CRISI A FRANÇA

París es prepara per a un 'divendres negre' en els transports per la vaga contra la reforma de les pensions

Tancaran deu línies de metro i les aturades afectaran autobusos, tramvies i trens de rodalies

Els sindicats preveuen una mobilització similar a la del 2007, sota la presidència de Sarkozy

zentauroepp49826150 files  in this file photo taken on december 22  2009 shows a190912152406

zentauroepp49826150 files in this file photo taken on december 22 2009 shows a190912152406 / PATRICK KOVARIK

3
Es llegeix en minuts
Eva Cantón

La paciència dels usuaris del transport públic parisenc haurà de superar una dura prova si es compleixen els pronòstics que anuncien un autèntic ‘divendres negre’ a causa de la vaga contra la reforma de les pensions que prepara el Govern francès. Les centrals sindicals preveuen una mobilització massiva, similar a lad’octubre del 2007, també per una reforma del sistema de jubilacions del president Nicolas Sarkozy.

L’aturada dels conductors obligarà a tancar deu línies de metro, en què només funcionaran amb normalitat les dues branques automàtiques que, no obstant, l’empresa municipal de transports desaconsella utilitzar perquè estaran saturades; hi haurà un terç menys d’autobusos urbans i cap tramvia circularà fora de les hores punta a sis de les nou rutes existents.

El caos també afectarà els trens de rodalies que utilitzen cada dia milers de ciutadans que viuen o treballen a la perifèria de París. Dues línies –entre aquestes la B, que porta als aeroports Charles de Gaulle i Orly– no prestaran cap servei fora de les hores punta (6.30 h -10.30 h i 16.30 h -20.30 h) una franja horària en què funcionarà un de cada tres trens. A més, s’interrompran les interconnexions ambl’estació del Nord.

Treballar des de casa

Es preveu tal rebombori que l’empresa gestora de la xarxa de transports de París (RATP) suggereix als usuaris evitar els desplaçaments i treballar des de casa. Per a qui no tingui més remei que moure’s, aquests dies la premsa local difon tot un catàleg d’alternatives que van des de la bicicleta a la moto o el cotxe compartit passant pels patinets elèctrics, el taxi o els vehicles amb conductor.

«A causa d’un moviment social, el trànsit es veurà fortament alterat a la xarxa de la RATP divendres 13 de setembre. La RATP us convida a limitar al màxim els vostres desplaçaments», és el missatge que es repeteix en bucle a les estacions del metro parisenc.

Consulta ciutadana

La reforma del sistema de pensions va ser una promesa electorald’Emmanuel Macron el projecte de llei del qual estava previst per al 2019. No obstant, la crisi dels ‘armilles grogues’ va alterar el calendari i el mètode del Govern, conscient que, igual que la del mercat laboral o la de l’empresa nacional de ferrocarril (SNCF), es tracta d’un camp minat.

El primer ministre, Edouard Philippe, ja ha rebut patronal i sindicats i a finals de setembre farà un consulta ciutadana per imprimir el segell del diàleg en la concertació social. La intenció és que el text es voti com a molt tard a mitjans del 2020, entri en vigor el 2025 i s’apliqui íntegrament a partir del 2040, deixant un període transitori de quinze anys. El nou sistema afectarà els nascuts després de 1963.

Les centrals sindicals han deixat clara la seva oposició –tot i que entre aquestes hi ha diferències de matís – a la intenció de l’Executiu d’establir un sistema universal per punts per acabar amb els 42 règims que hi ha avui dia.

La nova llei no toca l’edat legal de la jubilació (62 anys) però parla d’una «edat d’equilibri» i d’incentius per prolongar la vida laboral. Una altra pista en estudi és augmentar els anys de cotització, ara en els 41,5 anys, que podrien prolongar-se progressivament fins a arribar als 43 el 2035. Un objectiu primordial del Govern és aconseguirl’equilibri pressupostari d’aquí a sis anys.

Final dels règims especials

El que preocupa els treballadors de sectors especialment afectats per la reforma –com els conductors de la RATP que aquest divendres van a la vaga– és perdre els beneficis associats al seu règim especial, que ara els permet retirar-se amb 55,7 anys. A més, les seves pensions es calcularien a partir del salari mitjà de tota la seva carrera i no del dels últims sis mesos. Aquesta equació, denuncien els sindicats, no els surt a compte.

Notícies relacionades

«La jubilació és sagrada. És l’únic avantatge que tenim. Sabem que el Govern vol atacar els règims especials, així que donarem un toc d’atenció sense esperar a la concertació», ha declarat a ‘Le Parisien’ el responsable sindical d’Unsa Laurent Djebali.

Al·lega que la jubilació és l’única compensació que tenen davant les obligacions que els imposa el servei públic. «Volem marcar un moment fort i expressar les nostres expectatives, que són més aviat temors: treballar més anys per una jubilació menor», ha afegit a France Info Thierry Babec, secretari general d’Unsa, sindicat majoritari entre els conductors. La central calcula que l’aturada tindrà un seguiment del 100% als trens i del 90% al metro.

Temes:

França