Crisi sanitària internacional

Empresaris mexicans s'arrisquen per travessar la frontera per salvar la seva economia

L'Administració Trump pressiona Mèxic perquè reactivi la seva indústria atesa la dependència productiva de les empreses nord-americanes amb el país veí

A la frontera nord la majoria de les fàbriques mai van tancar malgrat registrar brots de coronavirus

zentauroepp49259344 corrects the first name of the professor to ronald  not rona190730152100

zentauroepp49259344 corrects the first name of the professor to ronald not rona190730152100 / Christian Chavez

2
Es llegeix en minuts
Aitor Sáez / Matamoros (México)

Una fila d’almenys un quilòmetre de vehicles amb matrícula de Texas espera per creuar pel pont fronterer de Matamoros. Sobre el paper, els EUA i Mèxic han prohibit que creuin particulars, vianants i vehicles, sense una activitat essencial per fer a l’altra banda de la frontera. La realitat en aquests límits és que els nord-americans transiten al seu aire mentre que als mexicans se’ls impedeix el pas.

Així ho confirma un funcionari d’aquest municipi que, davant el malestar per aquesta unilateralitat i a l’espera del Govern federal, va decidir aplicar controls policials per denegar l’accés als vehicles texans amb més d’un passatger. La frontera imposa les seves pròpies lleis i dinàmiques, allunyades dels despatxos de la capital.

Pel pont entre Matamoros i Brownsville es veu la mateixa aglomeració de camions de càrrega que de costum. Els EUA i Mèxic mai van tancar el pas terrestre de mercaderies a causa de la pandèmia i el trànsit de tràilers es calcula que amb prou feines va decréixer un 30% a la frontera més dinàmica del món, amb un valor comercial d’uns 550.000 milions d’euros l’any passat.

Interdependència

Al voltant del 80% de les exportacions mexicanes van als Estats Units, mentre que la producció d’aquest país depèn en gran manera dels béns intermedis fabricats a Mèxic. «Si parem de produir, els ‘gringos’ ens cancel·len el contracte i es busquen un altre proveïdor. Camuflem la nostra activitat com a essencial. Per exemple, si fabriques filtres d’aigua, dius que també són filtres per a ventiladors hospitalaris i ja et deixen tranquil», confessa sota l’anonimat el propietari d’una de les empreses de Matamoros, on durant tota la quarantena es va mantenir gairebé una plena normalitat. Des de les set del matí hi ha més trànsit que a la capital mexicana.

Notícies relacionades

Davant la reactivació industrial als EUA a començaments de maig, tant el Govern de Donald Trump com 350 empresaris nord-americans, a través d’una carta dirigida al president Andrés Manuel López Obrador (Amlo), van pressionar Mèxic perquè accelerés la seva desescalada. Això va propiciar que la mateixa setmana que el país travessava el pic de la pandèmia, Amlo anunciés la reobertura de la indústria automotriu, que genera dos terços del valor afegit d’aquestes exportacions.

A les ciutats frontereres de Tijuana i Ciudad Juárez hi ha hagut protestes d’operaris de fàbriques que mai van tancar, tot i registrar brots de la Covid-19 i diverses morts. «Considerem que, com que la població ha incomplert la quarantena i continua sortint al carrer, les fàbriques són el lloc més segur per als treballadors», justifica el secretari municipal de Matamoros, la localitat de Tamaulipas amb un índex més gran de contagis i mortalitat pel virus.