Guerra a Europa

Els ingressos de Rússia per gas i petroli augmenten des de l’inici de la guerra

Moscou recapta 93.000 milions d’euros malgrat les sancions, més del que s’ha gastat en la invasió, segons un informe

  • Guerra Rússia-Ucraïna: últimes notícies, en DIRECTE

Els ingressos de Rússia per gas i petroli augmenten des de l’inici de la guerra
3
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

La brutal invasió russa d’Ucraïna va posar en marxa el paquet de sancions occidentals més gran contra Rússia des del final de guerra freda, una estratègia que aspira a imposar un cost prohibitiu a la seva maquinària de guerra per obligar el Kremlin a retirar les seves tropes del país veí o, com a mínim, a asseure’s a negociar. L’economia russa ho està notant. El Fons Monetari Internacional (FMI) va estimar a l’abril que el seu producte interior brut (PIB) es reduirà aquest any un 8,5%, una contracció superior a la que va viure durant la crisi financera (2008) i en la traumàtica crisi del ruble (1998). És un cost onerós, però està lluny de ser un escac i mat perquè la seva principal font de finançament no se n’ha ressentit. Els seus ingressos per la venda de gas, petroli i carbó van augmentar durant els primers 100 dies de la guerra, segons un estudi publicat aquesta setmana. 

Des de l’inici de la contesa, les arques russes han ingressat més de 93.000 milions d’euros per l’exportació de combustibles fòssils, d’acord amb una anàlisi del Center for Research on Energy and Clean Air (CREA), amb seu a Hèlsinki. Una xifra que no té precedents. «Són molts diners. Calculem que els seus ingressos han augmentat un 50% respecte al mateix període de l’any passat a causa de l’escassetat d’oferta en el mercat i els elevats preus de l’energia. És un rècord sense precedents», assegura a aquest diari l’analista en cap de CREA, Lauri Myllivyrta. Això significa que només per la venda d’hidrocarburs –el petroli continua sent el més lucratiu– Rússia ingressa diàriament més del que li costa la guerra. 930 milions d’euros davant els 840 milions que, segons l’organització finlandesa, es gasta cada dia en la invasió. 

La Unió Europea ha sigut durant aquests 100 dies el principal client de Moscou, destinació del 61% de les seves exportacions energètiques. Però està deixant anar llast progressivament, malgrat que no ha arribat a sancionar el gas rus i que el seu veto a les importacions de petroli per via marítima no serà plenament vigent fins al desembre. Des de l’inici de la invasió ha reduït un 23% les compres de gas i un 18% les de petroli. Si a aquests volums s’hi afegeixen les retallades qua han adoptat els Estats Units, Turquia i Egipte, les exportacions russes van caure per primera vegada al maig un 15% respecte a l’inici de la contesa.

Cauen les exportacions, augmenten els ingressos

Això, tanmateix, no ha servit perquè se’n ressentin els ingressos, que l’any passat van representar el 45% del pressupost federal rus. I és que, tot i que Moscou està mirant de capejar el temporal venent gas i petroli a preus amb descompte, són, tot i així, un 60% més alts que fa un any. «Rússia està aplicant elevats descomptes, un 30% de mitjana en el cas del cru, i això li ha permès guanyar mercat en països com l’Índia, la Xina i fins i tot França, que ha augmentat les seves importacions de gas natural liquat i petroli», explica Myllivyrta. En el cas francès, es preveu que aquesta dinàmica canviarà a partir de desembre, quan entri en vigor l’embargament europeu al cru que arriba per via marítima, més de dos terços.

Notícies relacionades

Les mesures adoptades per Occident han fet que la Xina hagi superat Alemanya com el principal client dels hidrocarburs russos, tot i que és l’Índia el país que més ha augmentat les importacions aprofitant els descomptes del Kremlin. França, l’Aràbia Saudita i wla Emirats també han incrementat les seves compres. 

Sancions a la recambra

A Europa encara li queden alguns cartutxos per fer efecte sobre uns ingressos que estan servint a Rússia per finançar la seva guerra. Les sancions al gas són una de les mesures. L’altra passa per sancionar les companyies que transporten els combustibles fòssils del Kremlin, que cada vegada han de viatjar més lluny per arribar a destinació. Entre abril i maig, el 68% del seu petroli va viatjar en barcos europeus i britànics. «És un dels seus punts febles», afirma l’informe del CREA. «Unes sancions fortes contra els vaixells cisterna que transporten el cru rus limitaria significativament la seva capacitat per redirigir les seves exportacions a altres punts del globus», remarca l’organització finlandesa.