Anar al contingut

CATÀSTROFE AÈRIA

L'avió indonesi accidentat va tenir avaries en els seus últims quatre vols

Els equips de rescat han omplert 140 bosses amb restes humanes, però el seu deteriorament ha impedit identificar una dotzena de víctimes

Adrián Foncillas

L'avió indonesi accidentat va tenir avaries en els seus últims quatre vols

Tatan Syuflana

L’avió indonesi accidentat l’octubre passat va tenir problemes tècnics en els seus quatre últims vols. L’última revelació apuntala la certesa que va influir més la incompetència que la casualitat en la tragèdia que va deixar 189 morts la setmana passada. La investigació deixa en una situació complicada la companyia de baix cost Lion Air i el Govern indonesi, esforçat en l’últim lustre en netejar la calamitosa reputació de les seves aerolínies.

La informació extreta de la caixa negra del Boeing 737 MAX confirma que almenys un dels problemes tècnics registrats afectava el mesurador de velocitat i que els pilots havien hagut de bregar amb ells prèviament. "Les dades de la caixa negra mostren que els dos vols anteriors al de Denpasar-Jakarta havien experimentat el mateix problema", ha aclarit Soerjanto Tjahjono, director del Comitè Nacional de Seguretat en el Transport d’Indonèsia. Tjahjono al·ludeix al vol que va aterrar diumenge a l’aeroport de la capital. L’avió va partir cap a la ciutat de Pangkajl Pinang sis hores després i es va enfonsar al mar de Java.

La velocitat de l’avió és calculada per mitjà de sensors col·locats a l’ala o el morro. Aquests dispositius poden oferir lectures erràtiques si queden bloquejats. Així va passar en el vol d’Air France que va caure sobre l’Atlàntic el 2009: el gel els va congelar i els pilots van volar desorientats sense informació fiable.

L’origen de l’error

Assenyalat el velocímetre com a causa més probable de l’accident, els investigadors hauran de dilucidar si tenia un disseny defectuós o si va fallar el manteniment. El primer responsabilitzaria la constructora nord-americana Boeing; el segon, la companyia. "Estem mirant si el problema va venir del velocímetre, de les lectures dels sensors o de l’ordinador de bord. Això ho desconeixem encara, i ho esbrinarem", ha assegurat Nurcahyo Utomo. "Hi ha qüestions que estem intentat esbrinar: quin era el mal i com va ser reparat", ha afegit.

Alguns experts opinen que la caiguda immediata de l’avió suggereix més problemes que el del velocímetre. Al·ludeixen a l’hipotètic col·lapse de la caixa de dades de referència de vol (ADR, per les seves sigles angleses), que inclou informacions com ara l’altitud, la velocitat i la temperatura de l’aire.

Les últimes revelacions provenen de la caixa negra amb les dades del vol que va ser recuperat tres dies enrere. Els submarinistes busquen encara la segona, que inclou les gravacions en cabina, però els forts corrents marins dificulten la tasca. La primera va ser trobada enterrada sota mig metre de llot. Tampoc han trobat encara el fuselatge, on és previsible que hi hagi la majoria de cadàvers.

Impaciència i indignació

Les informacions sobre els problemes que acumulava l’avió i la lentitud en la recuperació dels cossos estan esgotant la paciència dels familiars. Els equips de rescat han omplert 140 bosses amb restes humanes, però el seu deteriorament ha impedit la identificació ara per ara de més d’una dotzena de víctimes.

La reunió de dilluns dels familiars amb el ministre de Transport, Budi Karya Sumadi, va evidenciar la tensió. Els primers van exigir explicacions sòlides al cofundador de l’aerolínia, Rusdi Kirana, assegut entre l’audiència. Kirana finalment va inclinar el cap en senyal de disculpa i va marxar ràpidament per evitar la premsa.  

L’accident de la setmana passada és el pitjor a Indonèsia des del que va causar 234 morts el 1997. L’avió de Lion Air va demanar tornar a l’aeroport de Jakarta al cap de dos minuts d’enlairar-se i es va estavellar 13 minuts després. Després es va saber que el vol del dia anterior havia patit bruscos descensos i girs abans que els pilots el poguessin estabilitzar i reportar les fallades dels aparells de navegació als enginyers. La companyia va aclarir que el problema havia sigut reparat “d’acord amb el procediment previst”.