16 QUILÒMETRES

Mataró invertirà un milió d'euros per crear un anell ciclista que dobli i millori la xarxa de carrils bici

L'ajuntament preveu la construcció d'una desena de nous trams connectats als existents per arribar als llocs i equipaments de la ciutat que generen més mobilitat

650fd7ed-420e-49f0-a9ca-2e251d892e17

650fd7ed-420e-49f0-a9ca-2e251d892e17

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

En el marc de la Setmana de la Mobilitat, l’Ajuntament de Mataró ha presentat el projecte de l’anell ciclista, que s’executarà el 2020 amb el finançament d’ajuts europeus.

Així, es preveu la construcció d’una desena de nous trams de carrils bici connectats als existents per arribar als llocs i equipaments de la ciutat que generen més mobilitat.

El projecte

El regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, va presidir el 19 de setembre l’acte de presentació de l’anell ciclista de Mataró. El projecte doblarà la xarxa actual de carrils i espais aptes per circular en bici, que a finals de l’any que ve arribarà als 16 km.

L’anell ciclista de Mataró vol facilitar i motivar la mobilitat amb aquest vehicle de manera quotidiana a la ciutat, i incentivar un transvasament de desplaçaments que actualment es fan en vehicle privat cap a d’altres fets amb bicicleta. 

Per extensió, es preveu aconseguir una disminució dels nivells de partícules de CO²presents en l’aire, que es calcula en 34,78 tones per cada quilòmetre de carril bici construït (l’equivalent a treure de la circulació 1.589 cotxes).

El projecte s’emmarca en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, que es va aprovar inicialment el desembre del 2018, i també en el Pacte per a la Mobilitat, firmat el 2016 per tots els grups municipals que llavors tenien representació a l’ajuntament. 

El nou Pla de Mobilitat s’ha marcat com a repte per al 2024 que el 50% dels desplaçaments a Mataró es facin a peu o amb bicicleta (un 41% el 2014), i això resti pes al vehicle privat.

L’actuació, que està valorada en 993.338,48 € (IVA inclòs), rebrà una subvenció dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) procedent d’una convocatòria per finançar vies ciclistes. En concret, la Generalitat va notificar a finals de maig a l’ajuntament la resolució provisional dels ajuts i va assignar 410.470,45 € al projecte de Mataró.

Una xarxa de 16 quilòmetres

Mataró té ara uns 8.000 metres d’espais senyalitzats i aptes per a la circulació amb bicicleta, dels quals 6.350 metres són carrils bici en voreres o segregats del trànsit motoritzat. 

El nou projecte preveu sumar 7.900 metres més per configurar un únic traçat circular que transcorri de forma perimetral pels límits del Centre-Eixample, i que coincideixi amb les vies considerades com a xarxa primària viària, i facilitar els desplaçaments fins als polígons d’activitat econòmica, el TecnoCampus, l’estació de Renfe i d’altres dels llocs i equipaments que generen més mobilitat a la ciutat. 

L’anell es complementarà amb ramals de connexió que comuniquen ràpidament aquest perímetre amb el centre de la ciutat, i es connectaran amb els municipis veïns d’Argentona i Cabrera de Mar pel Camí del Mig, i amb Sant Andreu de Llavaneres a través del Camí de les Cinc Sènies. En total, es construiran 10 nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat.

El projecte es redactarà aquest any per procedir a la licitació, adjudicació i execució de les obres durant el 2020.

Paral·lelament a les actuacions que es faran dins d’aquest projecte, l’ajuntament construirà en els pròxims mesos un altre tram de carril bici que transcorrerà pel Camí de Sant Crist i el carrer de Puig i Pidemunt, i que quedarà connectat amb els trams del Camí del Mig i de l’avinguda de Lluís Companys. 

Notícies relacionades

Aquesta obra forma part del Pla d’Acció Integral de Millora dels Polígons d’Activitat Econòmica i es finança amb ajuts de la Diputació de Barcelona.

Més notícies de Mataró

Temes:

Bicicletes