DRETS HUMANS

Pena de presó suspesa per a un director de teatre contestatari a Rússia

L'artista ha estat condemnat a tres anys de presó que no haurà de complir per «desviació de fons públics»

Kirill Serébrennikov havia criticat en les seves obres la influència de l'Església ortodoxa i de l'Estat rus

zentauroepp53894512 kirill200626152701

zentauroepp53894512 kirill200626152701 / ALEXANDER NEMENOV

1
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas

Finalment, hi ha hagut clemència per a Kirill Serébrennikov, potser el director de teatre més rellevant a Rússia dels últims temps, conegut pels seus muntatges crítics amb l’Església ortodoxa i l’Estat rus. Un tribunal de Moscou ha considerat aquest divendres l’artista culpable del delicte de desviació de fons públicstot i que finalment l’ha condemnat a una pena de tres anys de presó, que es mantindrà en suspens.  Els centenars de persones que s’havien anat congregant als voltants del tribunal del districte de Meixanki han acollit amb alleujament la sentència. 

«La rehabilitació de Serébrennikov és possible sense pena real», ha valorat la jutge Olessia Mendeleieva. Els altres encausats, dos col·laboradors seus i una funcionària del Ministeri de Cultura, també han sigut sentenciats a penes suspeses de presó i a multes. «Sense comentaris», s’ha limitat a dir l’encausat, amb la cara coberta per una mascareta, abans d’introduir-se al cotxe  i abandonar el lloc.         

El cas havia tingut una gran impacte, no només entre l’estament artístic rus, sinó també en l’àmbit internacional. «És contrari a qualsevol lògica legal i sentit comú i ens submergeix en un malson kafkià», havia escrit Valeri Fokin, cineasta i director artístic del teatre Aleksandrinski a la publicació independent ‘Meduza’.  En canvi, per la ministra de Cultura, Olga Liubímova, el cas contra Serébrennikov estava plenament justificat, ja que s’havia produït «un gran perjudici» a l’Estat. El ministeri que dirigeix, ha assegurat Liubímova, està elaborant «mesures legislatives» per impedir unes «trames tràgiques semblants, quan l’artista entra en contacte amb els diners».

Disputes i topades

Però el cert és que les disputes i les topades de Serébrennikov amb Vladímir Medinski, antecessor de Liubímova al capdavant de la cartera de Cultura, havien sigut públiques i notòries. L’exministre odiava el que anomenava com a «pseudoart» i defensava que la cultura a Rússia havia de representar «els valors tradicionals russos». El 2017, va impulsar la cancel·lació del ballet ‘Nureyev’, dirigit per Serébrennikov, poc abans de la seva estrena al teatre Bolxoi.

L’obra, que versava sobre la vida del ballarí soviètic Rudolf Nureyev, fugit de l’URSS el 1961 i mort de sida el 1993, va haver de ser posposada un any i replantejada degut que contenia escenes suggeridores amb homes ballant amb sabates de taló. Era la primera vegada des de la desintegració de l’URSS que el teatre Bolxoi cancel·lava una estrena.            

Notícies relacionades

   '    

        

Temes:

Rússia