CAMPANYA ALS EUA

Trump s'imposa a Biden a les xarxes socials

El president republicà se serveix de la seva popularitat digital per capitalitzar el missatge a Facebook, Instagram i Youtube mentre que Biden remunta a Twitter

trump-balcon-casa-blanca

trump-balcon-casa-blanca

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El  2008 Barack Obama va fer història al convertir-se en el primer negre que arribava a la presidència dels Estats Units, però també per ser el primer candidat que utilitzava internet i les llavors incipients xarxes socials per portar el seu missatge a tots els racons del país. Una fita de la comunicació política que, des d’aleshores, s’ha convertit en norma per transformar com es fa campanya, com es fa política.

Dotze anys després, aquestes eines digitals estan sent claus en la carrera presidencial que enfronta Donald Trump i Joe Biden, i pot ser que ho sigui també en la seva meta electoral, el pròxim 3 de novembre. Tot i que les enquestes pronostiquen una victòria del demòcrata que oscil·laria entre 4 i 11 punts d’avantatge, al món digital la realitat és una altra.

En les últimes setmanes, Trump ha rellançat els seus atacs a les grans plataformes de Silicon Valley, que acusa d’anar en contra seu. No obstant, aquestes plataformes són terra fèrtil per al magnat i la seva estratègia comunicativa. Trump acumula 141 milions de seguidors a FacebookTwitterInstagram Youtube, mentre que Biden en té menys de 20 milions.

Facebook, camp de batalla digital

Per la seva envergadura, la principal plataforma en què s’entaula la batalla presidencial és Facebook. Amb 25.000 milions d’usuaris al mes als EUA, la xarxa social obre les portes a moltes llars. A diferència de Twitter o TikTok, la plataforma permet la propaganda política i l’ús de sofisticades eines predictives per arribar a votants amagats a través del seu rastre digital. El 2016 Trump ja es va servir d’això

. Conscients de la seva importància, en els últims tres mesos la campanya trumpista ha destinat 48,7 milions de dòlars a la plataforma, impulsant anuncis a Texas, Ohio, Iowa i Nebraska, i la de Biden, 45,4 milions, anunciant-se a Wisconsin, Michigan i Pennsilvània, estats que van decantar la balança el 2016. Tot i així, Trump és el favorit. L’últim mes, la pàgina oficial del president ha tingut 130 milions de reaccions i comentaris, segons dades de la plataforma CrowdTangle, mentre que Biden n’ha tingut només 18 milions. Biden té una comunitat més petita, però més compromesa. Així, la taxa d’interacció dels seus usuaris és més del doble que la de Trump.

Trump marca Youtube i Instagram

Trump també domina altres plataformes, amb una alta penetració en diferents sectors socials, com són Youtube i Instagram. En la primera, el president té 1,53 milions de seguidors, i l’últim mes acumula 207 milions de visualitzacions dels seus vídeos. Per la seva banda, Biden compta amb 381.000 seguidors i els seus vídeos han sigut vistos 29 milions de vegades, segons la firma d’anàlisi SocialBlade.

A Instagram, Trump té 22,8 milions de seguidors, davant els 5,2 milions de Biden. És clar que Trump compta amb quatre anys de més popularitat per la seva presidència, en què el seu equip ha pogut construir el seu perfil. Així, el seu compte també funciona millor, ha rebut 60 milions de ‘likes’ i comentaris l’últim mes, mentre que Biden s’ha quedat en 34 milions.

El compte de Twitter del president Donald Trump / Olivier douliery (afp)

Biden remunta a Twitter

Twitter és un altre cavall de batalla que Trump ha instrumentalitzat com cap altre polític. Els seus exabruptes tuitaires –en majúscula i a qualsevol hora del dia– han marcat la seva presidència i la seva campanya, esquivant els mitjans i marcant la seva agenda mediàtica. Els seus més de 87,3 milions de seguidors són prova del poderós altaveu que és Twitter, on ha difós propaganda i desinformació, com vídeos manipulats simulant Biden escoltar la cançó ‘Fuck tha police’ (Que fotin a la policia), acusacions contra el seu fill Hunter o notícies falses sobre un fals frau en el vot per correu.

Notícies relacionades

Tot i que el demòcrata té molts menys seguidors (11,3 milions), Twitter és l’única gran plataforma en què Biden remunta. Segons la firma d’intel·ligència mediàtica Conviva, des del setembre les publicacions i els vídeos de Biden tenen un impacte més gran i el seu compte guanya més, superant per primera vegada Trump.

Més enllà de la publicitat, l’impacte de les seves campanyes digitals és difícil de mesurar, ja que els seus missatges polítics també es nodreixen de les campanyes de candidats al Congrés dels seus aliats o, especialment, d’‘influencers’ i mitjans afins que les beneficien. Tot i que el pes de les plataformes és cada vegada més important, el rendiment dels candidats no garanteix una victòria electoral. Biden, per exemple, ha tingut més audiència en televisió. El món virtual encara no ho és tot.