Anar al contingut

advoca per liberarlizar horaris de taxi

Competència: el projecte d'ordenança VTC de Madrid és «discriminatori»

Les mesures «provocaran més preus, menor qualitat i innovació, menor oferta disponible i més temps d'espera»

Europa Press

Competència: el projecte d'ordenança VTC de Madrid és «discriminatori»

Tamara Rozas

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera que el projecte d’ordenança municipal de vehicles VTC, dissenyat per l’anterior Corporació, generarà efectes negatius en la prestació de servei als consumidors, amb un previsible “augment de preus” i aposta per una regulació “integral” dels vehicles d’arrendament amb conductor i el taxi. Per tant, trasllada a l’Ajuntament que algunes de les mesures són “discriminatòries” amb els VTC i que existeixen alternatives “menys restrictives” per lluitar contra la contaminació i la congestió a l’hora de regular aquesta activitat.

Igualment, recomana que s’han “d’harmonitzar” els horaris entre els dos sectors (taxis i VTC), però en el sentit contrari al text de l’ordenança, és a dir, que s’estableixi una liberalització d’horaris perquè els titulars de llicència escullin quan volen prestar els seus serveis.

“L’Ajuntament hauria d’evitar ser qui planifiqui o programi econòmicament l’activitat, ja que des del punt de vista de la regulació econòmica eficient, tret de la presència de fallades de mercat degudament acreditades, implica restringir la capacitat de competir entre els prestadors del servei de transport urbà. Això implica la substitució dels mecanismes del mercat, basats en decisions dels agents econòmics en consideració a la demanda, per mecanismes administratius de decisió sobre l’oferta”, postil·la la CNMC.

Així ho recull en un informe, avançat pel diari ‘ABC’, a consultes del consistori madrileny sobre el projecte d’ordenança elaborat per l’anterior Govern local d’Ahora Madrid i que va ser aprovat provisionalment a la Junta de Govern celebrada el mes de maig passat.

El projecte

El projecte d’ordenança, que fonamenta la seva elaboració de cara a evitar emissions contaminants i situacions de cogestió de trànsit unit al foment d’una convivència “harmoniosa” entre els dos sectors (taxi i VTC), pivotava sobre una sèrie de mesures, com la prohibició de parada o estacionament dels vehicles d’arrendament amb conductor a menys de 100 metres dels aeroports, estacions de tren o busos i intercanviadors de transport.

També aposta per una regulació d’horaris i calendaris de descansos equivalents al règim del taxi (màxim 16 hores al dia i cinc dies a la setmana –quatre de laborables i un dia de cap de setmana–), amb excepció per als vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda. A més, es limita la circulació en buit en funció de la categoria ambiental del vehicle, es contemplen mesures de vigilància i control de l’activitat dels VTC, la prohibició per a aquests vehicles de parar al carril bus per esperar clients i la creació d’un registre municipal d’autoritzacions VTC.

L’organisme supervisor de la competència exposa que el text de l’ordenança estableix “importants restriccions a l’exercici dels VTC” i aprofundeix que aquestes només s’han d’aplicar quan “existeixi una raó d’interès general que faci necessària l’esmentada limitació i no existeixi cap altra mesura menys restrictiva per aconseguir l’objectiu perseguit”. 

Menys llicències  

En aquesta línia, l’informe de l’organisme detalla que “si bé és cert que els VTC han tingut un ràpid desplegament en un curt període de temps a la ciutat de Madrid, convé tenir en compte que el nombre total d’autoritzacions de taxi i VTC, en termes relatius respecte a la població, és significativament més baix a Madrid (7,13 autoritzacions de taxi i VTC per cada mil habitants) que en altres grans urbs com São Paulo (15,44), Nova York (15,82) o Londres.

Al seu torn, recalca respecte als nivells de congestió que les últimes dades del mateix Consistori corresponents al mes d’abril de 2019 mostren una reducció interanual del trànsit d’un 1,69 per cent respecte a l’abril del 2018 i un increment de la velocitat mitjana en tots les franges horàries respecte a les dades d’abril del 2018. 

Per tant “recomana una reforma integral de la regulació del transport de passatgers de manera que es fomenti la competència, s’evitin discriminacions injustificades entre els operadors de taxi i VTC i s’eliminin restriccions no justificades en els dos sectors”.  Per tot això, la CNMC considera que les mesures proposades per l’Ajuntament de Madrid “incidiran negativament en la prestació del servei als consumidors i usuaris finals”. “Provocaran preus més alts, menor qualitat i innovació, menor oferta disponible i més temps d’espera”, sentencia. 

Temes: Madrid Taxis