Conseqüències d’una ruptura

La ‘marea’ del Brexit, una llosa per als pescadors escocesos

  • La muntanya de paperassa i els controls duaners provoquen retards i fan malbé mariscos i peixos, portant pèrdues milionàries

  • Alguns barcos estan venent directament els seus productes a Dinamarca per evitar els embussos a la frontera

  • Els actuals problemes podrien perjudicar els ‘tories’ a les eleccions al Parlament regional previstes per al maig

La ‘marea’ del Brexit, una llosa per als pescadors escocesos
3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

Tot just porta en vigor poc més de tres setmanes i el Brexit ja fa pudor. Fetor a llagostes mortes, llagostins descompostos i gambes amb olor d’amoníac. El tractat que tornava «les aigües britàniques als pescadors britànics» és inviable per als exportadors de marisc i peix. L’embolic de certificats, controls i declaracions de duanes retarda de tal manera l’encreuament de la frontera que fa inviable l’entrega a temps dels productes a Europa. Les indústries del sector estan majoritàriament a Escòcia i les pèrdues els amenacen amb la fallida. D’acord amb l’associació de Menjar i Beguda d’Escòcia, els exportadors poden perdre més d’un milió de lliures al dia en vendes (1,12 milions d’euros).

Alguns pescadors han optat per vendre directament les seves captures a Dinamarca per evitar els embussos duaners. «Un viatge d’anada i tornada de 72 hores com a única manera de garantir que les seves captures tinguin un preu just i que realment es puguin col·locar al mercat mentre encara estiguin prou fresques», assenyalaven des de la Federació Escocesa de Pescadors (SFF) a una carta dirigida al primer ministre, Boris Johnson. La Federació va fer campanya a favor del Brexit, però es senten «traïcionats». «Aquesta indústria es troba ara en el pitjor dels dos mons», afirma el director executiu de la SFF, Elspeth Macdonald.

Dilluns passat la protesta dels transportistes va arribar al centre de Londres i a la porta de la residència oficial de Downing Street, on van aparcar una vintena de camions retraient al Govern la seva «incompetència» i la «carnisseria» que estaven patint. Un primer avís pacífic, que es va saldar amb unes quantes multes, a què Johnson va respondre anunciant un fons de compensació de 23 milions de lliures (25 milions d’euros). Prèviament ja havia promès una inversió de 112 milions d’euros al sector. Els pescadors de Gal·les també reclamen la seva part. El primer ministre va dir comprendre «les frustracions i preocupacions» de tots ells, però va atribuir part dels problemes a la pandèmia i al tancament de restaurants a Europa.

La responsable de pesca no va llegir l’acord

El Govern conservador fa l’efecte de no prendre’s seriosament els pescadors. Malgrat que quotes i captures van ser un obstacle gairebé insuperable a la negociació comercial amb la Unió Europea, la secretària d’Estat de Pesca, Victoria Prentis va admetre recentment que no s’havia llegit l’acord a què s’havia arribar la vigília de Nadal perquè «estava ocupada organitzant una cavalcada nadalenca». A una altra de les seves intervencions surrealistes, l’ultra escèptic Jacob Rees-Mogg, actual líder de la Cambra dels Comuns, va respondre que els peixos eren ara «més feliços perquè són britànics» quan un diputat del Partit Nacional Escocès (SNP), Tommy Sheppard, va advertir que camions carregats amb productes del mar havien hagut de ser «destruïts» i la indústria està perdent «un milió de lliures al dia».

Notícies relacionades

Escòcia domina el sector de la indústria pesquera al Regne Unit, amb més del 70% de la quota de captures. Els actuals problemes tindran un cost polític per als conservadors a les eleccions previstes per al maig al Parlament autonòmic. Els ‘tories’, segons un sondeig publicat dijous passat, perdrien 14 dels 31 escons que ocupen actualment.

La carn també

I no només són peixos i mariscos els afectats pel Brexit. La carn també es podreix a causa dels mateixos problemes duaners. Cinc contenidors de carn de porc fresca van estar paralitzats dues setmanes al port de Rotterdam perquè els certificats del veterinari s’havien omplert de manera incorrecta. Unes altres 23 tones de carn refrigerada, per valor de mig milió de lliures, van estar detingudes al port de Calais durant tres dies. Els clients europeus ja estan buscant altres alternatives per proveir-se. «El nou sistema post-Brexit de duanes per als productes carnis és enrevessat, arcaic i s’aplica molt malament», afirma Nick Allen, director executiu de l’Associació de Processadors de Carn.