NEGOCIACIONS EN MARXA

El Govern britànic revela noves misèries d'un 'brexit' sense acord

La vida quotidiana es veuria afectada de nou en aspectes com passaports, permisos de conduir i 'roaming'

zentauroepp44907770 britain s prime minister theresa may leaves 10 downing stree180907150927

zentauroepp44907770 britain s prime minister theresa may leaves 10 downing stree180907150927 / HANNAH MCKAY

2
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

Un veritable rosari de desgràcies colpejaria de ple sectors empresarials i la vida quotidiana dels britànics, en cas que no s’arribi a un acord sobre el brexit El nou paquet d’advertències publicat dijous pel Govern britànic reconeix que el Regne Unit no podria continuar venent automòbils amb destinació a la Unió Europea.

“En el cas que no hi hagi acord, el tipus d’aprovació emès al Regne Unit no serà ja valguda per ser vendre’s o registrar-se al mercat de la UE”, assenyala el document del govern. “Les manufactures afectades necessitaran assegurar-se que tenen el tipus apropiat d’aprovació a cada mercat”. Les navilieres hauran de proporcionar informació de seguretat amb temps, perquè els seus vaixells puguin entrar als ports de la UE. Aquesta obligació, de què ara estan exempts, podria incloure les dades dels passatgers a ferris i creuers.

Passar les vacances a l’estranger serà més complicat i costós. Milions de britànics hauran de renovar el passaport si aquest caduca en un termini menor a sis mesos. A més, perdran de cop l’actual reconeixement mutu amb la Unió Europea del carnet de conduir. Els que vulguin viatjar al continent poden necessitar un permís de cada país pel qual desitgin transitar. El problema és especialment greu per als11.600 camioners que cada dia creuen el Canal de la Mànega.

Allau

Un altre malson en potència és la reintroducció del roaming  un cost extra, de vegades desenraonat, quan es truca o s’utilitzen dades i missatges des de l’estranger, suprimit per la UE el 2017. L’allau previsible de paperassa, burocràcia, possibles retards i costos és immensa. El ministre per al ‘brexit’, Dominic Raab, va provar de suavitzar el cop. “Vodafone i Three han dit que no introduiran cap roaming als consumidors que viatgin al continent. Volem que les altres companyies facin el mateix, però en tot cas legislarem per limitar les tarifes per roaming”. El govern insisteix que continua apostant per un acord per al ‘brexit’.  

Notícies relacionades

La divulgaciód’aquestes noves 28 “notes tècniques”, se sumen a les 25 ja publicades el mes passat. Aquelles es referien a restriccions i noves càrregues en les operacions dels serveis financers, o les companyies farmacèutiques. Alguns empresaris han advertit que els seus negocis pateixen ja les conseqüències de la mala manera en què el govern duu a terme negociació amb Brussel·les.

A les queixes del patró de Jaguar es va unir el de la cadena nacional de grans magatzems i supermercats, John Lewis, amb 85.000 empleats, que ha vist els seus guanys esvair-se en els primers sis mesos d’aquest any, amb una caiguda del 99% en els seus ingressos, respecte al 1,2 milions de lliures obtingudes en el mateix període del 2017.