Cultura i Covid-19

La Nau Gaudí de Mataró acull l’última exposició de l’art contemporani del segle XX de la Col·lecció Bassat

La mostra inclou peces de 40 artistes entre els quals destaquen Chillida, Barceló, Saura, Guinovart i Maria Girona

La Nau Gaudí de Mataró acull l’última exposició de l’art contemporani del segle XX de la Col·lecció Bassat
2
Es llegeix en minuts

La Nau Gaudí de Mataró va inaugurar aquest dimecres 27 de gener la segona exposició de la Col·lecció Bassat dedicada a la dècada dels 90, amb obres d’una quarantena d’artistes. Entre els noms destacats hi ha: Miquel Barceló, Eduardo Chillida, Juan Genovés, Luis Gordillo, Antonio Saura, Manolo Valdés, Maria Girona i Josep Guinovart. Amb aquesta exposició, la Col·lecció Bassat tanca el seu particular recorregut a través de l’art de la segona meitat del segle XX. Durant els últims deu anys la Nau Gaudí ha mostrat obra des de 1947 fins a 1999. La directora del Museu d’Art Contemporani de Mataró, Núria Poch, es mostra «especialment satisfeta» amb la qualitat de les peces d’aquesta última mostra.

A més, d’entre totes les mostres que s’han fet fins ara, aquesta és la primera on hi ha una «fusió important» entre la pintura i l’escultura. De les 83 peces exposades, hi ha una vintena d’escultures, una presència mai vista fins ara a excepció de la mostra organitzada el 2018, dedicada exclusivament a aquesta disciplina.

Del conjunt d’escultures dels 90 destaquen Ocell (1998), de Xavier Corberó; Loture XIV (1991), d’Eduardo Chillida; La Reina Mariana II (1999), de Manolo Valdés; Menina (1993), de Perecoll, així com una sèrie de cinc obres de gran format de Miguel Ortiz Berrocal realitzades amb materials de rebuig.

També és significativa la presència de dones i també per primera vegada n’hi ha quatre de representades. Es tracta d’Elvira Fustero, Maria Girona, Regina Giménez, i Eulàlia Valldosera. Girona és l’artista amb més obres a l’exposició –n’hi ha set en total– i presenta un conjunt de naturaleses mortes, d’abstracció lírica.

D’entre les peces destacades dels artistes de més renom destaca un autoretrat de Miquel Barceló (1996); el Retrat imaginari de Felip II (1990), d’Antonio Saura, i Islotisación (1990), de Luis Gordillo. Al costat dels noms més internacionals hi ha també figures destacades del panorama artístic català com Eduard Arranz Bravo, Francesc Artigau, Perejaume i Zush.

Art malgrat la pandèmia

Segons la comissària de la mostra i directora del museu, Núria Poch, l’exposició combina una «diversitat d’estils i de llenguatges que funcionen molt bé l’un al costat de l’altre». En clau mataronina destaca la presència, per primera vegada de pintures de Josep Novellas, adquirides recentment per la Col·lecció Bassat. «És història recent de la ciutat», destaca Poch.

L’exposició, que es pot visitar des d’aquest dimecres, obre portes sabent que, de moment, només podrà rebre visites dels veïns de Mataró, a causa del confinament domiciliari. «La situació és complicada per a tothom, però afortunadament l’art pot continuar generant activitats», va valorar Núria Poch.

Notícies relacionades

La directora del museu lamenta que la mostra no pugui ser vista per visitants de fora de Mataró, però valora positivament que les escoles comencin a programar visites i que també gràcies al confinament municipal hagi augmentat el nombre de visitants de Mataró: «A nivell local ve més gent de la que venia anteriorment».

Més notícies de Mataró a l’edició local d’EL PERIÓDICO

Temes:

Museus Mataró