NEGOCIACIÓ PRESSUPOSTÀRIA

El fons de recuperació de la UE supera un dels seus principals esculls

El Parlament Europeu i el Consell tanquen un acord per condicionar els ajuts al respecte a l'Estat de dret

Hongria censura el pacte i acusa l'Eurocambra de participar en un «xantatge politicoideològic»

zentauroepp55313795 brussels  belgium   08 10 2020   a view of the hemicycle dur201013194829

zentauroepp55313795 brussels belgium 08 10 2020 a view of the hemicycle dur201013194829 / STEPHANIE LECOCQ

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

El camí del fons de recuperació i del nou pressupost plurianual de la Unió Europea (UE) per al període 2021-2027, que conjuntament sumen 1,8 bilions d’euros, comença a desembarassar-se. Els negociadors del Parlament Europeu i del Consell han arribat aquest dijous a un acord polític sobre el nou mecanisme que una vegada en marxa permetrà vincular el desemborsament dels fons europeus amb el respecte dels valors europeus i els principis de l’Estat de dret, un dels grans obstacles en la negociació pressupostària.

«És una fita important en els nostres esforços per finalitzar el pressupost plurianual de la UE i el pla de recuperació. El nou mecanisme de condicionalitat reforçarà la protecció del pressupost de la UE quan les infraccions dels principis de l’Estat de dret portin a un mal ús dels fons europeus», ha destacat l’ambaixador permanent d’Alemanya de la UE i negociador del Consell, Michael Clauss. «Amb la segona onada de la pandèmia colpejant dur els estats membres no hi ha temps que perdre», ha insistit.

La mateixa satisfacció han expressat els negociadors del Parlament Europeu, el conservador finlandès Petri Sarvamaa i la socialista espanyola Eider Gardiazabal, que considera una «gran notícia» que per primera vegada hi hagi un mecanisme que garanteixi que els principis de la UE es compleixin i que hagi sigut possible negociar-lo en tot just dos mesos. L’instrument permetrà a la UE suspendre el pagament de fons quan hi hagi una vulneració de l’Estat de dret que afecti o que amenaci la bona gestió del pressupost europeu o la protecció dels interessos financers de la UE «de forma prou directa». 

Àmbit cobert

Tal com volia l’Eurocambra, l’acord inclou un àmbit d’aplicació més ampli de l’inicialment previst pels governs a l’incloure «no només els valors fonamentals recollits a l’article 2 del Tractat de la UE sinó també els atacs a la independència judicial i el frau fiscal», ha destacat Gardiazabal. «No hem compromès els valors. Hem aconseguit que l’Estat de dret sigui vist en el context de tots els valors inscrits en el tractat. Totes les violacions de l’Estat de dret estaran cobertes: des de violacions individuals fins a sistèmiques o recurrents i per a les quals no existia cap mecanisme fins ara», ha destacat el finlandès en relació amb vulneracions com la llibertat, la democràcia, la igualtat o el respecte dels drets de les minories

El pacte, que s’aplica tant al pressupost com al nou fons que ha de reactivar les economies dels països membres de la crisi provocada pel coronavirus, també redueix els terminis que tindran les institucions europees per adoptar mesures contra un Estat membre si s’identifica un risc de vulneració de l’Estat de dret. Davant els 12 o 13 mesos inicialment proposats pel Consell, l’acord estableix un màxim d’entre set i nou mesos. Tal com estava previst, serà la Comissió Europea, una vegada establerta l’existència d’una vulneració, la responsable de proposar l’activació del mecanisme contra un Estat membre. El Consell tindrà un mes per adoptar la proposta –o tres mesos en casos excepcionals–, que haurà de ser adoptada per majoria qualificada. 

Hongria critica el pacte

Notícies relacionades

El següent pas ara serà que tant el ple del Parlament Europeu com els Vint-i-set donin el seu aprovat final a un mecanisme que disgusta profundament en països com Polònia o Hongria, que temen perdre fons per aquesta via. «Una vegada més, el Parlament Europeu és part del problema, no de la solució. Almenys no hauria de participar en l’habitual xantatge politicoideològic dels estats membres, inclosa Hongria», ha arremès el portaveu del primer ministre hongarès, Viktor Orbán.

Tot i que la capacitat de veto d’Hongria és nul·la –la proposta pot ser aprovada per majoria qualificada–, Budapest sí que pot bloquejar un altre element vital perquè pugui entrar en funcionament el fons de recuperació com és la ratificació del sostre de despesa, necessari perquè la Comissió Europea acudeixi als mercats a emetre deute amb què finançar el nou pla, i que ha de ser aprovat per unanimitat.