CANVIS A L'EXCOLÒNIA
Dimissió en bloc dels diputats pro democràcia de Hong Kong després de l'expulsió de quatre companys
La iniciativa respon a la decisió de la Xina d'expulsar quatre legisladors de l'oposició
La regulació que permet la desqualificació de parlamentaris qüestiona l'autogestió política de l'excolònia
Els diputats pro democràcia de Hong Kong han anunciat que dimitiran després de l’expulsió de quatre dels seus companys per decisió de les autoritats locals, a les quals la Xina va donar poder per expulsar polítics que representin una amenaça per a la seguretat nacional.
«Nosaltres, el camp pro democràcia, recolzem els nostres companys que han sigut desqualificats. Dimitirem en bloc», va dir Wu Chi-wai, representant dels 15 diputats pro democràcia del Parlament local.
Quatre legisladors de l’oposició han sigut desqualificats al Parlament hongkonguès en una maniobra fulminant i ben greixada que qüestiona l’autogestió política de l’excolònia i els marges d’actuació dels contraris a Pequín. L’operació va ser executada amb diligència. A l’hora de l’esmorzar informava Xinhua, l’agència de notícies oficial, d’una regulació aprovada pel Comitè Permanent del Congrés Nacional del Poble, el màxim òrgan legislatiu nacional, que possibilitava la desqualificació dels parlamentaris hongkonguesos. I a l’hora del dinar, el Govern illenc ja els havia assenyalat la porta.
Els expulsats són Alvin Yeung, Kwok Ka-ki i Dennis Kwok, del Civic Party, i Kenneth Leung, de la formació Professionals Guild. Als quatre se’ls havia prohibit presentar-se a les eleccions que haurien d’haver-se celebrat aquest any i que van ser posposades pel coronavirus. Se’ls va permetre, no obstant, conservar les seves cadires al Legco –Parlament hongkonguès–. Fins avui.
La nova resolució permet la desqualificació, sense necessitat de farragosos tràmits judicials, dels parlamentaris que recolzin la independència, neguin la sobirania xinesa, amenacin la seguretat nacional o demanin la intervenció de forces estrangeres. Els quatre havien sol·licitat als Estats Units que sancionés els líders polítics de Hong Kong i l’interior. Li Zhanshu, president del legislatiu, va defensar la llei per «apropiada» i «necessària» per protegir la seguretat, sobirania i desenvolupament.
L’ombra de Xiaoping
L’oficina xinesa a Hong Kong va al·ludir a Deng Xiaoping, recordant que l’arquitecte de les reformes i ideòleg de la fórmula ‘un país, dos sistemes’ va deixar dit que el principi que permet l’autogovern hongkonguès té els seus límits en la presència d’antipatriotes en les institucions. La citació de Deng no és casual. La crisi actual ha dinamitat la brillant obra amb què va possibilitar dècades enrere l’encaix d’un cos estrany al magma xinès. La matutina regulació dictada per Pequín per fer fora parlamentaris hongkonguesos és una altra fita, segons els crítics, en el camí que acabarà amb les llibertats assegurades per Deng.
Notícies relacionadesLa llei ha generat les previsibles postures enfrontades. La cap executiva, Carrie Lam, ha recordat que el màxim òrgan del legislatiu xinès és competent per interpretar i monitoritzar el compliment de la llei bàsica o miniconstitució de l’excolònia. Els exparlamentaris han expressat el seu neguit. «La fórmula ‘un país, dos sistemes’ ja no existeix. El que hagi pres aquesta decisió haurà de respondre davant la història i cadascun dels hongkonguesos», ha dit Kwok Ka-Ki. «Avui és un dia trist però també gloriós per a tothom. Nosaltres ens n’anem però hi haurà més hongkonguesos amb aspiracions, força, esperança i valors que ens rellevaran», ha afegit Leung. «Si la lluita per la democràcia i els drets humans condueixen a la desqualificació, llavors em sento honrat», ha acabat Dennis Kwok.
L’escenari hongkonguès ha canviat després de l’aprovació al juny de la llei de seguretat nacional, que castiga delictes com la subversió, el separatisme, el terrorisme o la ingerència estrangera. Per a uns ha acabat amb els episodis d’anarquia i les protestes violentes que havien devastat l’economia i la pau social durant l’any anterior. Per a d’altres, ha devastat la singularitat hongkonguesa.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Com eliminar el groc de les teves camises tant a les aixelles com als coll?
- Multimèdia | Aquest és l’origen i l’explicació de les diferents banderes LGTBI+
- GP DE LA REPÚBLICA TXECA Márquez, el murri de MotoGP, torna a guanyar amb el mateix truc de Tailàndia
- EL PERIÓDICO accedeix al sumari del cas Montoro Els Mossos vinculen l’exministre Catalá amb el cas Montoro al relacionar-lo amb suposats beneficis per a una empresa d’apostes
- Zones de baixes emissions Les ZBEs de l’àrea de Barcelona es blinden davant futures devolucions de sancions per eventuals revessos judicials