Amazon: transitant entre el que és nou i el que és vell

GRAF7548. SAN FERNANDO DE HENARES (C.A. DE MADRID), 21/03/2018.- Trabajadores de Amazon frente a la sede de la empresa en San Fernando de Henares en la primera jornada de huelga en España, después de que los sindicatos hayan convocados 48 horas de paro para hoy y mañana en el mayor centro logístico que la compañía de comercio electrónico tiene en el país. EFE/Fernando Villar

GRAF7548. SAN FERNANDO DE HENARES (C.A. DE MADRID), 21/03/2018.- Trabajadores de Amazon frente a la sede de la empresa en San Fernando de Henares en la primera jornada de huelga en España, después de que los sindicatos hayan convocados 48 horas de paro para hoy y mañana en el mayor centro logístico que la compañía de comercio electrónico tiene en el país. EFE/Fernando Villar / FERNANDO VILLAR (EFE)

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

El volum de negoci del comerç electrònic no deixa de créixer, tant a Espanya, com a tot el món. Les dades al territori espanyol són molt contundents: si el 2012 el comerç electrònic facturava 10.356 milions d’euros, el 2016 (últimes dades disponibles de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència) l’esmentada xifra era de 24.185 milions d’euros.

La tendència és la de pràcticament tots els sectors a llançar-se a comercialitzar els seus productes i serveis a través d’internet. I en aquest camp, un dels grans colossos a escala mundial és Amazon. Fundada el 1994 per Jeff Bezosun dels homes més rics del món, el 2017 va facturar a Espanya un total de 4.241 milions d’euros, segons un estudi de la Fira eShow. La segona empresa amb més facturació va ser AliExpress, amb una estimació de 1.234 milions. 

No obstant, malgrat que la xifra de negoci d’Amazon es comptabilitza dins de la mateixa categoria d’activitat que el de plataformes com Uber o Just Eat, els models de negoci del qual han obert un debat sobre les noves relacions laborals en què es desenvolupen, la plantilla d’Amazon es mou en la paradoxa de treballar en un sector dels més innovadors, amb conflictes laborals propis del segle passat.

Amazon va viure el març passat la primera vaga a Espanya, concretament al seu centre logístic més gran a San Fernando de Henares (Madrid). Els motius i les formes d’organització dels treballadors no presenten cap novetat. L’empresa estava interessada a transitar del conveni d’empresa vigent al sectorial de la província i els treballadors consideraven que l’esmentat canvi es traduiria en una pèrdua de drets laborals i ingressos.

Notícies relacionades

És en l’organització d’aquest tipus de conflictes i en les formes de resposta sindical on es revelen noves particularitats. La resposta d’Amazon, com a gegant del comerç electrònic mundial, va ser la d’activar els seus aqüeductes logístics per tot Europa i repartir, en la mesura possible, la seva activitat per centres d’altres regions o països, amb la qual cosa la paràlisi del centre de San Fernando de Henares no va suposar una gran afectació en les comandes d’Amazon.

Avui al centre de Madrid impera el conveni del sector i les noves estratègies sindicals són conscients de la necessitat de coordinar accions a escala, com a mínim, europea, per tornar a ser un interlocutor que obligui a negociar l’empresa. La coordinació supranacional és el nou repte de l’acció sindical davant l’economia digital de les grans multinacionals.

Temes:

Amazon Vagues