Incident a Egipte

El canal de Suez continua bloquejat amb 150 vaixells esperant pas

Els treballs per desencallar l’‘Ever Given’ amb prou feines han aconseguit moure una mica el vaixell de càrrega

Les autoritats suspenen temporalment la navegació per no agreujar la situació

  • ¿Per què és tan important el canal de Suez?

5
Es llegeix en minuts

El vaixell portacontenidors ‘Ever Given’ continua encallat al canal de Suez per tercer dia. El nombre de barcos parats a l’espera de poder circular creix per moments –la tarda d’aquest dijous ja superaven els 150– i ha provocat l’embús mundial més gran de trànsit marítim. Per no empitjorar la situació de col·lapse de barcos, l’Autoritat del Canal de Suez (SCA) ha anunciat aquest dijous que queda «suspesa temporalment» la navegació per aquesta via.

Les autoritats egípcies no han revelat quants barcos s’han vist afectats pel bloqueig del canal, pel qual el 2020 van transitar 18.829 naus i pel qual passa entorn del 10% de les mercaderies en àmbit mundial, inclòs gran part del petroli exportat des del golf Pèrsic a Europa.

En les últimes hores, la baixa marea ha alentit els esforços per desbloquejar el barco de la naviliera taiwanesa Evergreen, un gegant de 400 metres de llarg i 224.000 tones. Els treballs dels operaris amb prou feines han aconseguit petits canvis en la posició de l’‘Ever Given’, que segueix travessat en diagonal. L’empresa propietària del vaixell, Shoei Kisen Kaisha, ha admès que s’estan enfrontant a «una dificultat extrema» per posar de nou a la superfície el vaixell. «En cooperació amb les autoritats locals i la companyia Bernhard Schulte Shipmanagement estem intentant desencallar-lo, però ens estem enfrontant a una dificultat extrema», assenyala en un comunicat en què es disculpa pels problemes que el bloqueig està provocant en el trànsit marítim.

Aquest dimecres a la nit, l’autoritat que gestiona el canal de Suez va enviar una nota als seus clients en què assegurava que s’estava treballant intensament per desbloquejar la via però que les condicions del vent i la mida del vaixell de càrrega estaven complicant l’operació. Els experts apunten que si el canal no es desbloqueja en les pròximes 24-48 hores, algunes empreses es veuran forçades a canviar la ruta dels seus barcos i dirigir-los cap a la Banya d’Àfrica, fet que afegirà una setmana al seu pla de viatge. Amb la suspensió temporal de la navegació ordenada per la SCA, 13 vaixells del comboi nord (procedents del Mar Mediterrani) que havien de passar estan parats en zones d’espera fins que es desencalli totalment», han detallat les autoritats.

Un total de 48 barcos esperen a Port Said, al mar Mediterrani, mentre que a la zona del mar Roig hi ha 70 vaixells més; a part dels 38 que estan esperant al Gran Llac, en el punt intermedi del canal, va informar l’empresa que ofereix serveis en diferents canals i estrets del món.

Oberta una investigació

L’Autoritat Marítima de Panamà, que té la responsabilitat davant l’Organització Marítima Internacional (OIM) de fer totes les investigacions d’accidents o incidents que ocorrin a bord de vaixells de bandera panamenya com és el cas de l’‘Ever Given’, ha anunciat que obrirà una investigació sobre l’accident.

«Estem nominant un investigador que precisament aixecarà un informe per poder entendre del cert quins van ser els esdeveniments que estan entorn d’aquesta encallada del vaixell ‘Ever Given’ al canal de Suez», ha explicat el cap de la Direcció General de Marina Mercante (DGMM) de l’Autoritat Marítima de Panamà (AMP), Rafael Cigarruista. «Estem coordinant amb les autoritats locals, i de fet l’ambaixada i el consolat (de Panamà) han estat en constant comunicació amb les autoritats d’Egipte», ha afegit Cigarruista.

El directiu assegura que ja es té «bastanta informació» per a un informe preliminar, que estima que podria estar a punt «en els pròxims 15, 30 dies, depenent de com continuï fluint la informació».

«Aquest és un vaixell de 400 metres, al perdre la maniobrabilitat cau cap a un dels seus costats, i resulta que toca el fons del canal, i al tocar el fons del canal potser el corrent o el mateix vent l’empenyen i obstrueix la via aquàtica», ha apuntat Cigarruista. Ha assegurat que el capità de la nau «definitivament estava a càrrec de la navegació», però va ressaltar que al canal de Suez «es tenen pilots que són els que aconsellen el capità durant el trànsit en aquesta àrea, i hi havia dos pilots en aquell moment».

El funcionari panameny va descartar que s’apliquin sancions per aquest accident perquè «totes aquestes embarcacions tenen una pòlissa d’assegurança», i no hi va haver contaminació, ni ferits, i els danys són estructurals al vaixell que porta 20.000 contenidors. «De veritat que sona impactant per la mida de l’embarcació, són temes que marítimament parlant no passen cada dia ni són gaire comuns, però quan passen tampoc generen una alerta major sempre que no hi hagi contaminació», va manifestar.

L’empresa gestora de la mercaderia que transporta el portacontenidors ‘Ever Given’, encallat des de dimarts passat al canal de Suez, ha descartat aquest dijous que l’incident es degués a una fallada tècnica i va indicar que tota la tripulació està fora de perill i no hi ha danys a l’embarcació. La companyia Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) va informar en un comunicat que «en el moment de l’incident, l’‘Ever Given’ transitava cap al nord a través del canal en direcció a Rotterdam, els Països Baixos, amb dos pilots del canal a bord».

Notícies relacionades

«Les investigacions preliminars suggereixen que el barco va encallar a causa del fort vent», va afegir en la nota. Aquestes investigacions descarten així mateix «qualsevol fallada mecànica o del motor». BSM va confirmar així la versió de l’Autoritat del Canal de Suez, que va assenyalar que el vaixell de bandera panamenya, amb 400 metres d’eslora i capacitat de 224.000 tones de càrrega, es va quedar entravessat a causa dels forts vents enmig d’una tempesta de sorra que dificultava la visibilitat. 

Alça del petroli

Una altra de les repercussions del bloqueig és l’alça del petroli. Els preus van pujar gairebé un 6% aquest dimecres impulsats per la por sobre el proveïment enmig del bloqueig del canal de Suez, una via clau per al transport de cru. El petroli es va moure al ritme de les informacions sobre la durada del bloqueig del canal de Suez, va explicar Edward Moya, analista d’Oanda. El barril de WTI a Nova York per a entrega al maig va guanyar 5,92% a 61,18 dòlars sobre el tancament de dimarts. I el barril de Brent del mar del Nord per a entrega al maig va guanyar 5,95% a 64,41 dòlars a Londres.

Temes:

Egipte Petroli