, com si a Picasso, en un moment donat de la seva carrera, li haguessin prohibit seguir pintant quadros cubistes o a Dalí li haguessin impedit fer obres surrealistes», diu Urmeneta sobre la demanda que va presentar contra ell i el seu equip l'actual soci majoritari de Kukuxumusu, Ricardo Bermejo, que l'acusa d'haver plagiat a les peces de Katuki Saguyaki els dissenys que va crear en el seu dia per a la seva anterior firma.

MARCA DE LA CASA

El dibuixant nega haver copiat cap de les gairebé 5.000 imatges que va cedir a Kukuxumusu quan va abandonar l'entitat, però reclama el seu dret a seguir dibuixant les criatures que ha pintat durant tota la seva vida i amb l'estil que ha definit la seva obra des que era un adolescent. És marca de la casa, de la seva casa, d'ell.

No pensa així la jutge Victoria Rubio, del Jutjat Mercantil número 1 de Navarra, que el mes de juliol passat va ordenar a Urmeneta retirar del mercat els articles que portaven els seus nous dissenys com a mesura cautelar, atenent a la demanda presentada per Bermejo i en base a l'informe pericial que posava l'accent en els detalls gràfics comuns entre les noves creacions del dibuixant i les antigues.

Els Sanfermines del 2016 havien d'haver suposta el bateig del Sanfermín pirata, el dibuix amb què el Katuki Saguyaki tenia previst presentar-se oficialment a la festa gran de la ciutat, però l'ordre judicial va fer desaparèixer de les botigues totes les samarretes que portaven aquesta estampa, i altres, perquè, segons la jutge, mostrava trets, colors i figures que formen part de l'«univers Kukuxumusu».

I és aquí on radica la raó última d'aquesta controvèrsia, el nus sobre el qual descansa tot el cabdell: definir què és, i què no és, l'univers Kukuxumusu, una cosa que ni l'escrit del jutjat ni l'informe pericial s'atreveixen a delimitar, però que Urmeneta creu tenir molt clar: «Aquest univers el formen els dibuixos que vam cedir el dia que els dibuixants i jo vam deixar la companyia. El que ningú pot pretendre és que la nostra creativitat formi part d'aquesta mercaderia. Seria com fagocitar el cervell d'un grup d'artistes. Reclamo el meu dret a seguir dibuixant com ho he fet tota la vida».

Urmeneta anirà dimecres que ve al jutjat en qualitat de demandat, però ell també té greuges pendents de resoldre amb la firma que fins fa un any era casa seva, i de la qual encara posseeix un 33% de l'accionariat. El seu acord de ruptura indicava que Kukuxumusu té dret a explotar i comercialitzar els dibuixos propietat de l'entitat, no a alterar-los, però el dibuixant acusa la seva antiga companyia d'haver manipulat la seva obra en contra del que va pactar: «Les imatges cedides són art final, no es poden canviar. Però ells han modificat dibuixos, els han afegit frases, quan les nostres estampes sempre van ser mudes, i han alterat personatges nostres per estampar diferents productes o decorar la façana de la seva botiga».

L'actual direcció de l'empresa ha rebutjat la invitació d'EL PERIÓDICO a oferir el seu punt de vista sobre aquest litigi i es remet a l'acte de la jutge. L'enfrontament entre el fundador de Kukuxumusu i el seu actual soci majoritari es va iniciar al cap de poc temps que aquest arribés a l'entitat. Ricardo Bermejo, provinent del món de la comunicació i estretament vinculat a l'extinta Caja Navarra, va aportar el 2014 la liquiditat necessària per salvar de la fallida una companyia que en els seus millors anys va arribar a estar present en 89 països i a comptar amb un centenar d'empleats, però que la crisi va castigar de forma despietada.

DISCREPÀNCIES

Notícies relacionades

En un primer moment, Urmeneta va seguir al capdavant de la direcció creativa, però de seguida van sorgir les discrepàncies entre ell i Bermejo sobre el tractament dels dibuixos i la imatge de la marca. L'il·lustrador acusava la nova direcció de modificar les seves creacions i les de la resta de dibuixants com volia, buidant-les del seu esperit original i no respectant la integritat de l'obra. Per la seva part, Bermejo al·legava que Urmeneta no aportava a la firma el que estipulava el seu contracte. L'enfrontament va culminar en una acalorada discussió entre tots dos a la seu de la companyia a finals del 2015, amb vol de l'ordinador de Bermejo inclòs i l'expulsió d'Urmeneta del seu lloc.

El gener del 2016 naixia Katuki Saguyaki -en eusquera, «menjar de gats, menja de ratolins»-, sense cap altra finalitat que donar curs a la creativitat del seu fundador i el seu equip «i fruit de la necessitat», subratlla Urmeneta, que afegeix: «Només aspirem a seguir vivint de l'única cosa que els meus dibuixants i jo sabem fer, i de l'única manera que ho sabem fer». Aquesta forma és la que aquesta setmana es posarà en qüestió al judici. «Si alguna cosa bona té aquest litigi és que traurà a la palestra un debat important: ¿els artistes tenim dret a decidir sobre els nostres personatges i el nostre estil?», planteja el dibuixant.