Anar al contingut

Patrocina:

SERVEI MUNICIPAL

La ciutadania i els seus drets energètics

Els punts d'assessorament energètic de Barcelona ofereixen consells per reduir la despesa energètica, entendre les factures, tramitar ajudes amb les companyies i millorar l'eficiència energètica de les vivendes

Luis Benavides

La ciutadania i els seus drets energètics

CESAR CID

La incapacitat per satisfer els rebuts de la llum, l'aigua i el gas converteix en extraordinaris gestos tan bàsics com posar una rentadora, dutxar-se o encendre el foc per cuinar. Aquestes dificultats són una realitat quotidiana per a uns 170.000 veïns i veïnes de la ciutat de Barcelona, segons l'última enquesta de condicions de vida elaborada pel consistori. Totes aquestes persones viuen en situació de pobresa energètica.

La majoria dels experts coincideixen en la confluència de diferents elements estructurals per explicar les causes d'aquesta precarietat energètica, que té com a expressió més extrema el tall de subministrament. Els tres factors principals són l'augment dels preus de l'electricitat propiciats pel model de sistema energètic espanyol, la disminució o falta de renda familiar i l'escassa adequació de les vivendes per a l'eficiència energètica.

L'electricitat espanyola per a les llars és la quarta més cara de tot Europa, només darrere de Dinamarca, Alemanya i Irlanda. Són dades de l'Eurostat, l'oficina estadística de la Comissió Europea. Oenagés com Facua-Consumidors en Acció han denunciat en repetides ocasions la pujada any rere any del rebut de la llum sense que s'abordin per part del Govern central mesures per combatre la situació de pobresa energètica a què aboca la pujada de la factura. En concret, l'associació detalla que la factura de la llum de l'usuari mitjà ha pujat un 10,8% respecte al 2017 i que les elèctriques han encarit un 16% el preu de l'energia consumida respecte a l'any anterior.

Una llar que destina una part excessiva dels ingressos per pagar la factura energètica pot ser símptoma de vulnerabilitat energètica o risc d'exclusió residencial. Segons Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), el 40% del pressupost de les famílies vulnerables es destina a pagar els subministraments. 

Per estalviar en la factura sense necessitat de grans sacrificis personals, que a més no es tradueixen en una reducció equivalent en la factura perquè només afecten la part variable del cost energètic, els tècnics dels 11 punts d’assessorament energètics (PAE) recomanen cinc accions: canvi a una tarifa de mercat regulat (PVPC), reducció de la potència contractada, canvi a una tarifa amb discriminació horària, petició del bo social, petició d'exempció de la taxa de clavegueram i la supressió de serveis addicionals amb assegurances i manteniments.  Els tècnics dels punts d'assessorament energètic ofereixen assessorament i tota la informació necessària per posar en marxa aquestes cinc accions.

Servei universal

Els punts d'assessorament energètic estan oberts a qualsevol interessat a reduir la seva despesa energètica, entendre millor les seves factures, tramitar ajudes amb les companyies o millorar l'eficiència energètica de les seves vivendes. «Encara que un alt percentatge dels usuaris es troben en situació de vulnerabilitat, també rebem consultes de persones interessades a millorar l'eficiència energètica dels seus edificis o informar-se de temes com les plaques solars. Els PAE són un servei universal, als quals qualsevol persona es pot dirigir», puntualitza Núria Salas, una de les coordinadores dels PAE.

En aquests punts d'assessorament energètic es van atendre més de 23.000 persones i es van parar 5.000 talls de subministraments el 2017. «Es van detectar 61 talls, dels quals un 20% correspon a contractes per a usos no domèstics, com bars i botigues, i un altre 21% es tractava de llars  vulnerables en què els titulars del subministrament són terceres persones», explica la coordinadora. «En aquests casos -continua- els ajudem a canviar la titularitat i així poder acollir-se a les tarifes per a col·lectius en risc».

Bo social

La tramitació del bo social i l'exempció de la taxa de clavegueram són dos nous serveis dels punts d'assessorament energètic. El primer està definit al reial decret 897/2017 del Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital, en què es regula la figura del consumidor vulnerable i altres mesures de protecció per als consumidors domèstics d'energia elèctrica. El bo social fa referència als descomptes (entre el 25% i el 40% de l'import de la potència i el consum) que han de fer les empreses comercialitzadores als consumidors vulnerables. 

Les persones que ja tinguin bo social han d'aportar la nova documentació requerida abans de l'11 d'abril del 2018, seguint els nous requisits fixats pel Ministeri. Els tècnics dels punts d'assessorament energètic poden ajudar a recopilar la documentació necessària de les persones interessades.

El bo social, amb una reducció que s'aplicarà sempre que la potència contractada no sigui superior als 10kW, té una durada de dos anys, sempre que durant aquest període  se segueixin complint els criteris d'accés. Per accedir al bo social, la referència és l'indicador públic de renda d’efectes múltiples de l'estat (IPREM), fixat actualment en 7.519,59 euros anuals (en 14 pagues).

En cas de no complir amb els nous requisits, ja que l'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona estima que un 43% de les llars assistides pel consistori no es podran acollir al nou bo social elèctric, s'aplicarà la tarifa regulada PVPC (preu voluntari per al petit consumidor). Amb aquest sistema, el preu de l'electricitat el calcula la Red Eléctrica de España (REE) de manera diària en funció dels preus per hora de l'energia en el mercat. És a dir, l'import de la factura dependrà de factors com el clima o la demanda de l'energia.

Exempció de la taxa de clavegueram

El 6 d'octubre del 2017, l'Ajuntament de Barcelona va aprovar la modificació d'una ordenança que suposa una exempció de la taxa de clavegueram per a les llars més vulnerables. En la pràctica, les persones que es trobin en situació de vulnerabilitat reconeguda pels serveis socials municipals -sempre que siguin titulars dels contractes de subministrament de xarxes domiciliàries d'aigua- no hauran de pagar la taxa inclosa en la factura de l'aigua en concepte de vigilància, neteja, explotació i conservació de la xarxa municipal de clavegueram. 

El tràmit per acollir-se a aquesta mesura és totalment gratuït. «Encara que depèn dels metres cúbics, el nombre de persones que conviuen a la llar i els trams, aquesta exempció pot suposar uns 15 euros a l'any», calcula Núria Salas, una de les coordinadores dels punts d’assessorament energètic de la ciutat. Les persones interessades a rebre més informació i acollir-se a l'exempció de la taxa de clavegueram poden trucar al telèfon gratuït 010 o dirigir-se als diferents punts d'assessorament energètic repartits per la ciutat.

0 Comentaris
cargando