Tragèdia aèria

Un avió de Lion Air s'estavella a Indonèsia amb 189 persones a bord

L'accident va passar al cap de poc d'enlairar-se i el pilot havia demanat tornar a l'origen

L'aerolínia va informar d'un problema tècnic que va dir que havia reparat diumenge

7d6a1e87-4e0a-4a13-93eb-5da9dcf4cbf2-hd-web / periodico

3
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas

Un avió de Lion Air, una aerolínia indonèsia de baix cost s’ha estavellat aquest matí al mar de Java amb 189 persones a bord per raons encara no aclarides. Es desconeix també la situació dels 181 passatgers (dos menors i un nadó) i els vuit membres de la tripulació, però les perspectives no són esperançadores. L’accident suposa l’última desgràcia que castiga aquest any el país del sud-est asiàticm, rere una cadena de sismes tsunamis.

La nau s’havia enlairat a les 6.20 h (hora local) del’aeroport de Jakarta en direcció a Pangkal Pinang, una ciutat de l’illa de Bangka a la qual havia d’arribar una hora després. Els controladors aeris, no obstant, van perdre el seu rastre al cap de 13 minuts de l’enlairament. El pilot havia enviat abans una sol·licitud per tornar a l’aeroport de partida però no va emetre cap senyald’emergència. El portal de seguiment de vols Flightradar revela que l’aparell va girar cap al sud i després al nord-est abans de precipitar-se contra les aigües en una zona amb una profunditat de tot just una trentena de metres.

Sutopo Purwo Nugroho, portaveu de l’Agència de Desastres Nacional, ha mostrat des del seu compte de Twitter les primeres fotografies de les restes de la nau i de pertinences dels passatgers com telèfons mòbils, bosses, roba o documents d’identitat. Les imatges televisives preses des de l’aire revelen una taca de combustible sobre l’aigua.

A l’espera de les caixes negres

Els familiars esperen encara que les autoritats revelin més detalls de la tragèdia. "No tenim cap informació, ningú ens ha donat la informació que necessitem. Estem confosos, espero que la nostra família sigui encara viva", ha dit Feni a l’agència AP. A l’avió hi viatjaven la seva germana petita i el seu promès.

Les fonts oficials han confirmat l’accident poc després de la desaparició de la nau i han refusat especular amb les causes de l’accident fins que no siguin recuperades les caixes negres. L’aerolínia ha revelat que el pilot i el copilot sumaven 11.000 hores de vol. La nau, un Boeing 737 Max 8, havia sigut estrenada un parell de mesos enrere.

La companyia ha informat que algun problema tècnic sense precisar havia afectat la nau diumenge i que, després de les inspeccions de rigor pels pilots i tècnics, havia sigut considerada segura per volar. Gerry Soejatman, expert en aviació, ha assegurat a les xarxes socials que les restes suggereixen un impacte a l’aigua a gran velocitat des d’una altura aproximada de 2.500 metres.

Dispositiu de salvament

Jakarta ha enviat un dispositiu de salvament que inclou diversos vaixellshelicòpters i 160 membres per trobar els passatgers i les caixes negres que serveixin per esbrinar les causes de la tragèdia. L’accident d’avui remarca els problemes de seguretat de l’aviació indonèsia. La UE i els EUA van prohibir a les seves aerolínies volar al seu territori i Brussel·les els va aixecar el veto el juny passat per les seves suposades millores. Hi ha hagut múltiples accidents, l’aeroport de Jakarta rep molts més vols dels que la seguretat aconsella i la companyia accidentada d’avui acumula una dotzena d’incidents. Un parell de pilots d’aquesta companyia van donar positiu per drogues just abans de volar.

Notícies relacionades

Indonèsia confia en el transport aeri per connectar un arxipèlag de 17.000 illes. Els accidents de les seves aerolínies no són infreqüents. Un avió de Trigana Air es va precipitar contra les muntanyes de Bintang a causa del mal temps i van morir les 54 persones a bord el 2015. Un any després, la caiguda d’un avió militar sobre Papua va causar 13 morts.

La companyia Lion Air,l’aerolínia més gran de baix cost del país, només comptava fins avui amb un accident mortal des que va ser fundada, el 1999. Va passar el 2004 i van morir 25 persones a la ciutat de Solo. Però ja havia acumulat mitja dotzena d’incidents, alguns de tan inquietants com l’accident d’una nau quan aterrava a l’aeroport internacional de l’illa de Bali i que va acabar miraculosament sense víctimes mortals.