TRAGÈDIA AÈRIA

Els principals casos d'avions abatuts per error

En la majoria dels casos, els estats accepten pagar indemnitzacions a les famílies dels morts després d'un tortuós procés legal

Rússia rebutja des de fa cinc anys reconèixer la seva responsabilitat en la demolició d'un Boeing malaisi ja que això implicaria admetre el seu paper en la guerra d'Ucraïna

Dos agents busquen entre les restes del vol MH17 de Malaysia Airlines, el 20 de juliol a Donetsk (Ucraïna).

Dos agents busquen entre les restes del vol MH17 de Malaysia Airlines, el 20 de juliol a Donetsk (Ucraïna). / AFP / BULENT KILIC

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Tal com ha ocorregut amb l’avió ucraïnès abatut per l’Iran, hi ha altres casos d’avions abatuts per error o en un atemptat terrorista en els últims anys. En la majoria dels casos, els estats accepten indemnitzar les famílies, tot i que només després d’un tortuós procés legal en el qual és necessari determinar la seva responsabilitat més enllà de qualsevol dubte.

Vol 17 de Malaysia Airlines

Un Boeing 777 de la companyia Malaysia Airlines que cobria la ruta Amsterdam-Kuala Lumpur va ser enderrocat per un míssil BUK el 17 de juliol del 2014 quan sobrevolava l’espai aeri d’Ucraïna, i hi van morir 283 passatgers i 13 tripulants. La investigació ha determinat que es tractava d’una bateria russa pertanyent a una unitat militar de l’Exèrcit del Kremlin. Moscou rebutja la seva responsabilitat sabent que qualsevol admissió suposaria reconèixer públicament el paper del Kremlin atiant la guerra a Ucraïna.

Vol 1813 de Siberia airlines

Un Tupolev Tu-154 que volava entre Tel-Aviv i la ciutat siberiana de Nobosibirsk va ser enderrocat per una bateria antiaèria ucraïnesa sobre el mar Negre, a uns 190 quilòmetres al sud-oest del balneari de Sotxi, el 4 d’octubre del 2001, i hi van perdre la vida 78 persones. El Govern ucraïnès va pagar 200.000 dòlars per cada víctima.  

Vol 103 de Pan Am

Un Boeing 747 de la companyia Pan Am que cobria la ruta Frankfurt - Londres - Nova York - Detroit va explotar el 21 de desembre de 1988 quan sobrevolava Escòcia. Van morir les 289 persones que viatjaven a bord, a més d’11 habitants del poble de Lockerbie. Després d’acceptar la seva responsabilitat el 2003, el Govern libi va accedir a pagar 10 milions de dòlars per cada víctima mortal. Va ser la primera vegada que un Estat acusat de patrocinar el terrorisme acceptava pagar indemnitzacions.

Vol 655 d’Iran Air

Un Airbus A-300 d’Iran Air que cubria la ruta Teheran-Bandar Abbas-Dubai va ser destruït el 3 de juliol de 1988 per un míssil guiat disparat des del creuer nord-americà USS Vicennes quan sobrevolava l’estret d’Ormuz. Les 290 persones a bord van morir. Només vuit anys després, el Govern nord-americà va acceptar desemborsar aproximadament 1,7 milions de dòlars per cada mort.

Vol 007 de Korean Air

Un Boeing 747 de Korean Air que cobria la ruta Nova York - Anchorage - Seül va ser abatut per un avió de combat soviètic el 31 d’agost de 1983, en plena guerra freda. Un total de 269 persones van perdre la vida. L’aparell es va desviar de la ruta i es va endinsar en l’espai aeri de l’URSS. Moscou només va entregar les caixes negres de l’avió nou anys després, quan la Unió Soviètica ja no existia i governava el president Borís Ieltsin.    

   

Notícies relacionades

   

     

Temes:

Rússia Iran