NOVETAT EN MENTORIA ACADÈMICA

Projecte 'Horitzons': fer caure el mite de la universitat també des de Mataró

El programa, promogut per la Universitat Pompeu Fabra i el Tecnocampus, converteix els estudiants universitaris en mentors d'alumnes de batxillerat

L'INS Miquel Biada, a la ciutat del Maresme, es converteix en el primer centre de fora de Barcelona que inicia aquest programa d'innovació social

mentores

mentores

3
Es llegeix en minuts
M. Coll

“Em dic Sergi i estic a quart curs de Mitjans Audiovisuals alTecnocampus de Mataró. Som aquí per ajudar-vos a trobar el vostre camí. Ens podeu preguntar tot el que vulgueu. Us comprenem perquè tot el que esteu vivint ara vosaltres, nosaltres també ho hem passat”.

Amb aquestes paraules es presentava fa uns dies un dels mentors del Projecte 'Horitzons' a una classe de primer de batxillerat del’Institut Miquel Biada de Mataró, primer centre fora de la ciutat de Barcelona on arriba aquesta iniciativa.

El projecte 'Horitzons', promogut per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Tecnocampus, és un programa d’innovació i transferència social que pretén acostar la universitat als alumnes de batxillerat: exposar-los què suposa fer estudis superiors i com fer-ho. Un programa pensat per als alumnes que “són els primers de la seva família que volen anar a la universitat, que viuen en un entorn complicat o en famílies amb falta de recursos econòmics”, segons va explicar Fàtima Prat, directora del centre de secundària.

Adolescents que, segons va puntualitzar Carme Hernández, del Centre per la Innovació en Aprenentatge i Coneixement de la Universitat Pompeu Fabra, “no es plantegen fer educació superior per falta de referents universitaris en el seu entorn”. Referents que, en aquest cas, i aquesta és l’originalitat del projecte, són estudiants universitaris, nois que es converteixen en mentors dels alumnes de secundària just en el moment que han de decidir el seu futur.

Presentació del programa Horitzons a l’INS Miquel Biada / M. Coll

Sense referents a qui consultar dubtes

“He decidit ser voluntari d’aquest projecte perquè, quan jo era estudiant de secundària, no vaig tenir cap referent clar o algú que em respongués els dubtes reals que tenia”, va reconèixer Sergi Llusà, estudiant de segon curs de Turisme del Tecnocampus. 

Una situació de desemparament que en el seu moment també va viure Sergi Berlanga, ara a punt d’acabar la carrera d’Audiovisuals,  i que amb aquest voluntariat intenta reparar: “Sempre que amb la meva experiència pugui ajudar gent que estigui en un moment difícil, en l’àmbit personal o acadèmic, ho faré”.

“Soc voluntari d’aquest projecte perquè quan jo era estudiant de secundària no vaig tenir cap referent", explica un mentor

Aquesta iniciativa es va posar en marxa a la UPF el curs 2014/2015 al districte de Ciutat Vella de Barcelona, però els resultats positius han propiciat la seva projecció més enllà de la capital catalana, on cinc instituts ja l’apliquen.

“En l’àmbit de la ciutat estem molt contents de l’inici d’aquest projecte perquè una de les nostres prioritats és combatre l’atur juvenil i per a això l’educació és clau”, va valorar Miquel Àngel Vadell, regidor d’Educació de l’Ajuntament de Mataró.

Universitaris i voluntaris

Ara únicament han sigut Sergi Berlanga i Sergi Llusà els que s’han presentat per primera vegada en les tres classes de primer del’INS Miquel Biada, però en total són sis els mentors que durant set sessions orientaran els adolescents i intentaran reduir la sensació de por que produeix el pas a l’ensenyament superior. “Aquesta és una època de dubtes, però anar a la universitat no deixa de ser un curs més; el canvi més gran és en la metodologia de treball”, va avançar Llusà.

Per fer aquest voluntariat, els nois han rebut dos dies de formació, ja que “cap d’ells estudia Pedagogia o Educació”, va puntualitzar Montserrat Vilalta, directora de Serveis i Projectes del Tecnocampus, uns coneixements no imprescindibles ja que en aquesta ocasió només compta l’experiència. “Com que els voluntaris també han passat per aquesta mateixa situació, poden oferir als nois bons consells, però també informació pràctica, per exemple, com sol·licitar una beca”, va explicar.

“Segurament, les universitats ens equivoquem en l’orientació i per això és millor que siguin els mateixos alumnes els que assessorin els futurs estudiants”, va certificar Vilalta; però també va afirmar: “No estracta d’un programa de captació d’alumnes ni d’assessorament d’estudis”,sinó d’una proposta per“acabar amb el distanciament” que suposa passar de l’institut a la universitat.

Notícies relacionades

En aquests moments, només la meitat dels alumnes que fan segon de batxillerat a l’INS Miquel Biada de Mataró, centre ubicat al barri de Cerdanyola, zona de moltes famílies immigrants, continuen estudiant. La resta no ho fan “perquè tenen mitificada la universitat o perquè no consideren que ells puguin tenir aquesta possibilitat”, segons la directora Fàtima Prats; un percentatge que amb el projecte 'Horitzons' es pretén augmentar.

Més notícies de Mataró