Crisi social
Veïns d’Haití surten al carrer farts dels segrestos indiscriminats
La Xarxa Nacional de Defensa dels Drets Humans calcula que hi ha més de cinc raptes al dia

El segrest d’un avi a Delmas 19, una zona humil de Port-au-Prince, ha generat aquest dimarts una manifestació espontània de veïns de la víctima que ha acabat amb la dispersió d’unes 150 persones per part de la Policia d’Haití a base de gasos lacrimògens, segons informa EFE.
La víctima del segrest és Vienne Dwane, de 74 anys, un comerciant considerat com un pare per la gent de la zona. Segons testimonis, se’l van emportar uns individus vestits amb uniformes policials, desencadenant la indignació de la comunitat, que no ha dubtat a sortir al carrer després del rapte, perpetrat dilluns a la tarda.
Desenes de persones corejaven «a baix el segrest» i «si no alliberen Doyen prendrem el foc», mentre altres manifestants realitzaven la crema de pneumàtics habitual en totes les protestes sota la mirada d’una patrulla de la Policia que, inicialment, s’ha limitat a observar l’escena.
Les barricades en flames van anar adquirint dimensions considerables amb la constant arribada de més material per a la crema, arribant a generar una tremenda fumarada, negra i densa, que dificultava la visió.
Una hora, potser més, van tardar a arribar nous efectius policials al lloc, on a part de la crema de pneumàtics l’ambient era tranquil, però la cortina de fum impedia entreveure que es preparaven per llançar gasos lacrimògens.
La mobilització es va dissoldre de forma instantània, els presents es van posar a córrer carrer amunt i, una vegada lluny de l’aire tòxic, que ja ho era per si mateix a causa de la combustió del cautxú, van procedir a llançar pedres contra els efectius policials, que també s’afanaven a retirar les barricades ardents del carrer.
Abans del final abrupte de la protesta, alguns dels presents van aprofitar les circumstàncies i la presència de la premsa per atacar el Govern de Jovenel Moise, barrejant el problema dels segrestos, que s’han multiplicat l’últim any, amb la crisi política que viu el país, aguditzada després del suposat intent de cop d’Estat que el mandatari va denunciar el 7 de febrer.
«El Govern del país està instaurant una dictadura. Els joves diem que no podem viure així. Tenim un resident de la zona de Delmas 19 que va ser segrestat, diem que ja no podem més», va dir a EFE un noi anomenat Etienne Lifette.
Un altre segrest es va donar a conèixer durant la tarda mitjançant un comunicat del Col·legi d’Advocats de Port-au-Prince, que manifestava la seva aflicció pel segrest de Me Nasha Saint-Fleur, membre de l’entitat, en un «acte de bandidatge» perpetrat ahir al matí al districte de Babiole, Port-au-Prince.
L’Ajuntament de la ciutat, apunta la nota, denuncia l’augment del fenomen dels segrestos, que també afecta una població que anteriorment no era objecte de raptes, i sol·licita a les autoritats policials que realitzin els operatius oportuns a fi d’alliberar Saint-Fleur dels seus capturadors.
Les colles, denominades ‘gangs’, han fet dels segrestos un lucratiu negoci que no discrimina per edat, sexe o condició social les potencials víctimes i que han desencadenat un important desassossec social a Haití, ja per si mateix marcat per la crispació política.
Les autoritats no ofereixen xifres oficials del nombre de segrestos i, en qualsevol cas, en moltes ocasions les famílies de les víctimes no denuncien per temor de represàlies, ateses les amenaces proferides pels capturadors en cas d’acudir a les autoritats o a la premsa.
Notícies relacionadesEFE va consultar amb la Xarxa Nacional de Defensa dels Drets Humans (RNDDH) i, tot i que no disposa de dades sobre el nombre de persones segrestades, calcula que es produeixen més de cinc raptes al dia, segons la directora de l’organització, Mary Rosy Auguste Ducéna, partint de les informacions disponibles.
Així mateix, va assenyalar que, tot i que es produeixen casos arreu del país, les comunitats de Port-au-Prince, Delmas i Petionville són els més perillosos en aquest sentit.
- Sisme al Baix Llobregat Un terratrèmol de 2,5 graus de magnitud sacseja Barcelona
- Investigació en marxa «Soc Sebastian Vettel, ¿em deixes el teu patinet?»
- Trastorns alimentaris La vida de la Daniela, una infància sense provar aliments des dels dos mesos
- OLIMPISME El COE se n’atipa i plantejarà la seva pròpia proposta per als Jocs Olímpics del 2030
- Retrobament a palau Felip VI i Joan Carles I parlen sobre les «conseqüències» en la societat dels escàndols de l’emèrit
- Retrobament a palau Felip VI i Joan Carles I parlen sobre les «conseqüències» en la societat dels escàndols de l’emèrit
- L’educació a Catalunya Directors de gairebé 300 escoles alerten del «risc real» que l’educació pública «es col·lapsi»
- Polèmica turística El president del port replica a Colau: «Els creuers donen beneficis indiscutibles en ingressos i prestigi»
- El soci rus Alexandr Govor Un empresari es queda amb els 850 restaurants de McDonald’s a Rússia i els posarà un nom nou
- OLIMPISME El COE se n’atipa i plantejarà la seva pròpia proposta per als Jocs Olímpics del 2030