amb 42 detinguts i investigats

Desarticulen una banda que recollia il·legalment cartró i paper a Madrid

L'Ajuntament madrileny hauria perdut 16 milions d'euros per aquesta activitat delictiva

papel-y-carton-madrid / periodico

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

La Guàrdia Civil i la Policia Municipal de Madrid han desarticulat una xarxa delictiva dedicada a la gestió irregular de residus amb una operació que s’ha saldat amb 42 persones detingudes o investigades acusades de captar irregularment cartró i paper per enviar-los al sud-est asiàtic, principalment a la Xina i l’Índia.

Segons han informat els dos cossos policials en un comunicat, s’estima que des de l’any 2015 l’Ajuntament de Madrid hauria patit pèrdues de fins a 16 milions d’euros per aquesta activitat il·lícita, que va captar de forma irregular 9.300 tones de paper i cartró.

Els investigadors de l’operació, denominada Hartie, atribueixen a aquesta xarxa presumptes delictes contra el medi ambient, organització criminal, robatori i furt de residus, blanqueig de capitals i trasllats de residus il·lícits al sud-est asiàtic. Les indagacions es van centrar en una empresa gestora de residus que organitzava la recollida de paper i cartró de Madrid de manera il·legal. Aquest residu es barrejava amb residu de procedència lícita i després, sense complir la legislació vigent, es traslladava cap al sud-est asiàtic. 

Organització estructurada 

Concretament, els cossos policials han acreditat 278 trasllats il·legals, amb un pes de 67.300 tones i un valor de 10 milions d’euros. L’organització estava «perfectament coordinada i estructurada», ja que establia rutes de recollida en camions conduïts per ciutadans, majoritàriament de nacionalitat romanesa, i sostreia el residu dels contenidors municipals, que es «feien malbé» al forçar-los, cosa que generava un augment d’insectes als residus de paper i cartró fora dels contenidors.

A continuació l’empresa investigada recuperava els materials per exportar-los posteriorment. Al comprar l’empresa aquest residu i barrejar-lo amb un altre de procedència legal, «blanquejaven i ocultaven» el paper sostret. Al dispositiu s’han intervingut 11 camions la titularitat dels quals tampoc corresponia amb els usuaris d'aquests, i que eren utilitzats per a la recollida il·lícita de residus.

Durant tot el període investigat s’han sostret més de 9.300 tones amb un preu estimat de mercat d’1,3 milions d’euros. L’empresa investigada no comunicava a les autoritats pertinents els trasllats cap a la Xina, l’Índia, Indonèsia i Corea del Sud principalment, així que no se n’exercia cap control; es desconeixia si havien tingut el tractament adequat al tipus de residu una vegada a la destinació.

Trasllats internacionals

Els dos cossos expliquen que els diferents Reglaments de la Unió Europea estableixen procediments i règims de control per al trasllat de residus entre els estats membres i tercers països en funció de l’origen, la destinació i la ruta del trasllat, del tipus de residu traslladat i del tipus de tractament que s’aplicaria als residus a la destinació.

L’objectiu és organitzar i regular la vigilància i el control dels trasllats de residus de manera que es tingui en compte la «necessitat de preservar, protegir i millorar la qualitat del medi ambient i la salut humana». La investigació, coordinada per la Fiscalia de Medi Ambient i Urbanisme, ha sigut dirigida per agents pertanyents al Seprona de la Guàrdia Civil en col·laboració amb agents de la Policia Municipal de Madrid, que van iniciar les primeres investigacions a la capital. Actualment les diligències es troben obertes al Jutjat d’Instrucció número 16 de Madrid.

Notícies relacionades

A més, s’ha comptat amb el recolzament de l’Europol en l’anàlisi de les comunicacions i en l’anàlisi estratègica de documentació per trobar possibles relacions amb la resta de països europeus; així com amb la col·laboració de la Sotsdirecció General de residus del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic i la Direcció General de Serveis de Neteja i Residus de l’Ajuntament de Madrid.