SALDO NEGATIU

Londres ha gastat 5.000 milions d'euros en preparatius per al 'brexit'

Un total de 22.0000 persones van ser contractades l'octubre per a la planificació de la sortida de la UE

zentauroepp52249776 prime minister boris johnson leaves downing street following200211162948

zentauroepp52249776 prime minister boris johnson leaves downing street following200211162948 / Stefan Rousseau

1
Es llegeix en minuts
Begoña Arce

Els diners a les arques britàniques s’escapen a doll pel finançament del ‘brexit’. Abans fins i tot que la sortida d’Europa sigui efectiva, cosa que ocorrerà el 31 de desembre, els diferents departaments governamentals al Regne Unit porten desemborsats 4.400 milions de lliures (5.064 milions d’euros) en els preparatius per a la ruptura amb la UE. D’acord amb l’Oficina Nacional d’Auditoria (NAO), un organisme parlamentari independent encarregat d’auditar departaments i agències governamentals, la xifra inclou les despeses des de juny del 2006, quan es va celebrar el referèndum, fins al 31 de març d’aquest any.

Segons la NAO, les despeses en personal han assolit els 1.900 milions, dels quals el Govern va dedicar 288 a l’ocupació de consultes externes. L’octubre passat hi havia 22.000 persones treballant en els preparatius del ‘brexit’ i d’una possible ruptura amb la UE sense acord.  1.500 milions més es van dedicar a la posada en marxa de nous sistemes d’infraestructures i a publicitat, com la campanya governamental ‘Get ready for brexit’, (‘Prepara’t per al brexit’), que va costar 46 milions i, segons el parer de la NAO, «no està clar que servís perquè el públic estigués significativament millor preparat».

Naviliera sense barcos

Notícies relacionades

Els fiascos també han sortit cars. Les pèrdues relacionades amb el ‘brexit’ han suposat 92 milions de lliures, a l’haver de pagar 33 milions per una reclamació d’Eurotunnel als tribunals i 50 milions més per contractes cancel·lats amb companyies de ferris, que havien de proveir el país amb articles de primera necessitat, en cas d’un ‘brexit’ sense acord. El Ministeri de Transports va ser criticat per contractar una companyia, Seaborne, que no tenia barcos.

La presidenta del Comitè de Comptes Públics del Parlament, Meg Hillier, considera que «el públic no ha sigut informat del que estava fent el Govern» i ha denunciat la «falta de transparència» de diferents departaments, sense que Tresor prengués mesures.