EL PERFIL

Carlota Pi: L'enginyera que canvia el món amb l'energia

La presidenta d'Holaluz és de les poques emprenedores que ha passat per un programa d'acceleració per a dones fundadores de companyies impulsat per Google

zentauroepp46353553 garner181224120340

zentauroepp46353553 garner181224120340

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan parlad’energia, els ulls de Carlota Pi (Barcelona, 1976) s’encenen com dos leds. És una de les passions d’aquesta enginyera industrial. Fins i tot es diria que una vocació, quan afirma, convençuda, que la missió d’Holaluz, la companyia que va fundar fa vuit anys amb Oriol Vila i Ferran Nogué, és "canviar el món a través de l’energia", neta, és clar. Avui ja són un referent, amb gairebé 200.000 clients, entre particulars i petits negocis i la perspectiva de tancar l’exercici amb vendes de 200 milions d’euros.

Mare de tres nenes, d’11, 9 i 7 anys, amant de la lectura, del ball i de nedar al mar, Pi és de les poques emprenedores que han participat en Blackbox Connect, un programa d’acceleració per a dones fundadores impulsat per Google. Té clar que la seva companyia, de la qual és presidenta, ha de ser un lloc on les persones es puguin desenvolupar professionalment i on "no es tracti de vendre electricitat, sinó d’establir una relació amb els clients basada en la confiança". Per això tot el personal, incloent la presidenta, ha de passar almenys dues hores al mes atenent clients per telèfon.

I és que una de les seves obsessions, després de començar a treballar en l’elèctrica alemanya RWE del 2001 al 2003, sempre ha sigut posar llum en un sector "que ha enviat un missatge de complicació". Fruit d’aquesta estratègia ha sigut la "veritable i única" tarifa plana existent al mercattarifa plana, nascuda de l’explotació de les dades que tenen dels clients, als quals se’ls ofereix un preu personalitzat amb energies d’origen renovable. Si l’any següent n’ha consumit menys se li baixa la quota mensual i si s’ha passat, se li puja. "És una barreja de tecnologia i generació de confiança del client", explica. "L’usuari, que vol viure tranquil, pot despreocupar-se de la factura i alhora preocupar-se pel planeta".

Gràcies a tot això, a la campanya de TV protagonitzada per Ataúlfo Casado, un pintor que va perdre la visió fa gairebé 30 anys sota el lema "hi ha una altra manera de veure les coses" i una injecció de capital de 4 milions per part d’Axon Partners  Axon Partners el 2016, mantenen una velocitat de creuer d’uns 500 clients nous per dia.

Notícies relacionades

Els seus socis d’aventura empresarial els va conèixer en un màster en l’IESE. Les idees les van acabar de plasmar "fent cerveses pensant en un món millor", recorda. "Connectem les persones a l’energia verda", resumeix Pi. I ho fan de diferents formes, com l’autoconsum compartit, del qual van ser pioners malgrat l’anterior legislació restrictiva, a les bateries Tesla.

Holaluz està acostumada a saltar tanques per desenvolupar-se. Va irrompre al mercat elèctric després de guanyar la primera subhasta d’electricitat de l’OCU el 2014. Des d’aleshores, no han parat de créixer. I Pi, que no ha perdut gens ni mica de l’energia ni de la facilitat de paraula que tant la caracteritzen, va rebre el juliol passat el premi de l’AED al Directiu de l’Any en la categoria de pimes.