«La nostra meta és entregar al més ràpid possible»

Va aterrar a Espanya el 2011, i des d'aleshores Amazon s'han convertit en el referent de les compres 'on line' a Espanya. La companyia, que preveu construir un nou centre logístic al Prat, davant l 'aeroport, processa cada minut unes 300 comandes de clients d'Espanya.

6
Es llegeix en minuts

OLGA GRAU: ¿En quin punt es troba el projecte de construir un gran centre logístic al Prat?

FRANÇOIS NUYTS: És sempre difícil comentar sobre un procés de due diligence que està en marxa, però el que puc dir és que està progressant. Per a nosaltres és estratègic tenir un hub a Catalunya, ja que estic segur que en algun moment sobrepassarem la nostra capacitat actual. Estarà localitzat en una àrea geogràficament clau per a nosaltres, no només per enviar productes a la resta d'Espanya sinó també al sud d'Europa. Tenim cinc anys d'experiència a Espanya, on hem pogut contractar, també a Catalunya, molta gent amb talent d'escoles de negoci com IESE i Esade.

O. G.: ¿Quan estarà acabada la due diligence i es preveu tenir el centre construït? ¿Quants llocs de treball es crearan?

F. N.: Fem inversions d'uns quants anys. Abans que donar una data límit de quan acabarem un projecte, preferim assegurar-nos que ho farem bé. La relació amb els nostres partners està anant bé, és tot el que puc dir. Amb el ritme de creixement actual, òbviament necessitarem incrementar la capacitat per servir els nostres clients. També serà important per a les pimes, perquè gràcies al centre del Prat podran exportar més. El 22% de les més de 10.000 pimes d'Espanya que venen a través d'Amazon són de Catalunya. Mentre que si a nivell de país el 40% d'aquestes exporta, en el cas de Catalunya el percentatge arriba al 79%. Sobre ocupació no podem dir res, la due diligence encara està en marxa.

O. G.: Moltes vegades es critica que les inversions de les multinacionals creen poca ocupació.

F. N.: Com a emprenedor, facis el que facis, seràs criticat, i no passa res, és just. Mirem el que ha passat al centre logístic de San Fernando de Henares, a Madrid: vam començar amb 30-40 empleats fa quatre anys i ara són 1.000, molts d'ells d'alta qualificació. Hi ha desenvolupadors de software, responsables de logística, recollidors de producte. És una plantilla molt diversa. Nosaltres fem logística, però amb molta tecnologia, amb l'objectiu de servir el millor possible el client. Amb aquestes xifres ens podem fer una idea del que ha passat a Espanya des que vam llançar Amazon.es. A Europa, Amazon dóna feina a 40.000 persones.

JOSEP M. BERENGUERAS: ¿En què es diferenciarà el centre del Prat del de Madrid?

F. N.: La nostra meta global a llarg termini és entregar els productes al més ràpid possible. Actualment parlem d'entregar productes l'endemà de la compra, que és la base del programa premium, i estem parlant d'endarrerir al màxim l'hora límit en què es poden fer les compres perquè arribin l'endemà. Per aconseguir-ho, necessites estar a prop del consumidor, perquè has de tenir l'estoc i la infraestructura a prop seu. Catalunya està situada en una zona estratègica, que té accés ràpid a la resta d'Espanya i també a la regió industrialitzada i de molta població del sud-est europeu.

J. M. B.: El Corte Inglés està entregant productes en dues hores...

F. N.: En alguns països Amazon està entregant productes en una hora, com a Milà (Itàlia), per exemple. En aquest moment, a Espanya entreguem el mateix dia a Madrid milers i milers de productes. Per a altres llocs, caldrà estar atents.

O. G.: ¿Quines innovacions estan introduint en el repartiment?

F. N.: Estem constantment pensant com podem posar-l'hi fàcil al consumidor. Per exemple, a Alemanya s'ha fet una prova d'entrega de paquets en camions: el consumidor rep un codi, sap on és el camió gràcies al mòbil, i pot acostar-s'hi per recollir el paquet quan li convingui. També estem fent grans inversions en drons. En un àmbit més local, fa dos anys vam començar a entregar paquets en botigues -5.600 punts de recollida-, de manera que si no saps quan seràs a casa, pots triar una botiga pròxima i al sortir de la feina recollir-lo. Més recentment, també s'han posat en marxa en alguns països taquilles on deixem els paquets.

O. G.: ¿Quin és el millor sistema d'entrega per al consumidor?

F. N.: El millor sistema és oferir el màxim d'opcions perquè el consumidor triï. Cada família és diferent, amb els seus patrons, de manera que volem ser capaços d'entregar els dissabtes, per exemple, o també entregar a la nit, en punts de recollida... Una manera de veure que el comerç on line està funcionant és que si abans les compres on line eren d'adults de zones urbanes, ara hi ha molt creixement de les zones més rurals. El comerç on line és un benefici tant per a qui estigui en un extrem del país com per a algú que viu en una gran ciutat.

ENRIC HERNÁNDEZ: ¿Com descriuria Amazon?

F. N.: Som una companyia centrada en el consumidor, i la nostra innovació gira al voltant d'això. Si només fóssim una firma d'entrega de productes, limitaríem la nostra innovació a aquest aspecte. Innovem en entrega, en tot el que es relaciona amb logística, paqueteria, però també en tecnologia, atenció al client.

O.G.: ¿Quina importància té Espanya dins del grup?

F. N.: No desglossem resultats per països. Espanya és estratègica, com ho demostra el nivell d'inversió que hi hem fet en molt poc temps, llançant projectes fins i tot abans que en altres països. En cinc anys, hem llançat 28 categories de productes, i hem contractat 400 persones per a la seu corporativa i al voltant d'un miler per al centre logístic de Madrid.

O.G.: ¿El nivell de digitalització a Espanya és superior al d'altres països?

F. N.: Vam llançar Amazon a Europa fa 16 anys, primer a Alemanya i al Regne Unit. A Espanya vam arribar fa 5 anys i mig, però en poc temps hem retallat molt la diferència en nombre de serveis amb altres països, des de quantitat de productes al marketplace per a les pimes. El que ens va costar molt de temps en altres països, està passant molt més accelerat a Espanya, i en especial a Catalunya. Per exemple, fa sis mesos vam llançar la categoria de supermercat, i ara invertirem molt a millorar l'experiència. ¿Frescos? Tot el que pugui ajudar el consumidor serà considerat.

E. H.: ¿El comerç tradicional s'està adaptant als nous temps?

F. N.: Amb Amazon o sense, el comerç on line, internet, la digitalització, està passant. Creiem que el comerç electrònic és una oportunitat massiva, i veiem que moltes pimes estan exportant cada vegada més, fins i tot en períodes de crisi, gràcies a plataformes com la nostra, on poden posar els seus productes i vendre a tot el món.

O.G.: ¿Han considerat entrar en el mercat financer?

F. N.: Sempre mirem diverses idees, però no puc comentar res específic sobre aquest tema. Hi ha dos projectes que hem fet recentment, per exemple als Estats Units, on hem ajudat les pimes donant-los microcrèdits, o en altres països, on oferim finançament (dividir el pagament) als usuaris per adquirir alguns productes.

O.G.: ¿On paga impostos la companyia?

F. N.: Com a minorista, la major part dels nostres impostos corresponen a l'IVA, que paguem on té residència l'usuari que compra el producte. Quan ens pregunten sobre el volum de l'impost de societats que paguem a Espanya, es produeix un petit malentès, posant en el mateix grup totes les empreses tecnològiques, ja que n'hi ha algunes que tenen un gran marge de benefici, i altres, com nosaltres, que no, perquè el nostre marge és molt limitat. ¿Per què? En lloc d'obtenir un gran benefici, oferim uns preus molt ajustats i invertim molt: centres logístics, augments de plantilla...

Notícies relacionades

E. H.: El debat sobre les companyies del sector és que se suposa que guanyen molts diners a Europa però hi paguen molt pocs impostos.

F. N.: Amazon no és Google, no és Apple; el nostre marge és petit. El nivell de benefici està especificat a nivell global; nosaltres som minoristes, i el nostre és un negoci amb un marge de benefici baix. Amazon paga els impostos d'acord amb la legislació dels països on opera. Des del maig del 2015 les vendes a Amazon.es es registren en una entitat amb seu a Espanya.