Matemàtiques contra el CO2

Contra la contaminació a les ciutats parlen d'alternar matrícules parelles i senars en funció del dia. Jo proposo que només es puguin conduir cotxes la matrícula dels quals sigui un nombre primer, i en cas de pol·lució severa, un nombre oblong.

nnavarro36709970 madrid  27 12 2016  contaminaci n hoy en madrid  foto  jos  161230201723

nnavarro36709970 madrid 27 12 2016 contaminaci n hoy en madrid foto jos 161230201723 / JOSE LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Juan Carlos Ortega

Fa dies que es parla de la necessitat de reduir el trànsit a les grans ciutats per frenar la contaminació. A Madrid es va proposar activar l'anomenat escenari-3,escenari-3 consistent a alternar matrícules parelles i senars en funció del dia de la setmana.

És una mesura enginyosa, no hi ha dubte, però les matemàtiques ofereixen possibilitats molt millors. Parell i senar són conceptes molt senzills i potser seria adequat que els conductors, abans d'arrencar el cotxe, es veiessin obligats a fer càlculs més complexos amb la finalitat d'endarrerir l'emissió de CO2 als tubs d'escapament.

Proposo, per exemple, que alguns dies de la setmana només es puguin conduir els cotxes la matrícula dels quals sigui un nombre primer. Llavors el propietari de l'automòbil hauria d'anar dividint la xifra per tots els números entre 2 i l'immediatament anterior a ella mateixa. Si alguna d'aquestes operacions ofereix un resultat exacte, la seva matrícula no seria primera i podria posar el motor en marxa alegrement. L'avantatjós de la meva proposta és que els càlculs li ocuparien tot el matí, amb la consegüent disminució de diòxid de carboni durant unes hores.

En el cas de detectar a les ciutats una contaminació severa, podríem passar a un escenari una mica més complex. En comptes de primers, en aquest cas serien més adequats els nombres oblongs. Com sens dubte ja saben tots els meus lectors, els oblongs són aquells nascuts del producte de dos números naturals consecutius, que ve sent n (n+1). Per saber si la teva matrícula és oblonga, cal resoldre una equació de segon grau i comprovar si el resultat és un nombre sencer. Com que la majoria dels conductors (excepte els lectors d'EL PERIÓDICO) tenen una mica oblidats aquests càlculs de secundària, és possible que trobar el resultat els ocupi gairebé tot el dia, de manera que guanyaríem 24 hores sense contaminació.

El protocol Fermat

La part meravellosa de les matemàtiques és que semblen no tenir límit, cosa que per desgràcia comparteix també la contaminació humana. D'aquesta manera, podem anar pujant el nivell de complexitat en els càlculs en funció del grau de pol·lució a les ciutats. Si arribéssim a un escenari espantós i gairebé irrespirable, llavors hauríem d'activar el protocol Fermat.

Arribat aquest moment, les autoritats municipals haurien d'emetre el comunicat següent: «Conductors, només podran conduir avui els vehicles la matrícula dels quals sigui el resultat de 2 elevat a 2 elevat a n, sent n un nombre natural. Gràcies».

Notícies relacionades

Els amos dels cotxes, davant el protocol Fermat, es tancarien a casa, descarregarien als seus mòbils aplicacions de calculadores científiques i, després d'unes hores d'ansietat i bloqueig, decidirien anar a la parada d'autobús més pròxima.

¿Se n'adonen? La pròxima vegada que algun espavilat de lletres li digui que les matemàtiques no serveixen de res, vostè, intel·ligent lector d'EL PERIÓDICO, digui-li que potser gràcies a elles l'ésser humà començarà a utilitzar d'una vegada per sempre els sostenibles transports públics.