EMPRENEDOR

Com vendre la teva 'start-up' a Google en 5 anys

Eduardo Tinoco va crear una empresa ad hoc per vendre-la al gegant tecnològic en un lustre

Tenir l'interès d'altres compradors va ajudar l'emprenedor a negociar millor la venda

zentauroepp47455906 mas emprendedores google  eduardo tinoco de google entre xav190324131511

zentauroepp47455906 mas emprendedores google eduardo tinoco de google entre xav190324131511 / Alexian Chiavegato alexian chiav

2
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Eduardo Tinoco ha de fer un petit esforç per aguantar-se el riure quan escolta els laments d’alguns emprenedors per les dificultats que troben a l’hora d’aconseguir finançament. “¡Agafeu un avió i busqueu els diners en una altra banda!”, exclama categòric. Tinoco, un mexicà que va emigrar a Arizona (Estats Units) i que durant el seu camí cap a l’èxit empresarial va arribar fins i tot a perdre casa seva, no considera que l’accés al capital sigui el principal escull a l’hora d’aixecar una ‘start-up’. Després de fundar “8 o 9 empreses”, fa quatre anys va aconseguir la fita més gran de la seva carrera professional: vendre la seva companyia a Google.

Tinoco va fundar i va dirigir durant 5 anys i mig Athena Wirless Communication. “Vaig crear Athena amb l’objectiu de vendre-la en 5 anys a Google, i així estava recollit en el pla de negoci des del primer minut”, explica aquest enginyer de formació durant una trobada afavorida pel mateix Google en col·laboració amb la ‘start-up’ catalana Marfeel. Athena Wireless dissenyava i comercialitzava unes ràdios que la companyia amb seu a Mountain View utilitzava en el seu projecte Google Fiber. No obstant, els plans de Tinoco anaven més enllà de ser un proveïdor de Google.

Tal com explica l’emprenedor, vendre una empresa a Google és una tasca molt complexa. “Has de resoldre un problema que ells no puguin internament i has de fer-ho ràpid. Una vegada els mostris la teva tecnologia estaràs exposat, i si no la desenvolupes en poc temps els enginyers de Google s’encarregaran de fer-ho i ja no et necessitaran”, explica Tinoco. És per aquest motiu que, en el cas d’Athenea, era imprescindible que l’operació es dugués a terme en un màxim de cinc anys.  

Notícies relacionades

Un altre factor important per ostentar una posició de poder relatiu a l’hora de negociar és teniraltres potencials compradors interessats a adquirir la companyia. En el cas d’Athena, un altre dels seus clients era Facebook, que utilitzava les seves ràdios al programa Aquila –un projecte que pretenia portar internet a tot el món a través d’avions solars–. “Sempre que tenia una reunió amb algú de Google deixava algunes targetes de visita de responsables de Facebook escampades per l’oficina”, fa broma Tinoco.

L’actual enginyer de Google també destaca que és imprescindible tenir un equip unit i motivat i, al seu parer, això només es pot aconseguir a través de les ‘stock options’ (drets per obtenir accions de la companyia). En el cas d’Athena, això era especialment important per alsempleats amb un perfil menys tecnològic, ja que, quan es va produir la venda, no van poder incorporar-se a Google. Ara Tinoco és un enginyer més de la vasta plantilla de Google i, fent la vista 4 anys enrere, hi ha algunes coses que hauria fet de forma diferent. “M’hauria agradat aixecar més capital per retribuir millor els meus empleats i també hauria lluitat més per mantenir certa autonomia i no haver de traslladar-me a Mountain View”.