Corbeta sinistrada

Noruega detecta un error de seguretat crític en una fragata de Navantia

L'error està relacionat amb la fragata 'KNM Helge Ingstad', sobre la qual s'estan realitzant investigacions

navantia

navantia

3
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

La Comissió d’Investigació d’Accidents de Transport noruega ha informat avui que s’ha detectat un error de seguretat "crític" en la fragata sinistrada fa tres setmanes a l’oest del país i construïda per l’espanyola Navantia.

L’error està relacionat amb la impermeabilitat de la fragata 'KNM Helge Ingstad', afirma en el seu informe preliminar la comissió, que ha enviat alertes de seguretat a la Marina noruega i a la mateixa Navantia perquè facin investigacions.

A les autoritats noruegues la comissió (SHT, per les sigles en aquest idioma) els demana indagar sil’error de construcció està també en les altres quatre unitats dissenyades i fabricades pel grup naval espanyol per a la Marina d’aquest país nòrdic.

Estudi de la investigació inicial

A Navantia la SHT li recomana que impulsi un estudi "sobre els elements identificats en aquesta investigació inicial" i determini si el problema està en altres vaixells, així com que ho notifiqui a "rellevants drassanes, propietaris i operadors", i els aconselli les "mesures necessàries per abordar la seguretat".

La comissió assenyala que el que han descobert "no està en conformitat amb l’estàndard d’estabilitat contra danys requerit" per a les fragates de la classe Nansen, construïdes per Navantia, i assumeix que l’error també afecta els altres quatre vaixells entregats per aquesta al seu dia a Noruega, per això demana a aquesta empresa que investigui aquest error.

L’organisme afegeix que "no es pot excloure tampoc que el mateix valgui per a altres vaixells d’un disseny similar entregats per Navantia o que aquest concepte de disseny es continuï utilitzant en models similars de vaixells".

Navantia col·labora

Fonts de Navantia assenyalen que el disseny de la fragata compleix totes les certificacions internacionals que s’apliquen als vaixells de guerra i, en concret, la reglamentació relativa a la longitud màxima d’inundació que han de suportar, cosa que permet al vaixell mantenir-se a la superfície tot i que se n’inundin alguns dels compartiments.

L’empresa de drassanes espanyola recorda que des del principi es va oferir a col·laborar amb l’Armada noruega per aclarir l’accident i assegura queanalitzarà totes les hipòtesis possibles sobre el sinistre, ja que algunes de les que ara s’estudien neixen d’una primera investigació molt preliminar.

Les fonts consultades afegeixen que Navantia, que encara no ha rebut comunicació de l’informe, no ha participat en les actuacions desenvolupades ni se li ha consultat sobre les possibles causes del sinistre.

Error en l’informe inicial

La SHT va detectar l’error a l’elaborar l’informe inicial sobre l’accident que hi va haver la matinada del passat dia 8, en què la fragata, que tornava de participar en unes maniobres de l’OTAN, i un petrolier van xocar en una terminal de càrrega a prop de Bergen (oest), fet que la comissió creu que es deu a un conjunt de factors.

La SHT al·ludeix, entre d’altres, a una confusió entre els llums emesos pel vaixell de càrrega i la terminal, tot i que adverteix que són necessàries més investigacions, també sobre la fragata, que va haver de ser evacuada al cap de poques hores pel perill d’enfonsament de la nau, encallada al costat de la costa i pendent de ser rescatada.

Inundats tres compartiments

En un apèndix difós alhora que l’informe preliminar, la comissió assenyala que la inundació de la nau va ser en tres compartiments estancs: la sala de generadors en popa, les cabines de la tripulació a coberta i els magatzems.

Basant-se en els danys i els documents sobre estabilitat del vaixell, la tripulació va concloure que la fragata tenia un estatus d’"estabilitat pobra", però que podia ser mantinguda a la superfície.

Però a l’advertir que l’aigua queia de la sala de generadors al d’engranatges a través de l’espai de l’eix de les hèlixs, i que aquest s’estava omplint ràpidament, van optar perl’evacuació.

"Es va descobrir que l’aigua es colava per l’eix en una altra sala. No eren hermètiques", va declarar en una roda de premsa Kristian Haugnes, de la SHT, que va fer ressaltar que la investigació està en fase preliminar i que "les circumstàncies pot ser que siguin objecte de més indagacions".

Notícies relacionades

La SHT va destacar que el seu objectiu no és atribuir culpes o responsabilitats civils o criminals, i que és un accident complex, per això farà falta temps i recursos per continuar la investigació, paral·lela a una altra de la mateixa Marina noruega.

La 'KNM Helge Ingstad' és una de les cinc fragates construïdes la dècada passada per les drassanes de Navantia a Ferrol i a Fene (nord-oest d’Espanya) per a l’Armada noruega, en un encàrrec valorat en total en 1.100 milions d’euros.