CRISI A L'EXCOLÒNIA

Apple retira una aplicació que mostrava la ubicació de la policia a Hong Kong

El debat sobre si es tractava d'un servei al ciutadà o una eina per als vàndals s'ha conclòs amb la suspensió

zentauroepp46416506 new york  ny   january 3  people shop in an apple retail sto190417164026

zentauroepp46416506 new york ny january 3 people shop in an apple retail sto190417164026 / Drew Angerer

3
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas

L’aplicació  identificava els llocs on plovien còctels molotov i gasos lacrimògens. Semblava una bona idea en aquests temps fragorosos en què ignores què t’espera al girar la cantonada. Passa que també proporcionava informació actualitzada sobre la ubicació de la policia perquè els vàndals planifiquessin els atacs i triessin les rutes de fugida. ¿Un servei al ciutadà o una eina còmplice? El debat s’allargava des que Apple va oferir la setmana passada l’aplicació HKmap.live en el seu iTunes. El previsible final ha arribat fins avui amb la seva retirada.

«Hem verificat amb l’oficina de crims tecnològics i de ciberseguretat de Hong Kong que l’aplicació ha sigut utilitzada en atacs i emboscades a policies i atemptats contra la seguretat pública. També que els criminals l’han utilitzat per atacar ciutadans en àrees on no hi havia presència policial», deia l’epitafi de la companyia de Cupertino enviat als desenvolupadors.

L’aplicació  mostrava un mapa de Hong Kong amb els llocs on es desenvolupaven les batalles campals assenyalats en vermell. Sé com l’aigua, aquell vell lema del hongkonguès Bruce Lee, ha inspirat una guerrilla urbana sense marges definits, una marea impredictible que pot trencar en qualsevol moment, aquí unes barricades aixecades amb mobiliari urbà i allà una comissaria assetjada.

Una aplicació dinàmica

El seu dinamisme impedeix preveure on s’apallissaran amb la policia cinc minuts després. S’entén el valor de les localitzacions actualitzades amb les aportacions dels usuaris que oferia l’aplicació. Ha sigut la més descarregada en la categoria de Viatges de la botiga de Hong Kong sense que oferís informació ressenyable sobre on disfrutar de les millors vistes de la badia o degustar les millors crestes al vapor.

El part de l’aplicació ja havia sigut complicat. Apple la va rebutjar en dues ocasions abans de permetre-la la setmana passada, ha informat el mitjà local South China Morning Post. Un editorial del Diario del Pueblo publicat ahir amb el títol Protegiendo a los vándalos: ¿Ha pensado Apple en lo que está haciendo? anticipava el final de la seva efímera vida. Aclaria que «permetre aquesta verinosa aplicació suposa una traïció als sentiments del poble xinès». Convertia la companyia en còmplice al permetre que «els violents cometin els seus crims i evitin els arrestos». Recordava que Apple també permet descarregar l’himne oficiós de les protestesGlòria per a Hong Kong. I anticipava que aquestes «insensates i imprudents» activitats polítiques, empresarials i il·legals només portarien «més turbulències» a Apple.

Aquest editorial, publicat en el principal òrgan de propaganda i replicat per altres mitjans, equival a un tsunami per a qualsevol departament de relacions públiques. Un post que acusava Apple d’ajudar els radicals hongkonguesos a Weibo, una mica semblant al Twitter xinès, va rebre més de 200 milions de visites en un dia.

Els fans xinesos d’Apple

Apple compta amb un exèrcit de fans a la Xina, on la classe urbana l’ha adoptat com a senyal d’estatus. Entre els mesos de maig i juny va registrar unes vendes de gairebé 10.000 milions de dòlars. Però la competència de fabricants locals, amb similars prestacions i preus més econòmics, ha llimat un 10%  els seus beneficis. No sembla el context idoni, doncs, per irritar la clientela.

Notícies relacionades

La companyia de la poma ja ha bregat amb crisi a la Xina. Les aclaparadores condicions laborals imposades per la companyia taiwanesa Foxconn que fabrica els seus productes a la Xina o les denúncies que el seu servei al consumidor discriminava els seus ciutadans ja va fer suar les seves relacions públiques. Aquestes qüestions empal·lideixen davant de la sacrosanta sobirania nacional.

Apple és la quarta companyia atrapada a la tempesta hongkonguesa aquesta setmana. La televisió nacional ha cancel·lat la retransmissió de partits de l’NBA, l’empresa de luxe Tiffany ha retirat la campanya d’una model que es tapava un ull en un aparent signe de recolzament una manifestant que va perdre el seu i el gegant de videojocs Blizzard Entertainment ha prohibit les declaracions polítiques després que un jugador mostrés el seu recolzament a les protestes.