Anar al contingut

POLÈMICA AL PAÍS CENTREEUROPEU

La ultradreta austríaca demana destituir un presentador per preguntes incòmodes

El candidat del FPÖ, al govern, es va queixar al qüestionar-lo sobre caricatures de musulmans que van publicar les joventuts del seu partit

Carles Planas Bou

La ultradreta austríaca demana destituir un presentador per preguntes incòmodes

LEONHARD FOEGER

A l’extrema dreta austríaca mai li ha agradat la televisió pública del seu país. No obstant, des d’aquest diumenge la seva crítica és encara més ferotge. Després d’acudir als estudis de l’Österreichischer Rundfunk  (ORF) a Viena per oferir una entrevista, Harald Vilimsky, candidat del Partit de la Llibertat (FPÖ) per a les eleccions europees i un dels pesos pesants del partit, va sortir enutjat i estudiant emprendre accions legals contra el moderador del debat, Armin Wolf.

¿El motiu del seu enuig? Transcorreguts uns minuts, el presentador va preguntar a Vilimsky per un cartell de Ring Freiheitlicher Jugend, les joventuts del FPÖ, de clar contingut racista. Al preguntar-li per aquesta caricatura de musulmans en posat amenaçador, el polític austríac va intentar desmarcar-se’n. Va ser llavors quan Wolf va comparar el dibuix amb els que realitzava ‘Der Stürmer’, un destacat tabloide de propaganda nazi que retratava els jueus com bèsties. La comparació va indignar Vilimsky, que va amenaçar en directe que hi hauria “conseqüències”.

El cartell a què el presentador es referia mostra una parella rossa, d’ulls blaus, rostre blanc i somrient i vestits amb el dirndl i el tracht, peces de roba tradicional austríaca. Al seu voltant, en blanc i negre i al costat d’una mesquita, apareix un home de somriure malèvol, dents trencades, nas gran, prominents celles fosques i ulls que miren amb ràbia la parella. "Hi ha indicis antisemites clàssics", ha apuntat Christian Kuchler, historiador de la Universitat Tècnica d’Aquisgrà i expert en propaganda nazi, en declaracions al Kurier.

Atac a la premsa

El FPÖ no va trigar a acusar la televisió pública. El líder de la formació, l’antic neonazi Heinz-Christian Strache, reconvertit ara en vicecanceller del país, va assegurar que l’entrevista va ser "repugnant". Norbert Steger, president del Consell d’Administració de la Fundació d’ORF i expresident de l’extrema dreta, va demanar a Wolf un temps per "reinventar-se".

Avalat per sindicats i les associacions de periodistes, Wolf va escriure un article en el seu blog en què remarca que els polítics han de respondre a preguntes crítiques. El president de la televisió, Alexander Wrabetz, va rebutjar en ple les pressions del FPÖ. "No deixaré que cap líder polític dicti qui presenta els programes", va remarcar.

No és la primera vegada que l’extrema dreta austríaca, propera al Kremlin i a grups identitaris supremacistes, carrega contra els mitjans de comunicació i Armin Wolf. Fa un any el mateix Strache va assenyalar el presentador a Facebook acusant-lo de mentir. Wolf el va denunciar per injúries i el líder ultranacionalista i islamòfob va acabar demanant disculpes i pagant una multa.

Tampoc és la primera vegada que el FPÖ es veu embolicat pels seus llaços amb els sectors més extremistes del país. Aquesta última setmana el vicealcalde de Braunau am Inn, la localitat que va veure néixer Adolf Hitler va haver de dimitir després de publicar un "poema" en el qual denigrava els immigrants i comparava aquestes persones amb rates.

De cara als comicis europeus del 26 de maig, l’austríac FPÖ ha reforçat la seva aliança amb la internacional ultra, l’anomenat Moviment Europa de les Nacions i de les Llibertats en què també figuren prominents líders nativistes com l’italià Matteo Salvini, la francesa Marine Le Pen i el neerlandès Geert Wilders. El grup ja ha allargat la mà a Vox perquè s’afegeixi a la seva causa.