RESTRICCIONS AL TRÀNSIT

La Fiscalia de Medi Ambient es planteja perseguir per la via penal els vehicles «altament contaminants»

L'alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, aposta per obrir un «període de reflexió» sobre aquesta mesura, tot i que prefereix «la prevenció i la dissuasió»

GRAF6950. MADRID, 01/07/2019.- El alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, durante la celebración de la sesión extraordinaria del pleno municipal del Ayuntamiento de Madrid. EFE/Emilio Naranjo

GRAF6950. MADRID, 01/07/2019.- El alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, durante la celebración de la sesión extraordinaria del pleno municipal del Ayuntamiento de Madrid. EFE/Emilio Naranjo / Emilio Naranjo (EFE)

1
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

El coordinador dels fiscals de Medi Ambient i Urbanisme, Antonio Vercher, considera que es pot intentar perseguir per la via penal els conductors de vehicles «altament contaminants» quan es decretin restriccions de trànsit pels alts nivells de pol·lució, segons informa el diari ‘El País’.

Així ho indica en l’escrit que el departament que dirigeix Vercher va enviar fa una setmana a l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, coincidint amb l’episodi d’alta concentració de diòxid de nitrogen (NO2) que va obligar l’equip municipal de PP i Ciutadans a activar per primera vegada en el seu mandat el nivell 1 del protocol contra la contaminació a la capital.

Durant dos dies, a causa d’aquesta activació, la velocitat de circulació a l’M-30 i a les vies d’accés a l’interior de l’M-40, en els dos sentits, va quedar limitada a 70 quilòmetres per hora. El fiscal explica en el seu escrit que l’article 325 del Codi Penal, que es refereix al delicte mediambiental, permet aplicar un «plantejament més ampli» per intentar aturar el problema de la contaminació.  

Predisposició de l’alcalde

L’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, ha assegurat aquest dimarts que la via «preferent» del consistori madrileny en la lluita contra la contaminació és la «prevenció i la dissuasió» abans que el dret penal, tot i que aposta per obrir un «període de reflexió profund» per abordar accions penals contra els cotxes més contaminants.

Notícies relacionades

El regidor ha expressat que s’ha emplaçat a «veure aquests mecanismes d’actuació, no només amb la Fiscalia, per minimitzar els efectes que es deriven dels episodis d’alta contaminació». «Apostem per la mesura de dissuasió, per la renovació de la flota de vehicles, i quan a l’abast penal, s’hauria d’obrir un període de reflexió», ha assenyalat a continuació.

I és que el regidor de la capital entén que «l’aplicació del Dret Penal és l’última ràtio, i suposa obrir un procés de reflexió profund abans de prendre una decisió sobre això». Martínez-Almeida ha assegurat que el Govern municipal té «tota la seva voluntat i predisposició, i requereix un procés de reflexió més assossegat». En aquest sentit ha assenyalat la seva «col·laboració total amb la Fiscalia i amb altres institucions», i ha precisat de nou que la «via preferent» en la lluita contra la contaminació és «la prevenció, dissuasió».