FAMOSOS TECNOLÒGICS

¡Amunt el periscopi!

Les retransmissions del defensa del Barça han portat als titulars aquesta aplicació de vídeo en directe llançada el 2015 per Twitter. Parlem amb experts en comunicació digital sobre les seves possibilitats.

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa una mica més d'un any es va presentar en societat Meerkat, aplicació de streaming en directe que democratitzaria la idea de retransmissió. Els vídeos pujats a Youtube eren història antiga. ¿Per què no presentar-te davant dels teus seguidors allà on siguis i en rigorós directe? Per a les celebritats de primer ordre, suposava, després de les xarxes socials, una nova manera de guanyar-se aquesta aparença de transparència que tant es valora en el nou mil·lenni. L'enigma és propi d'estrelles del passat.

Als pobres responsables de Meerkat -aplicació, d'altra banda, encara en marxa i a la recerca d'innovacions pròpies- els va sortir aviat una aplicació competidora, Periscope, llançada per Twitter i a la qual aviat van emigrar les celebrities; sobretot les que ja tenien algun tipus d'interès comercial en la xarxa de l'ocellet.

L'ús de Periscope per Gerard Piqué ha portat a primer pla (mai més ben dit) a Espanya la que va ser considerada per Apple la Millor App per a iPhone del 2015. El jugador del Barça la fa servir normalment després dels partits per donar la seva opinió sobre el que ha passat al camp. Segons Piqué, els mitjans professionals poden agafar només el que els interessa més. «De vegades contestes i tallen i emeten el que volen, només les paraules que interessen per vendre més. Prefereixo expressar-me aquí, perquè no hi ha malentesos i hi és tot sencer», va declarar en el seu segon Periscope.

Una de les gràcies de Periscope és que els seguidors poden comentar les retransmissions. Com és previsible, aquest xat a múltiples bandes acaba sent una cacofonia d'insults i piropos (moltes noies deixen d'utilitzar aquesta app per culpa de l'assetjament al qual es veuen sotmeses per obsessos sexuals), però de vegades es cola una pregunta o un comentari amb sentit i el mestre de cerimònies pot contestar allà mateix. Per descomptat, a Gerard Piqué li solen preguntar molt: «¿Avui waka waka?».

Gràcies a les seves franques connexions, el futbolista blaugrana acumulava la setmana passada 273.565 seguidors a Periscope. Ningú es vol perdre els seus «encàrrecs» per a Josep Pedrerol ni els possibles atacs de fans en directe. Volent o sense voler, Piqué ha aconseguit fer virals totes les seves aparicions; per donar varietat a la seva proposta, últimament ha buscat convidats populars, i fins i tot s'ha proposat fer un Periscope amb Sergio Ramos. Pot ser mític.

Treball de marca

«Crec que Gerard Piqué és molt intel·ligent», opina el professor de comunicació de la UAB Josep Maria Blanco Pont. «Aquest futbolista està treballant la seva pròpia marca, està parlant en termes de marca personal. El seu caràcter extravertit encaixa perfectament amb una eina que pot aprofitar per manifestar les seves emocions en el moment i al lloc en què aquestes es puguin oferir en directe».

La pregunta aquí podria ser: ¿per què un famós, algú que està assetjat pràcticament les 24 hores del dia, hauria de voler invertir el seu escàs temps lluny dels focus a col·locar-se'n un al davant de manera voluntària? ¿És una manera de demostrar que no perd el carro del temps? ¿I/o que vol tenir els seus fans tan a prop com sigui possible? La resposta a aquestes dues preguntes podria ser afirmativa. «Sí que és veritat que, ara com ara, Periscope és una eina cool», diu Francesc Xavier Ribes Guardia, doctor en Ciències de la Comunicació. «Per altra banda, permet obrir finestres a les seves vides privades. Però -i això és important- amb la percepció que ho fan d'una manera totalment controlada; poden mostrar exactament allò que volen i quan volen».

Per a Ribes Guardia, l'aparició d'una aplicació com Periscope no és per prendre-s'ho en broma: «Es caracteritza per utilitzar el llenguatge audiovisual i combinar-lo amb la immediatesa, amb la connexió sincrònica entre emissor i audiència, que pot ser més o menys nombrosa i anònima. Això no havia passat mai en la història de la comunicació». No es riguin de l'aplicació del 2015.

Notícies relacionades

Els famosos es fan, si és possible, una mica més famosos, famosos més simpàtics, mentre que els usuaris del carrer són capaços d'entaular un camí -en directe- cap a la cobejada fama. Passen de ser només consumers al que els teòrics ja han convingut a anomenar prosumers, una barreja de consumidor i de productor d'informació.

Ara mateix, tothom pot ser famós durant 15 minuts. O el que duri el seu Periscope.