ACCIDENT

Foment va recomanar a Adif canviar els límits del final de via de Mataró fa vuit anys

L'accident d'aquest dimarts on van resultar ferides disset persones és el tercer des del 2009

A més, foment també va recomanar a Adif instal·lar unes balises de control de velocitat

foto 3662875

foto 3662875

2
Es llegeix en minuts
ACN

L’accident de tren d’aquest dimarts a Mataró, on un comboi va xocar contra el límit de final via i va provocar disset ferits, és el tercer des del 2009. Ja n’hi va haver un aquell any, amb cinc ferits, i un altre l’any 2012, amb deu ferits més. Després d’aquell últim accident, fa vuit anys, la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris del Ministeri de Foment va recomanar a Adif que calia instal·lar uns nous límits hidràulics que «absorbeixin i esmorteeixin l’impacte» en cas d’accident en aquesta via pel seu elevat trànsit.

Set anys després, el 2019, en un segon informe, Foment va instar la companyia al compliment d’aquestes recomanacions. Les obres, de fet, es van licitar tot just l’estiu passat, però en el dia d’avui encara no s’han adjudicat.

Actualment, el límit de la via 4 de Mataró on han tingut lloc els diferents sinistres és una estructura de formigó amb dos límits rígids sobre un travesser de fusta. Després de l’accident del 2012, molt més aparatós que el d’aquest dimarts, es va redactar un informe del succés que acabava recomanant «estudiar la possibilitat» de renovar aquests límits.

Una obra que no s’ha fet

Per als finals de via d’estacions amb un elevat nombre de trens la recomanació és posar uns límits hidràulics que esmorteeixin millor l’impacte en cas d’error humà en la frenada i, per tant, evitar accidents com els que s’acumulen a la via 4 de Mataró des del 2009. En el dia d’avui, no obstant, aquesta obra encara no s’ha fet.

L’estiu passat es va fer un primer pas i es va treure a licitació la renovació dels límits de Mataró, juntament amb els d’altres estacions, com la de Sant Vicenç de Calders, Vilanova i la Geltrú i Arenys de Mar. Una vegada esgotat el termini per a la presentació d’ofertes, el setembre del 2019, la companyia encara no ha adjudicat els treballs.

Davant la lentitud en la millora de la infraestructura, la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris del Ministeri de Foment va fer un altre informe a finals de 2019, relatiu a un accident similar que va anar a l’Estació de França el 2017. En aquest nou informe, fa només uns mesos, s’insta Adif al «compliment de les recomanacions» de l’accident de Mataró.

Tampoc hi ha balises de control de velocitat

A més de la renovació dels límits, Foment també va recomanar a Adif instal·lar unes balises de control de velocitat i frenada que augmentessin encara més la seguretat al final de via.

Notícies relacionades

Aquestes balises són un sistema d’alarma automàtic que fa frenar el tren si el conductor no respon. Vuit anys després de les primeres recomanacions, aquestes balises tampoc s’han instal·lat.

Més notícies de Mataró en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Temes:

Adif Trens Mataró